Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit schema minder trebble doorstuurt naar de output ? De frequentie voelt juist aan, alleen komt de potmeter naar mijn gevoel een kwartdraai tekort. Nu staat hij dus op 0.
Zou het helpen om R45 te verhogen ?
Wat doet C29 + Q10 en C22 + R34 eigelijk ?
Dank,
Jeroen
Tone knop aanpassen
-
jeroen_verbeeck
Tone knop aanpassen
- Bijlagen
-
- tone.png (26.21 KiB) 5492 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Om je trebble te verminderen in da "laagste" stand zou je inderdaad R45 kunnen verhogen.
C29 zit erin om eventuele oscillaties de kop in te drukken. Het is nl mogelijk als er een lange draad aan de ingang zit dat je een radio zender hoort, en nu niet dus.
Q10 is een transistor die voor de wisselspannings versterking zorgt zodat je toonregeling ook werkt.
R34 zorgt voor een juiste en stabile gelijkspanningsinstelling van de transistor.
C22 is verantwoordelijk voor de wissespanningsversterking van de schakeling.
Daar R47 en R34 dezelfde waarde hebben wordt de gelijkspanning niet versterkt.
Ik hoop dat je hier wat aanhebt.
C29 zit erin om eventuele oscillaties de kop in te drukken. Het is nl mogelijk als er een lange draad aan de ingang zit dat je een radio zender hoort, en nu niet dus.
Q10 is een transistor die voor de wisselspannings versterking zorgt zodat je toonregeling ook werkt.
R34 zorgt voor een juiste en stabile gelijkspanningsinstelling van de transistor.
C22 is verantwoordelijk voor de wissespanningsversterking van de schakeling.
Daar R47 en R34 dezelfde waarde hebben wordt de gelijkspanning niet versterkt.
Ik hoop dat je hier wat aanhebt.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
jeroen_verbeeck
-
Mat Janssen
- Moderator

Daar de potmeter 100K is en hij zowel max in de ene als max in de andere stand kan staan. Zou de versterking/verzwakking bij bep. frequenties wel eens veel te groot kunnen zijn.
Daarom staan deze twee weerstanden dan daaraan parallel om zo het max./min. regelgebied een beetje te beperken.
Daarom staan deze twee weerstanden dan daaraan parallel om zo het max./min. regelgebied een beetje te beperken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
jeroen_verbeeck
Hallo Mat,
De aanpassingen aan dit schema werken toch totaal niet zoals verwacht.
R45 verhogen doet schijnbaar niets, ik heb getest tot 100K.
Het enige dat wel werkt is R58 verhogen naar 33K, zo kan ik dat beetje meer trebble wegdraaien.
Nu opzich wel goed, maar voor de rest heb ik niets aan die toneknop.
Als ik hem teveel naar rechts draai wordt de trebble nog altijd zo hard geboost dat ik er haast hoofdpijn van krijg.
Ik heb deze 4 weerstanden voor de makkelijkheid even omgeleid naar een breadboard. Ik heb dus ook wat met de andere waarden geëxperimenteerd, maar ofwel krijg ik een bulderende blubber bas ofwel wordt de trebble nog scherper ...
Wat stel jij voor om deze tone regeling in het boosten flink te beperken en in het cutten wat uit te breiden ?
De aanpassingen aan dit schema werken toch totaal niet zoals verwacht.
R45 verhogen doet schijnbaar niets, ik heb getest tot 100K.
Het enige dat wel werkt is R58 verhogen naar 33K, zo kan ik dat beetje meer trebble wegdraaien.
Nu opzich wel goed, maar voor de rest heb ik niets aan die toneknop.
Als ik hem teveel naar rechts draai wordt de trebble nog altijd zo hard geboost dat ik er haast hoofdpijn van krijg.
Ik heb deze 4 weerstanden voor de makkelijkheid even omgeleid naar een breadboard. Ik heb dus ook wat met de andere waarden geëxperimenteerd, maar ofwel krijg ik een bulderende blubber bas ofwel wordt de trebble nog scherper ...
Wat stel jij voor om deze tone regeling in het boosten flink te beperken en in het cutten wat uit te breiden ?
-
Mat Janssen
- Moderator