LED-fader

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
geert
Contacteer:

LED-fader

Bericht door geert »

Hey, misschien herinneren sommigen zich mij nog, ik heb hier een jaartje of 2 terug een tijdje rondgestruind, ik zie dat Mat nog steeds superactief is - en nog steeds dezelfde sig heeft! :D

Ik heb een hekel aan vragen posten die allang beantwoord zijn op het forum of waarop het antwoord op Google te vinden is, ik heb beide doorzocht maar kon het niet direct vinden.. Toch kan ik me niet voorstellen dat niemand het ooit eerder heeft gevraagd, maar goed!

Voor een toneelvoorstelling ben ik gevraagd de "Staf van Jafar" (jep, Aladin) te maken - dat wil zeggen, de ogen. Die moeten licht geven. Ik heb vier superfelle LEDs gekocht, 2 rode en hmm 2 gele geloof ik.

Het is de bedoeling dat de rode LEDs even aan zijn, dan overgaan in de gele, na een tijdje weer de rode, etc.

Nu had ik het onderstaande schema bedacht:
Het blokje is een IC dat een driehoeksgolf genereert, tussen 0 V en Ub. De ledjes hebben een spanning die iets lager ligt dan de spanning van de driehoeksgolf, waardoor de toppen van de driehoek als het ware worden afgeknot. Zodra de spanning van de driehoeksgolf groter is dan de spanning bij 1, zijn de bovenste ledjes uit, de onderste branden dan. Hetzelfde andersom.

Behalve de vraag of dit gaat werken (waar ik wel van uit ga), rest nog een cruciaal onderdeel: welk IC+schakeling moet ik gebruiken om een driehoeksgolf (sinus is ook goed) te maken?

Alvast bedankt :)

[edit] Uhm, de witte diodes in dat schema zijn natuurlijk LEDs.
Bijlagen
schema_ledfader.gif
schema_ledfader.gif (1.84 KiB) 8071 keer bekeken
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je met 2 stroombronnen een condensator laad en ontlaat en dan meteen bufferschakeling de spanning van de condensator afneemt dan heb je een mooie driehoek.
Als het niet wil lukken, dan laat het maar even weten, dan teken ik wel wat.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
geert
Contacteer:

Bericht door geert »

En hoe kom ik aan twee stroombronnen die omstebeurt een condensator op/ontladen? Het is misschien handig als je even iets tekent :)

De driehoeksgolf (of sinus, maakt niet uit) moet dus een periode hebben van enkele seconden (5-15 seconden is denk ik mooi).
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier dan een gebufferde driehoek generator.
De frequentie kun je zelf instellen door met de R en de C te spelen.
Voor de R mag je een potmeter nemen. Zet er dan wel een weerstandje mee in serie voor de minimale weerstand als de potmeter helemaal dicht staat.
Bijlagen
driehoek-zaagtand.GIF
driehoek-zaagtand.GIF (2.66 KiB) 8048 keer bekeken
geert
Contacteer:

Bericht door geert »

Je bent geweldig. Maar ja, dat wist je natuurlijk al ;)

geert
Contacteer:

Bericht door geert »

Hmm, als ik daar mijn 'schakeling' aan hang, oftewel ledje+weerstand in serie met beide transistors (dus 2 ledjes en 2 weerstanden in totaal) dan gaat de schakeling dood.

Als ik dat er niet aan heb hangen krijg ik een keurige driehoek tussen ongeveer 2V en 6V (met een voedingsspanning van 9V).

Suggestie?

Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hang dan de R en de C eens aan pen nummer 7 van de opamp en de beide basissen en haal die dan los van de beide emitters. Zodat dit stuk van de schakeling niets met de belasting te maken heeft.
Plaats reactie