-

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Sam Hendrix

-

Bericht door Sam Hendrix »

- .. **-- hgh
Laatst gewijzigd door Sam Hendrix op za 28 jun 2008, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms gaat iets mis...
Arjan
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Arjan »

1 keer posten is echt wel genoeg
Condensators? Kan je dat eten?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je hebt een heleboel ledjes nodig die het woord STOP, VOLG, POLITIE vormen.
Dat moet je zelf kunnen maken. Dan moet het woordje STOP en VOLG los van elkaar met b.v. een schakelaar gekozen kunnen worden.
Met een timer ic NE555 kun je dan de zaak via b.v. een relais laten knipperen.
Als je een versterker kunt bouwen, dan moet je dit ook kunnen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Sam Hendrix

fd

dfsdfs
Laatst gewijzigd door Sam Hendrix op za 28 jun 2008, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Soms gaat iets mis...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die NE555 wilde ik gebruiken om de zaak te laten knipperen. Maar als je het gewoon aan of uit wil hebben, dan heb je deze niet nodig. MK111 is een kit van Velleman dat knipperen kan.
Sam Hendrix

Het is wel de bedoeling dat het 2x links 2x rechts 2xlinks etc etc gaat

Sam
Soms gaat iets mis...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die schakeling is hier op dit forum ooit al een keer gevraagd. Via "zoeken" moet dat te vinden zijn.
Sam Hendrix

Hoe heet zo'n schakeling :oops:
Soms gaat iets mis...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

ik heb de link gevonden. Misschien moet je i.p.v. de leds relais nemen, maar dat zie je zelf wel.
Sam Hendrix

sdsad

sdasdasd
Laatst gewijzigd door Sam Hendrix op za 28 jun 2008, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms gaat iets mis...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Daar kan ik je niet mee helpen.
Maar misschien een van de andere lezers van dit topic wel!
Sam Hendrix

Laten we het hopen:D
Soms gaat iets mis...
Sam Hendrix

sdas

sdasda
Laatst gewijzigd door Sam Hendrix op za 28 jun 2008, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms gaat iets mis...
bazzz

Bericht door bazzz »

oke hier een paar ideetjes:

zwaailicht. Het doel is het geheel 2 keer links en dan 2 keer rechts te laten knipperen?

De schakeling die in de link van Mat stond werkt ongetwijfeld maar ikzelf zou het liever anders doen(leg later uit hoe) En waarom wil je eigenlijk een gewone lamp en blauw plexiglas gebruiken? 2 Problemen. Je gaat werken met 230 volt(wat ikzelf niet fijn vind). En hoe kom je aan blauw plexiglas.

Daarom zou ik als ik jou was gewoon blauwe en witte ledjes gebruiken. Want ook de politie maakt in de nieuwe zwaailichten gebruiken van leds;) Teminst in enschede en apeldoorn.

kijk eens naar dit schema:
Afbeelding
De 4017 is een ic die als hij een pulsje krijgt(via pin 14) dat er dan een andere uitgang hoog wordt. Dus Q0 brandt. 4017 krijgt pulsje Q1 brandt.
Kijk nu eens wat ik gedaan heb.
Eerst brandt Q.0(blauwe led).er komt een pulsje. Q.1 zou branden maar er hangt niets aan. Q.0 is nu uit. pulsje. Q.2 brandt(dus weer dat blauwe ledje!) het blauwe ledje heeft nu 2 keer geknipperd
pulsje. Q.3 zou branden maar er hangt niet aan-->gevolg alles weer uit.pulsje Q4 brand(witte led)pulsje. Q5 zou branden maar hangt niets aan dus alles is uit.pulsje. Q6 brand(witte led heeft nu ook 2 keer geknipperd.
pulsje Q7 zou nu gaan branden maar die is verbonden met de reset dus begint het hele verhaal weer van voor af aan.

zo komt de 555 schakeling er ongeveer uit te zien:

Afbeelding

pin 3 van de 555 gaat dan vanzelfspreken naar pin 14 van de 4017.

lees dit hele verhaal maar eens op je gemak door. En vraag alles wat je nog niet snapt.

Stopteken en dergelijke kunnen we jou ook wel bij helpen maar dit lijkt mij wel een goed begin :wink:

suc6 8)

grtz Bas

EDIT vergeten te zeggen: Jij wil natuurlijk veel meer dan 1 witte en 1 blauw ledje die knippert maar dat komt vanzelf. Probeer eerst dit vereenvoudigde ontwerp aan de praat te krijgen.
de electronica componenten kan je het best bestellen bij:
www.dickbest.nl of
www.elektronica-onderdelen.nl

leds bij:
www.ledsbuy.nl of
http://www.inkoopacties.net/ia/pygqy387/1(deze laatste is erg goedkoop maar het moet vanuit china komen dus je hebt 1,5 a 2 weken verzendtijd.
Laatst gewijzigd door bazzz op ma 16 okt 2006, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Deze schakeling is inderdaad heel goed te gebruiken.
Maar, je moet wel alles op de zelfde voedingsspanning zetten. Niet zoals getekend een stuk op 5 volt en het andere stuk op tussen de 9 en de 12 volt.
Alles op 5 of alles op 12 volt.
Dit kunnen de ic's hebben. Je moet alleen de serieweerstanden r5 en r6 aanpassen van de leds.
Sam Hendrix

dfsd

dfsdf
Soms gaat iets mis...
bazzz

Bericht door bazzz »

Mat Janssen schreef:Deze schakeling is inderdaad heel goed te gebruiken.
Maar, je moet wel alles op de zelfde voedingsspanning zetten. Niet zoals getekend een stuk op 5 volt en het andere stuk op tussen de 9 en de 12 volt.
Alles op 5 of alles op 12 volt.
Dit kunnen de ic's hebben. Je moet alleen de serieweerstanden r5 en r6 aanpassen van de leds.
je hebt gelijk slordig van mij :o

@Sam ik vind wel dat je een beetje snel al opgeeft hoor. Je zegt dat je er veel van wil leren. naja dan is dit je kans om zelf aan het solderen te gaan. Ik geef toe het is niet gelijk het simpelste om aan te beginnen maar als het je dan lukt heb je er in ieder geval erg veel van geleerd.

Je hebt ook al aangegeven dat je een 300watt versterker in mekaar hebt gesoldeert. Ik denk toch dat je daarvan ook een schema hebt gehad? Dus een schema lezen moet niet zown probleem zijn?

Ook al zou dit wel een probleem zijn is het ook niet erg. Want in feite is het simpel:
De grote blokken zijn IC's. De 4017 is een 16 pins ic de 555 een 8 pins. In het schema staat erbij welk pinnetje naar wat moet.
De rondjes zijn transistors. Namelijk van het type BC 547(B). Hierbij moet je wel even opletten met aansluiten maar als je maar 1 ledje gebruikt zou je ook de transistor nog even weg kunnen laten.

De kleine blokken zijn weerstanden. Het blok met een pijl erdoor is een potmeter(regelbare weerstand). Een potmeter heeft 3 pinnetjes je ziet hier duidelijk dat je het linker en het middelste pinnetje moet gebruiken

dan de 2 streepjes. Ik bedoel C1 en C2. C1 is een elko. Dat wil zeggen dat hij een plus en een min kant heeft. De plus kan heeft een witte streep(meestal). In dit geval komt de eclo dus met de pluskant aan de potmeter en aan pin 6 en aan pin2. C2 is een normale condensator dat wil zeggen dat die geen plus of min heeft en het dus niet uitmaakt hoe je hem aansluit.

De pinvolgorde van IC's is als volgt. De bovenkant van de ic heeft een deukje. De pin links van het deukje is dan pin 1. De pin rechts ervan is de laatste pin. In geval van de 4017 is de recht pin 16(zie tekening)

Afbeelding

Ik wil ook wel voor je gaan solderen maar ik denk dat je het best zelf zou kunnen(proberen)

grtz Bas
bazzz

Bericht door bazzz »

Ik krijg net het volgende bericht van Sam
Hoi Bas

zou jij het voor me willen doen? Ik heb op dit moment niet zoveel tijd...Ik hoop dat je het gratis wilt doen. Ik begrijp dat ik de onderdelen wel meot betalen als jij ze neit hebt liggen en/of wilt weggeven.

Sam
Kijk Sam het is absoluut geen probleem om je te helpen. Gratis voor je solderen ook niet. Maar nu het volgende je zegt niet zoveel tijd te hebben. Naja dan wacht je toch gewoon 1 a 2 week? Want ik weet dat ook jij dan herfstvakantie hebt :lol:. En anders wordt het 2 maanden wachten want dan heb jij 2 weken kerstvakantie :P

Je gaf aan er van te willen leren dan zal je het toch echt zelf in elkaar moeten zetten. Als je het schema niet snapt zeg dan wat je niet snapt dan kunne wij je dat weer uitleggen. Wat is het probleem voor je denk je? En lees ook een de basis curses en de artikelen op
http://www.schakelingenonline.nl/

Oke mischien ben ik een beetje hard geweest maar je zegt en lijkt ook erg geintresseerd in electronica. Door middel van dit soort forums kan je alles heel goed leren. Vooral hier kunnen en willen de meeste je wel duidelijke uitleg geven

Ikzelf heb ook nog nooit echt les gehad in electronica zooi.(kzit nu in examenjaar HAVO) En ik heb ook alles geleerd via fora en dergelijke. Met goede wil en wat geduld kom je er echt wel uit;)

grtz Bas
Sam Hendrix

fdsf
Laatst gewijzigd door Sam Hendrix op za 28 jun 2008, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms gaat iets mis...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Zo te lezen hebben we er weer een nieuwe gratis zoeker bij.
Als hij zo doorgaat dan moeten we hem bannen. Hij zal dus op moeten passen anders !!!
Sam Hendrix

Sorry,

maar wat is een gratis zoeker? Dat heb ik hier nog nooit gelezen...
Soms gaat iets mis...
bazzz

Bericht door bazzz »

Er is hier een tijdje iemand geweest die alles gratis wou hebben. En dus topics ging openen van "ik zoek gratis leds". Kijk daar kunnen wij niets mee. En dat is gewoon vervuiling van het forum. Vandaar deze opmerking/waarschuwing.

Maar nu een opmerking van mijn kant;) Ga eens iets beter lezen; lees dit onderste even beter door.
bazzz schreef: de electronica componenten kan je het best bestellen bij:
www.dickbest.nl of
www.elektronica-onderdelen.nl

leds bij:
www.ledsbuy.nl of
http://www.inkoopacties.net/ia/pygqy387/1(deze laatste is erg goedkoop maar het moet vanuit china komen dus je hebt 1,5 a 2 weken verzendtijd.
Je weet nu op welke site's je elektronica onderdelen kan bestellen dus zou je daar ook niet de pijs op kunnen gaan zoeken? De 4017 en de 555 staan bij www.electronica-onderdelen.nl onder het kopje IC's en dan onder linear en cmos;)

Zo en nu willen wij graag wat gerichtere vragen:P

BTW hoe heb jij een 300watt versterker gebouwd zonder IC's?????

grtz Bas
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die zien we nooit meer terug !!! :lol:
Sam Hendrix

Ik was gewoon nog aan het zoeken hoor! :o :evil:
Soms gaat iets mis...