Labvoeding
Labvoeding
Hoi ik heb een trafo liggen van 30v/+_ 2,5 ampere. Ik ben van plan de volgende labvoeding te maken.Mijn vraag is kan ik de schema overnemen zoals het is of moet ik het aanpassen.
De volgende vraag is :gelijkrichten en afvlakken hoe kan je dat berekenen(waarden van de brugcel en condensatoren)?
Groeten
De volgende vraag is :gelijkrichten en afvlakken hoe kan je dat berekenen(waarden van de brugcel en condensatoren)?
Groeten
- Bijlagen
-
- LABVOE.gif (6.63 KiB) 12416 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Brugcel kun je niet uitrekenen, Die moet je uitzoeken op het gebruik ervan. In dit geval moet hij zeker 100 Volt wissel aan kunnen en zeker 3 Ampere. Dus daarop ga je dan zoeken. Hogere waardes is geen probleem.
De elko die direct na je brug zit moet die stroom en spannindie uit de trafo komt kunnen hebben en ervoor zorgen dat je rimpelspanning klein is. Als het mogelijk is kies dan maar daarvoor 10000uF 50 Volt.
De formule voor een rimpelspanning over een condensatoe is: Vrimpel = I / c x f.
I is de afgenomen stroom. c is de capaciteit in farads en f is de rimpelfrequentie.In jouw geval met een brugschakeling is dat 100Hz)
De elko die direct na je brug zit moet die stroom en spannindie uit de trafo komt kunnen hebben en ervoor zorgen dat je rimpelspanning klein is. Als het mogelijk is kies dan maar daarvoor 10000uF 50 Volt.
De formule voor een rimpelspanning over een condensatoe is: Vrimpel = I / c x f.
I is de afgenomen stroom. c is de capaciteit in farads en f is de rimpelfrequentie.In jouw geval met een brugschakeling is dat 100Hz)
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

- deejayke
- Contacteer:
misschien ook nog ceramische condensatoren (om en bij 100nF) bij de spanningsregelaar plaatsen?
grtzzz
grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Ik heb dit eens een paar keer goed doorgelezen, maar ik begrijp niet wat je bedoeld. Ik zal het proberen uit te leggen.Mat Janssen schreef: Deze spanning staat positief op de elko.
Een halve periode later heb je een negative topwaarde, maar de diode spert dan. De spanning over de diode is dan wel even opgelopen naar -84 volt. Daarom !!
We nemen even het eerder geplaatste schema. Voor het makkelijke ga ik even er van uit dat er geen spanningval over de diodes komt te staan (wel in sper natuurlijk), en verwaarloos ik de spannings 'verhoging' van 1,414 maal de effectieve wisselspanning. maw: een wissenspanning van 10V levert een gelijkspanning van 10V (nogmaals: om het makkelijker te begrijpen)
Ik ga uit van een input spanning van 10V.
Bij de eerste sinus helft is de condensator nog ontladen. Laten we zeggen dat aansluiting 3 van de brugcel positief is t.o.z. van aansluiting 2. Aansluiting 1 heeft nu een potentiaal van 10V t.o.v. aansluiting 4 (en 2). De condensator wordt opgeladen tot een spanning van 10V.
Na komt de andere helft van de sinus in actie. aansluiting 2 heeft nu een spanning van 10V t.o.v. aansluiting 3 Op dit moment zeg jij (volgens mij) dat deze voedingsspanning van 10 Volt in serie komt te staan met de condensator, en zo een spanning van 20V maakt t.o.v. aansluiting 4 (en 3). Maar dat is niet het geval aangezien de 10V spanningval van de sinus niet t.o.v. aansluiting 1 er staat, maar t.o.v. punt 4 (en 3). Zo staat er dus maximaal 10V over een diode (in sper), en nooit de dubbele spanning (20V). Het geen wat beschijft is een spanningsverdubbelaar, maar dat is dit niet.
Heb jij nu een fout gemaakt, of denk ik de verkeerde kant op?
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb het plaatje een keer of 20 keer bekeken, maar ik zie niet wat je bedoeld.
Laten we zeggen dat de condensator al geladen is, en dat de positieve helft van de spanning op draad 'e' binnenkomt (dus 'e' = +), en dat deze sinus op zijn top is, dan staat alleen die top waarde over diode 'd'. Die spanning staat dan niet in serie met de condensator, op geen enkele manier.
Zou je eens met pijltjes o.i.d. aan kunnen geven hoe het zit?
't klinkt misschien basic, maar dit zie ik echt niet, en ik wil het wel graag weten
Laten we zeggen dat de condensator al geladen is, en dat de positieve helft van de spanning op draad 'e' binnenkomt (dus 'e' = +), en dat deze sinus op zijn top is, dan staat alleen die top waarde over diode 'd'. Die spanning staat dan niet in serie met de condensator, op geen enkele manier.
Zou je eens met pijltjes o.i.d. aan kunnen geven hoe het zit?
't klinkt misschien basic, maar dit zie ik echt niet, en ik wil het wel graag weten
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zal het je nog sterker vertellen, de PIV (Peak Inverse Voltage) over de diodes is 2 * wortel 2 de effectieve wisselspanning !
AC spanning van een trafo wordt altijd opgegeven als de effectieve spanning, welke de topspanning gedeeld door wortel 2 is.
De DC uitgangsspanning bij gebruik van een afvlakelco is gelijk aan de top-wisselspanning (zonder belasting, verlies van diodes niet meegerekend).
Ergo, is je trafo 10V AC, dan is de DC uitgangsspanning 14.4 V, en de PIV is 28.8 V.
Overigens is dit vraagstuk meer van academische aard, in de practijk is een 1000V diode net zo duur als een 50V type (1N4001 vs 1N4007, 1N5401 vs. 1N5408 enz. ).
Men zal dan ook doorgaans die diode met de hoogste PIV uit de reeks kiezen.
Merk ook op dat voor het kiezen van een snubbercondensator over de diodes of de secundaire wikkeling, dezelfde overweging geldt!
Overigens 2: men kan ook twee of meer diodes in serie gebruiken, mocht de PIV tekortschieten in bepaalde gevallen (buizenversterkers, bij 350V AC een 1N4007 met 1000V PIV gebruiken is al op het randje, met PIV = 987 V. Ik dimensioneer graag ruim).
AC spanning van een trafo wordt altijd opgegeven als de effectieve spanning, welke de topspanning gedeeld door wortel 2 is.
De DC uitgangsspanning bij gebruik van een afvlakelco is gelijk aan de top-wisselspanning (zonder belasting, verlies van diodes niet meegerekend).
Ergo, is je trafo 10V AC, dan is de DC uitgangsspanning 14.4 V, en de PIV is 28.8 V.
Overigens is dit vraagstuk meer van academische aard, in de practijk is een 1000V diode net zo duur als een 50V type (1N4001 vs 1N4007, 1N5401 vs. 1N5408 enz. ).
Men zal dan ook doorgaans die diode met de hoogste PIV uit de reeks kiezen.
Merk ook op dat voor het kiezen van een snubbercondensator over de diodes of de secundaire wikkeling, dezelfde overweging geldt!
Overigens 2: men kan ook twee of meer diodes in serie gebruiken, mocht de PIV tekortschieten in bepaalde gevallen (buizenversterkers, bij 350V AC een 1N4007 met 1000V PIV gebruiken is al op het randje, met PIV = 987 V. Ik dimensioneer graag ruim).
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb het rekenvoorbeeld simpel gehouden, maar als je vanaf het begin dit leest zie je dat ik het daarover ook heb gehad. De vraagsteller van deze rubriek begrijpt (begreep) dit "fenomeen" nog niet en ik denk dat ze op school nog niet zover waren anders had hij deze vraag zo hier niet gesteld. Misschien weet hij ook nog niet wat een wortel is. enz.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator