Dag elektronicaforumgenoten,
Samen met Martijn (Tijntje hier) heb ik een oude BMW gekocht en zijn we van plan deze helemaal te 'pimpen' om vervolgens op meetings de show te stelen. We zijn van plan de auto weer strak te maken, neon eronder, dikke geluidsinstallatie erin en de knipperlichtinstallatie aan de voorkant.
Nu snap ik zeker de weerstand van Gompy, die zou ik zelf ook hebben. Zal het een en ander proberen toe te lichten zodat Gompy overtuigd wordt dat wij geen 'kwade' bedoelingen ermee hebben én wij zo meteen een leuke installatie op de auto hebben (filmpje ervan komt hier op de site als het lukt^).
Zal allereerst beginnen met melden van het feit dat ik zelf totaal geen verstand van elektrotechniek heb en al blij ben als ik een speaker goed aansluit. Ik kom meestal met de ideeën en Martijn komt met een oplossing om ze uit te voeren. Deze keer heeft hij echter jullie hulp nodig zo te zien.
Gompy schreef:maar dan lees ik weer iets waarvan ik denk, dit is geen zuivere koffie.
<>
het grootlicht mag zijn normale functie niet verliezen en moet ook nog normaal gebruikt kunnen worden.
</>
Zou er dan toch mee op de openbareweg gereden gaan worden ?
Heeft iemand straks een stel halvegare in zijn spiegel met flitslampen ?
Er zal zeker met de auto over de openbare weg gereden worden. Het is ook de bedoeling dat de auto compleet 'road legal' blijft. Dit in verband met het feit dat de meetingen door heel Nederland plaats vinden en het vervoer daar naartoe het gemakkelijkste plaatsvindt via de openbare weg. We zitten nog wel te kijken naar een soort 'hoofdknop' om alle installaties uit te schakelen (evt. onder de motorkap) zodat ze ook niet in te schakelen zijn vanaf het interieur. Dit in verband met veiligheid (je gaat niet per ongeluk rijden met de set aan) maar ook met de politie in het achterhoofd. Als het 'niet werkt' (cq. niet te bedienen is vanuit de auto) dan is het legaal om mee te rijden.
Gompy schreef:Van de wet uit mag je helemaal niks aan de auto veranderen, zwart / wit gezien dan.
Ik weet niet hoe jij de wet interpreteert maar volgens de regels hier in Nederland mag je best veel aan je auto veranderen. Sowieso alle aanpassingen die wij van plan zijn toe te passen zijn, mits niet ingeschakeld, volledig legaal en vormen geen gevaar voor mede weggebruikers.
Gompy schreef:Hier in Nederland ziet men nog het een en ander door de vingers, in Duitsland krijg je gelijk een boete en wordt de auto in beslag genomen totdat je de auto weer normaal hebt terug getransformeerd. .
Zolang wij ervoor zorgen dat het systeem niet in te schakelen is zolang wij op de openbare weg rijden is er niets aan de hand. Ook niet in de Duitsland.
Gompy schreef:Neonlicht mag je niet op de auto hebben, tenzij het niet is aangesloten maar ik zie de mensen niet telkens de draden van die buizen trekken.
Een kabelonderbreking ergens anders valt ook onder ‘niet aangesloten’. Zolang het ‘systeem’ geen spanning kan krijgen en dus niet functioneert zie ik geen probleem.
Gompy schreef:Ook op een parkeerterrein mag je het niet voeren, de politie zal zeker bekeuren als het ze zo uitkomt.
Klopt, parkeerplaatsen vallen (meestal) ook onder de openbare weg. Echter wordt er voor meetings vaak een vergunning aangevraagd waardoor we vrijstelling (noem het desnoods gedoogbeleid) krijgen van sommige regels.
Gompy schreef:Zo ook met die flitslampen, stoer om dat op de auto te hebben, maar levensgevaarlijk voor overige weggebruikers.
Zeker, als je ze aan hebt tijdens het rijden
Gompy schreef:Ik ben ook jong geweest en weet dat je als het op de auto zit je het ook even aan gaat zetten als je vrienden oid kijken en te showen wat jij op de auto hebt zitten.
Zeker, dat is precies wat wij willen doen. We bouwen het niet in om het niet aan te zetten.

Echter nemen wij de veiligheid zeker wel in acht. Uiteindelijk kan ik niet bewijzen dat we het niet doen maar ik kan wel mijn best doen je te overtuigen.
Flupke schreef:Beste wegpiraat
Dit vind ik (mits niet sarcastisch bedoeld) ook overdreven. Onder een wegpiraat versta ik iemand die de regels aan zijn laars lapt en andere mensen direct in gevaar brengt. Zolang wij de installatie niet aanhebben tijdens het rijden is er naar mijn mening niets aan de hand.
Hulp met het probleem wordt zeker gewaardeerd!