schakelpunte maken in een spaning van 0 tot 10 V

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Jacob

schakelpunte maken in een spaning van 0 tot 10 V

Bericht door Jacob »

Wie kan mij helpen, om een schakeling te maken om vrij instelbare schakel punten in te stellen in een spaning van 0 tot 10 V.
Waarom vraag ik dit het is mijn bedoeling om een weegbrugje te maken waar op een spoorwagen staat ( HO ) die geladen worden met materiaal uit een pijpje en als deze een bepaald gewicht heeft berijkt stopt met vullen.
Dat wil gaan doen via rekstrookjes onder de rail en dan via een brug van wietstoon.
Volgens technische specifikaatsies van de rekstrookjes van Conrad komt er een spaning uit van 0 tot 10 V.
Het schakel punt moet dan naar een PLC die 24 V schakel spaning moet krijgen.

PS de vorige vraag over een versterker van 12 naar 24 V ook voor een PLC ingang werkt goed als nog bedankt voor de uitleg.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Met behulp van een comperator (VERGELIJKER) kun je dat maken.
LM339 is een ic waar 4 van die schakelinge inzitten.
De uitgang van de LM339 is er een van het opencollector type zodat je direct zonder tussenkomst van andere componenten direct naar de PLC kunt.
Op de min ingangen van de comperatoren zet je je referentie spanning waar de zaak om moet gaan en op de plus ingangen komt dan je signaal van de meetopnemer.
Kijk eens of je het zo begrijpt anders maak ik wel een schetsje.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:Met behulp van een comperator (VERGELIJKER) kun je dat maken.
LM339 is een ic waar 4 van die schakelinge inzitten.
De uitgang van de LM339 is er een van het opencollector type zodat je direct zonder tussenkomst van andere componenten direct naar de PLC kunt.
Op de min ingangen van de comperatoren zet je je referentie spanning waar de zaak om moet gaan en op de plus ingangen komt dan je signaal van de meetopnemer.
Kijk eens of je het zo begrijpt anders maak ik wel een schetsje.

IK heb het een an ander opgezocht onder andere bij Conrad die heeft hem ook in zijn bestand zitten en een uitdraai gemaakt van de documentatie.
Ik denk wel dat het gaat lukken en nog bedankt voor de snelle tip.

Maar ik heb gelijk nog een andere vraag want als je met elektronika bezich bent, lijkt het wel verslavend te werken, wilt steets mee.
Weet u ook of er een IC is die per ingang een puls kan maken als je een ingang hoog maakt .
Voorbeeld ingang 1 een puls ingang 2 twee pulsen en zo oplopend en nog mooier als je per IC het aantal pulsen kunt bepalen.
Waarom vraag ik dit in de PLC zit een puls blok die pulzen kan tellen.
En zodoende aan een schakelkontakt een aantal pulsen kunt benoemen.
Op deze wijze kun je over een ingang meerdere schakelkontakten sturen.
en uitlezen en intern verder verwerken.
De schakeling moet niet te moeilijk worden wand dan is het niet leuk meer.
Ik hoor het wel.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Zoeen ic heet een microprocessor zoals b.v. er een microchip, de pic16f627 of zo.
Daar kun je makkelijk zoeen functie mee maken.
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:Zoeen ic heet een microprocessor zoals b.v. er een microchip, de pic16f627 of zo.
IK ga eenskijken op het internet of er meer gegevens van bekend zijn en of ik het ook begrijp hoe het moet.
Maar bedankt ik ben weer wat verder en gaat er mee aan de gang.
Je hoort het nog wel of het mij gelukt is Mat.
Jacob

Bericht door Jacob »

Jacob schreef:
Mat Janssen schreef:Zoeen ic heet een microprocessor zoals b.v. er een microchip, de pic16f627 of zo.
IK heb bij conrad gekeken naar de data van de pic 16f627 maar dat valt voor mij niet mee.
Je moet zo al een programeerder hebben om de pic te kunnen programeren en dat gaat mij echt te hoog voor de prijs hoef ik het niet te laten maar om de juiste weise te programeren zie ik niet zitten.
Maar ontsettend bedankt voor de snelle reactie en het behandwoorden van mijn vraag.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je zou natuurlijk hulp kunnen vragen. Of is het nu over.
Jacob

Bericht door Jacob »

Mat Janssen schreef:Je zou natuurlijk hulp kunnen vragen. Of is het nu over.
Nee Mat het is niet over maar ik geef eerlijk aan dat het voor mij te hoog gegrepen is en niet de middelen heb om het te doen maar ik vind het ontzetten videel om hulp aan te bieden en ik schaam me er ook niet voor om dat te doen, maar door jou opmerking is dat wel gemakelijker.
Maar ik heb een colege die ook PLC programeerd en we hebben alle bij de zelfde hobby modeltreinnen en besturing.
Ik ga eerst met hem in overleg of hij het ziet zitten om het te doen zo niet dan doe ik graag een beroep op hulp.
Maar dat hoor je nog wel en hoe we dan verder gaan daar komen we zeker uit, wand met elkaar komen we verder dan alleen
Nog maals al vast bedankt
Flupke

Bericht door Flupke »

Is het dit niet wat ze willen hebben:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/elec ... ourse.html
9.3. Opamp als drempelschakelaar

(ben te tam om alles te hier lezen)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Nee, dat bedoeld hij niet.
Hij wil iets met bv 5 ingangen.en 1 uitgang.
Als hij een signaal op ingang 1 plaatst dan komt er op de uitgang 1 pulsje.
Doet hij dat op ingang 4 dan komen er op de uitgang 4 pulsjes achter elkaar uit.
Plaats reactie