Heb ik een verkeerde print plaat gebruikt?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Mandy

Heb ik een verkeerde print plaat gebruikt?

Bericht door Mandy »

Hier post ik een foto van mijn mislukte shotgun mic, zie mijn berichten voor uitleg wat dat is.

Ik denk dat mijn probleem hoofdzakelijk komt door de printplaat die ik heb gebruikt. Maar een vroeger had een vriend iets gemaakt op deze manier en dat werkte wel.

Daarom probeerde ik het ook.

Adviezen welkom,

Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Dit soort printmateriaal is uitermate geschikt voor dit soort schakelingen.
Er is hoogstwaarschijnlijk een foutje geslopen in je montage.
Misschien een transistor verkeerd aangesloten de col. verwisseld met de Em. komt vaak voor.
Laat je schema ook eens even zien dan wil ik wel een opstelling tekenen met eventueel sporen plan voor de andere zijde van de print.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mandy

Bericht door Mandy »

Op veler verzoek:
Mandy

Bericht door Mandy »

Ik heb de oortelefoon gebruikt en dit geeft een zeer duidelijk beter effect.
Door het oortelefoon te vervangen met de mouser 024 reageert het wel degelijk op de aanraking van mijn vingers.

Waarschijnlijk moet ik verder een buis construeren, want het geluid ploft bij huis omstandigheden en daar is ie ook niet voor ontworpen.

Kan nog niet verklaren waarom er soms een enorme brom te horen is en soms niet, maar ik denk dat de microfoon heel slecht reageert op een lamp.

In ieder geval totaal niet te gebruiken binnenshuis. Dus duidelijk geen elektret!

Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Mandy, een oortelefoontje is een keramische opnemer met een hele hoge impedantie. Dit wil zeggen dan het erg gevoelig is voor omgevings rommel.
Origineel worden deze oortelefoontjes met een tweelingachtig snoer geleverd. Voor microfoon toepassingen is dit snoer eigenlijk niet geschikt. Het zou afgeschermt moeten zijn.
Ik stel voor om dit snoer te vervangen door afgeschermde kabel en dan nog eens te kijken of het brom op pikt.
Anders kun je nog als extra proberen on het plastic huis van die oor telefoon te bekleden met aluminium folie, en dit folie aan aarde te legtgen,
Mandy

Bericht door Mandy »

Beste Mat,

Wat is precies de aarde bij deze schakeling, kan ik gewoon de folie kortsluiten met de zwarte draad van de 9V batterij?

Mandy
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Mandy,
De zwarte draad is de min van de batterij en die noemen we soms ook de aarde omdat die dan de gemeenschappelijke is.
Er zijn ook schakelingen waar de + de gemeenschappelijke is (b.v. wanneer er pnp transistoren gebruikt worden en dan is dat de aarde.)
Mandy

Bericht door Mandy »

Helaas,

Ik zal toch ergens een kristal microfoon moeten vinden, want het werkt gewoon niet.

Greetz, Mandy
Plaats reactie