Led aan afhankelijk van voltage

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
fedora

Bericht door fedora »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project op school, nl om het spel Pong te maken (in schakeling dan).
De batjes worden vorogesteld door elk een rij van 8 leds te nemen en een van de leds aan te zetten, dit moet gebeuren met een variabel voltage tussen 0 en 5 volt (elke led heeft dus een 'bereik' van 5/8 = 0.625 V).

Dit is gelukt met de "systeembordjes" die wij hebben, door met een comperator 5V te laten doorgeven als het voltage X of hoger is, echter alleen als de comperator voor het volgende bereik (via een invertor=not_poort) niet ook een stroom afgeeft. Deze beide waardes worden via een AND-poort bijeen gevoegd en als beide dus gelden gaat de led branden. Hopenlijk snappen jullie het zo zonder tekening :D

Anyway, we hebben dus te weinig systeembordjes en moeten een deel vervangen door 'echte' elektronica. Onze TOA (technische onderwijs assistent) brabbelde wat over zenerdiodes, maar van die man wordt niemand echt wijs en mijn natuurkundedocent heeft hier geen verstand van (?). Heeft iemand een idee voor een simpele schakeling, liefst zo goedkoop mogelijk (denk aan maximum van 5 (a 10) euro)?
Ik heb verder niet zeer veel ervaring met dit soort schakelingen, ik soldeer weleens maar verder ben ik ook maar een simpele scholier.

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Misschien is dit iets !
Bijlagen
8leds.GIF
8leds.GIF (4.76 KiB) 10000 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Ik weet niet of je de schakeling van Mat begrijpt, dus hierbij nog een kleine uitleg.
In de natuurkundeles heb je waarschijnlijk ook wat geleerd over een diode. Als een diode stroom doorlaat, dan zal er een spanning van 0,6 tot 0.7 Volt over een diode staan. Een diode laat in zowel doorlaatrichting als in sperrichting geen stroom door als de spanning kleiner is dan 0.6 Volt.

Als er op de ingang een spanning van 1.5 Volt aangeboden wordt, dan zullen de eerste 2 diodes (vanaf links gezien) stroom doorlaten. Hierdoor gaan de eerste 2 LED's branden. Na elke diode daalt de spanning met ongeveer 0.7 Volt. Er is dus niet meer genoeg spanning aanwezig om de derde diode stroom door te laten.
Dus hoe meer spanning je op de ingang zet, hoe meer LED's er gaan branden. De linkse LED is de eerste LED. Per LED is ongeveer 0.6-0.7 Volt extra spanning nodig.
bazzz

Bericht door bazzz »

je hebt het over een systeembord he? Heb je wel eens met het programmatje systematic gespeeld? Die symuleert een systeembord. Werkt veel en veel makkelijker dan 5 systeemborden aan elkaar hangen omdat je niet genoeg transistoren hebt. Google maar eens op de naam als je het progie dan niet kan vinden stuur mij mar een mailtje

grtz Bas
fedora

Bericht door fedora »

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.

Bedankt voor het schema, het is bijna wat ik zoek. Het idee met de diodes snap ik, alleen waar dient het onderste deel met transistors en weerstanden voor? En kan dat niet simpeler door bijv. 1 weerstand vlak na de +5V aansluiting te doen?

Verder moeten alle voorgaande leds uitgaan als de volgende led aanspringt.. Weet iemand daar iets voor?

Systematic ken ik, dat mogen we gebruiken om te testen. De bedoeling is echter wel dat we echt iets maken, liefst met systeembordjes (die zwaar irritant zijn, omdat we bijvoorbeeld veel teveel EN poorten nodig hebben, maar veel andere onderdelen helemaal niet gebruiken). Bij wijze van uitzondering mogen we een deel vervangen door elektronica. Het idee was eerst om dat via de computer te doen, maar daar heeft onze school weer niet de apparatuur voor...
JARI NETWORKS

Bericht door JARI NETWORKS »

http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
fedora

Bericht door fedora »

Aha. Maar onze school koopt zoiets niet omdat 1 leerling dat toevallig nodig heeft. :roll:
Niemand die bovenstaande schema kan aanpassen zodat er maar één led tegelijk brandt? :?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

de lm3914 doet dat.

misschien dat er in de uitgebreide dadasheet een principeschema staat.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
fedora

Bericht door fedora »

stynus schreef:de lm3914 doet dat.

misschien dat er in de uitgebreide dadasheet een principeschema staat.
De lm3914 gebruiken mag ook, ik zoek alleen naar een goed schema dat op 8 leds en 0-5V variabele spanning werkt. De lm3915 schijnt het ook te kunnen, die mag dus ook (welke is beter denken jullie?) En kan iemand helpen met het vinden van een schema? Een website vol schema's met dit soort dingen misschien? Ik ben hier niet zo in thuis..

Alvast bedankt!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De LM3914 heeft een lineair led indeling, De LM3915 is logaritmisch. Eigenlijk meer voor muziek bedoeld.
Typ eens bij Google LM3914 in en dan naar de datasheet kijken.
fedora

Bericht door fedora »

Mat Janssen schreef:De LM3914 heeft een lineair led indeling, De LM3915 is logaritmisch. Eigenlijk meer voor muziek bedoeld.
Typ eens bij Google LM3914 in en dan naar de datasheet kijken.
Die heb ik bekeken, maar dat is allemaal voor 10 (en eentje 9) leds. Kan je voor een leek uitleggen hoe dat naar 8 terug te brengen is, waarbij elke led dus een bereik van 5/8 = 0,625V heeft?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Door en maar 8 aan te sluiten en de 2 andere laat je in de winkel liggen.
Als je dan verder leest dan staat er een formule hoe je de referentie moet instellen om jouw bereik te krijgen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hierdan schema + weerstandswaarden voor jouw geval.
Bijlagen
ledmeter.GIF
ledmeter.GIF (2.98 KiB) 9834 keer bekeken
luwa

Bericht door luwa »

Dag Mat,

2 vraagjes ivm je schema ( dat ik zou willen gebruiken om op mijn motor een controle te hebben op de spanningsregelaar bij draaiende motor en op de 6 Volt batterij in rusttoestand )

1) wat zijn de weerstandswaarden voor een uitlezing tussen 5,5 en 8 volt

2) kan ik zowel de voedingsspanning als de te meten spanning rechtstreeks op de batterij van de motor aansluiten ?

alvast bedankt
geen opleiding electronica gehad; helaas
mijn leerschool is dit forum; waarvoor dank
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De weerstands waarden zou je zelf kunnen uitrekenen, omdat de formule hiervan gewoon in de darasheet terug te vinden is.

Antwoord op vraag 2 is: ja, dit omdat er in dit ic een referentie spanningsgenerator aanwezig is.
Plaats reactie