Radiografische besturing

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
MC

Radiografische besturing

Bericht door MC »

Ik ben bezig met een project van school. Daarvoor moet een robot maken. Ik gebruik daarvoor het onderstel van een oude scootmobiel.
Ik wil hem graag radiografisch bestuurbaar maken.

Er zat een joystick bij waaraan 2 dikke draden 1: +24V, 2: -24V en nog 2 andere dunne besturings draden zaten. Als ik de 2 dikke draden doorknip en ik die op een andere spannings bron van 24V aansluit dan doet hij het ook nog goed. Dus moet ik een zender en ontvanger hebben voor die 2 busturings draden.
Maar op de joy stick kan ik ook zien dat er iets op de scootmobiel niet klopt, of hoe vol de batterij is. Dus dan moet er volgens mij ook nog een zender op de scootmobiel moeten.

Weet iemand hoe ik dit moet doen???
MC

Bericht door MC »

Of is dit te hightech??

Het is ook goed als iemand weet waar ik zoiets kan kopen.
Flupke

Bericht door Flupke »

Hoi,

Ik had ooit, een half jaar terug een 8 kanaal 72Mhz Fm zender gekocht om een ongeveer gelijkaardige toepassing toe te passen.
Nu had ik bij de ontvanger met een Avr de pulslengte gemeten dewelke varieer van ongeveer 1ms tot 2msec.
Dit geheel had ik ingedeeld in 256 gelijke delen en hiermee kon ik bvb de positie van de gas klep van de verbrandingsmotor regelen.
Het grootste nadeel was dat wanneer de batterijen van de afstandbediening ver leeg was dat de gasklem van mijn scooter begon te oscilleren.
Hiervoor was ik een oplossing aan het zoeken maar dam begon het goede weer en het project was direct in de vergeetput.

Als je met Pic/Avr kunt werken is dit project wel vrij goed te realiseren maar het is veel prutswerk.

Batterijlading niveau zou ik niet terugzenden maar je kunt wel een schakeling maken dat het scootmobiel is toetert bij een lage batterij spanning.

Zelf zou ik een afstandbediening 2de hands kopen van bvb 20€.

Veel succes.
MC

Bericht door MC »

Weet iemand waar ik een 2e hands afstandbedieningen met minimaal 6 kanalen kan kopen?
bazzz

Bericht door bazzz »

zoek eens op marktplaats en dergelijke. Maar waarom 6 kanalen? 4 is toch al genoeg?links,recht,voor,achter. En anders koop je 2 speelgoed autotjes van 5 euro stuk. Eentje met 27mhz besturen ander met 35 ofzo. Dan heb je ook al 8 kanalen;) voor maar 10 euro. Nadeel is wel dat je 2ontvangers en 2 zenders hebt maar dat kan ook nog wel handig zijn.

grtz Bas
Flupke

Bericht door Flupke »

Speelgoed is AM denk ik.

Spijtig dat je niet in België woont want anders kon je de mijne kopen voor 15€+ verzendingskosten. (8 kanaal, 72MHZ, FM)
Buurland zal wat duur uitvallen voor het verzenden denk ik

Ikzelf koop alles van ebay,kapaza,2dehands,yezzz,...
Plaats reactie