Ik ben bezig met een project op school, nl om het spel Pong te maken (in schakeling dan).
De batjes worden vorogesteld door elk een rij van 8 leds te nemen en een van de leds aan te zetten, dit moet gebeuren met een variabel voltage tussen 0 en 5 volt (elke led heeft dus een 'bereik' van 5/8 = 0.625 V).
Dit is gelukt met de "systeembordjes" die wij hebben, door met een comperator 5V te laten doorgeven als het voltage X of hoger is, echter alleen als de comperator voor het volgende bereik (via een invertor=not_poort) niet ook een stroom afgeeft. Deze beide waardes worden via een AND-poort bijeen gevoegd en als beide dus gelden gaat de led branden. Hopenlijk snappen jullie het zo zonder tekening
Anyway, we hebben dus te weinig systeembordjes en moeten een deel vervangen door 'echte' elektronica. Onze TOA (technische onderwijs assistent) brabbelde wat over zenerdiodes, maar van die man wordt niemand echt wijs en mijn natuurkundedocent heeft hier geen verstand van (?). Heeft iemand een idee voor een simpele schakeling, liefst zo goedkoop mogelijk (denk aan maximum van 5 (a 10) euro)?
Ik heb verder niet zeer veel ervaring met dit soort schakelingen, ik soldeer weleens maar verder ben ik ook maar een simpele scholier.
Alvast bedankt!