PLC aan sturen van 12 naar 24 V

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Jacob

PLC aan sturen van 12 naar 24 V

Bericht door Jacob »

Wie kan mij helpen !
IK heb een stuurprintje van modeltreinbaan die een 12 V gelijkspanning uitstuurd als bezet melding om een ledtje te laten branden maar is te klein om een 12 V relais aan te sturen.
Mijn bedoeleing is om met die spanning een 24 V gelijkspanning ingang van een PLC aan te sturen. om de ingang als hoog te zien moet de spanning tussen de 19 en 24 V zitten, het is een optokoppler die aangestuurd moet worden dus een paar ma is al genoeg.
Ik ben zelf al bezig geweest met een optokoppler aansturen met de 12 V en met 24 V laten schakelen, maar ik krijg de optokoppler niet aan de praat en ik weet niet wat ik verkeert doe.
De ingang stuur ik aan via een 74K weerstand met een 2 V spaning en +/- 2 ma aan op pootje 1 en 2 op de min.
Op de schakelkant zet ik 24 V via een weerstand naar pootje 3 en pootje 4 aan de massa of min.
En een aftakking tussen de weerstand en koppler naar de PLC, maar de schakel kant moet als de ingang laag is doorlaten naar de min maar dat doet hij niet.
Ik heb een PC817 gebruikt die is geschikt voor 12 aansturing en om 24 V te schakelen.
Wie weet wat ik fout doe en wie weet nog een andere oplossing.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Die 74K is veel te hoog.
Wil je uit 2 volt 2 mA halen dan heb je daar 1K voor nodig.
Waarom neem je niet gewoon een transistor en doe niet zo moeilijk met optocouplers. Voor dit soort toepassingen zijn de optocouplers hellemaal niet bedoeld. Optocouplers gebruik je als je de voedingen compleet met nul en al wil scheiden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:Die 74K is veel te hoog.
Wil je uit 2 volt 2 mA halen dan heb je daar 1K voor nodig.
Waarom neem je niet gewoon een transistor en doe niet zo moeilijk met optocouplers. Voor dit soort toepassingen zijn de optocouplers hellemaal niet bedoeld. Optocouplers gebruik je als je de voedingen compleet met nul en al wil scheiden.
Bedankt Mat voor je reactie.
Ik kan jou opmerking wel begrijpen en ben ook al bezig geweest met een transistor en dat werkte gedeeltelijk, maar ik kreeg geen 20 V als uitgang voor elkaar de spanning bleef bij +/- 9 V steeken met de transistor die ik gekregen had om een relais aan te sturen van 12 V.
Als jij een transistor weet die met 12 V aangestuurd kan worden en rond de 20 V uitstuurd dan is het ook goed, wand zoals ik al verteld heb stroom heb ik niet nodig alleen maar spanning.
Ik hoor het wel Jacob.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

hier een voorbeeld zoals het zou kunnen.
Bijlagen
0-12-24V.GIF
0-12-24V.GIF (1.43 KiB) 7245 keer bekeken
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:hier een voorbeeld zoals het zou kunnen.
U heeft snel gereageerd en nog een tekening er bij ook hartelijk bedankt.

Ik heb deze opstelling ook gebruikt met de zelfde transistor alleen een BL 547 kan dat de ooraak zijn dat het bij mij niet goed werkte.
Vraag bij de weerstand heeft u 4K7 staan is dat juist of moet het 47K zijn want dat heb ik door gekregen.
Ik hoor het wel weer, ik vind het leuk om zo met elkaar te schrijven om een oplossing te vinden.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BL547 ken ik niet. BC547 ken ik wel.
En de weerstand moet 4K7 zijn.
Dit omdat je de transistor als schakelaar gaat gebruiken en niet als een analoge versterker voor een of ander signaaltje.
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:BL547 ken ik niet. BC547 ken ik wel.
En de weerstand moet 4K7 zijn.
Dit omdat je de transistor als schakelaar gaat gebruiken en niet als een analoge versterker voor een of ander signaaltje.

Met de 7 achter de K word daar aantal watth me bedoeld, op een kleur kaartje kan ik dit niet aangeven of ik moet geen goed kaartje hebben dat kan ook.
Ik lees het wel Jacob.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

47K betekend 47000 ohm (K van Kilo = 1000 ) (1 Kgr = 1000 gr.)
4K7 betekend 4700 ohm of 4,7 Kohm.
Heeft nuks te maken met vermogen of tolerantie of zo.
Daar zijn andere dingen voor als b.v een extra ring of de grote veranderd.
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:47K betekend 47000 ohm (K van Kilo = 1000 ) (1 Kgr = 1000 gr.)
4K7 betekend 4700 ohm of 4,7 Kohm.
Heeft nuks te maken met vermogen of tolerantie of zo.
Daar zijn andere dingen voor als b.v een extra ring of de grote veranderd.
Ik ben bezich geweest en het werkt wat dat aan gaat bedankt.
Het betekent wel dat de ingang van de PLC altijd hoog is en de ingang moet inverteren, en altijd spanning op de ingang staat.

Is het ook mogelijk om de schakeling zo te maken dat de spaning naar de PLC hoog wordt als er 12 V op de base komt te staan ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ja, dan komt er nog een zoeen transistor schakeling bij. 2 keer inverteren is weer gewoon.
Bijlagen
0-12-24V-1.GIF
0-12-24V-1.GIF (1.74 KiB) 7198 keer bekeken
Plaats reactie