Hoe maak ik een dj box

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
vidje

Hoe maak ik een dj box

Bericht door vidje »

ik ben sterk geinteresseerd in muziekapparatuur en droom er al een eindje van om eens zelf 2 boxen( dj boxen, trapeziumvormig) te maken, die box zou iets rond de 200 a300 watt zijn en iets van 15 inch. ik vraag me af met welke dingen je allemaal rekening moet houden:
- welke grootte je klankkast moet hebben
- hoe je de tweeter erop aansluit
- welk materiaal je het beste gebruikt als klankkast ( ik droom zo van doorzichtige boxen in plexiglas of zoiets. als dit niet kan neem ik wel een andere mogelijkheid)
- wat de verhouding tweeter, speaker moet zijn
- Noem maar op ...

Ik ben wel een beginneling en versta de moeilijke termen niet echt

David
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

ik denk niet dat plexiglas stevig genoeg is. Ik heb is een sub gezien die ervan was gemaakt en die stond langs alle kanten te resoneren.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
vidje

Bericht door vidje »

en heeft iemand een gedacht voor een ontwerp, niet in plexiglas dan? of heeft iemand al een ontwerp staan ( die liefst niet te moeilijk uitgelegd is)?
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

er zijn enkele klankkasten die deels met plexi zijn afgewerkt. maar volgens mij helemaal niet simpel om zelf te bouwen :?
persoonlijk vind ik de mooiste nog steeds met de grijze vilt en robuuste roosters.
er is tevens al een topic over hoe je een box maakt. hier op het audio gedeelte.

groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

hoi,

Ik heb zelf ook al een aantal klank kasten gebouwd. zowel Hoog, mid en Laagkasten. Ik ben wel altijd vertrokken van een bestaand ontwerp, wat ik had net als jou eens de droom zelf een type te ontwerpen maar dat is me aardig tegen gevallen! Komt veel rekenwerk bij kijken en verschillende parrameters waar je rekening moet me houden om een goeie bassreflex of loop van je hoge tonen. Dus in het ontwerpen kan ik je niet echt helpen. (ik raad het je eigenlijk een beetje af)
Maar wat het materiaal betfreft. plexiglas is idd wat zwak. Ik weet er zulde boxen bestaan maar die zijn nie van zomaar plexiglas gemaakt! Dat plexiglas is ongveer zo'n 1,5 a 2 cm dik, anders gaat het teveel meetrillen met het geluid, en krijg je meer lawaai van de trillinen van de kast, dan van de muziek! En dat ik niet echt de bedoelding denk ik.
Nu ja, moest ik van jou zijn zou ik MDF of Multiplex gebruiken. Ze hebben bijde hun voor en nadelen op dat vlak!
Plaats reactie