Ik heb een hekel aan vragen posten die allang beantwoord zijn op het forum of waarop het antwoord op Google te vinden is, ik heb beide doorzocht maar kon het niet direct vinden.. Toch kan ik me niet voorstellen dat niemand het ooit eerder heeft gevraagd, maar goed!
Voor een toneelvoorstelling ben ik gevraagd de "Staf van Jafar" (jep, Aladin) te maken - dat wil zeggen, de ogen. Die moeten licht geven. Ik heb vier superfelle LEDs gekocht, 2 rode en hmm 2 gele geloof ik.
Het is de bedoeling dat de rode LEDs even aan zijn, dan overgaan in de gele, na een tijdje weer de rode, etc.
Nu had ik het onderstaande schema bedacht:
Het blokje is een IC dat een driehoeksgolf genereert, tussen 0 V en Ub. De ledjes hebben een spanning die iets lager ligt dan de spanning van de driehoeksgolf, waardoor de toppen van de driehoek als het ware worden afgeknot. Zodra de spanning van de driehoeksgolf groter is dan de spanning bij 1, zijn de bovenste ledjes uit, de onderste branden dan. Hetzelfde andersom.
Behalve de vraag of dit gaat werken (waar ik wel van uit ga), rest nog een cruciaal onderdeel: welk IC+schakeling moet ik gebruiken om een driehoeksgolf (sinus is ook goed) te maken?
Alvast bedankt
[edit] Uhm, de witte diodes in dat schema zijn natuurlijk LEDs.