4 tot 6 ledjes op 9V batterij voor leerlingen.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
benny swennen

4 tot 6 ledjes op 9V batterij voor leerlingen.

Bericht door benny swennen »

Hoe kan ik het best 4 tot 6 ledjes aansluiten op een 9V batterij. Ik had ze al eens gewoon in serie gezet, maar dan kan ik er maar 4 laten branden om genoeg licht te krijgen. Het moet te maken zijn met beroepsleerlingen van 12 jaar. Dus zonder al te veel weerstanden en toestanden. Ik ga ze nu eens proberen parallel te zetten. Iemand een idee hoe ik het beste dit kan oplossen. De leds komen in een kistje van 30 x 6 x 6 cm te zitten. Voorkant zit plexiglas, een soort van lichtbakje wordt het.
Of zijn er speciale soorten leds die genoeg licht geven, het moet ook niet te duur worden. ZO eenvoudig mogelijk.

Mvg Benny
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Al vorens je verder gaat moet je eerst maar eens verdiepen in de LED techniek.
Er is al miljoenenkeer over leds gepraat en je zou onderhand toch ergens gelezen moeten hebben dat leds stroom gestuurd moeten worden. DUS ALTIJD EEN WEERSTAND IN SERIE MET EEN OF MEERDERE LEDS EN NOOIT LEDS ZONDER MEER PARALLEL ZETTEN.
Als je parallelle taken wil dan heeft elke tak zeker een serie weerstand.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
benny swennen

Bericht door benny swennen »

ik weet dat normaal een led met een weerstand moet geschakeld worden, maar ik heb het hier voor me liggen. 4 leds in serie op een 9V batterij en dat werkt ook zonder weerstand. Of gaat dit na een uur stuk of vliegt de boel in de fik? Maar ik vroeg me af of er binnen de elektronica freeks geen oplossing is die eenvoudig is naar leerlingen om toch eventueel 6 leds te kunnen laten branden op die batterij. Het is een gewone batterij van 9V zo een blokbatterij-tje en met een eenvoudig schakelaartje aan en uit. Meer is het niet. Elektronisch gezien klopt het niet dat weet ik ook, maar wat zou dan de eenvoudigste schakeling zijn om max 6 leds te schakelen op een 9V blokbatterij-tje. De lengte van de lichtbak kan varieren zodat de leds ook kunnen varieren van 3 tot 6 leds. Deze zouden moeten geschakeld worden op een eenvoudige manier.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Twee keer 3 leds in serie met een serie weerstand van 100ohm of nog iets hoger.
Zo op een batterij dan gebruik je de Ri van de batterij als stroombegrenzer en niemand weet wat die is.
Of de leds hebben geen levensduur of je batterij wordt warm en zegt ploef. En die chemische rommel die dan daaruit komt zorgt er dan wel voor dat je dan ding nooit meer op de tafel mag zetten.
Dus leer het de studenten nu maar in een keer goed zodat ze het niet twee keer hoeven te doen. Het maakt je dan ook al direct een fatsoenlijke leraar ipv een prutser.
zorro

Led's

Bericht door zorro »

Dag,
Kijk eens naar hierna volgend site, zal veel verhelderen :

http://nl.wikipedia.org/wiki/LEDs

succes :)
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

heb net eens zo een aansteker met ingebouwd led lampje ontleed. hier zit ook geen serieweerstand in... maar ik vermoed dat het hier geen kwaad kan omdat de LED niet langer aan is dan een tiental seconden (en dan mss weer een 24uur ongebruikt). maar idd beter ALTYD een serieweerstand gebruiken)

ps: als ze ledjes aaneen kunnen solderen en aansluiten op een batterij zal een weerstandje of twee er ook nog bij kunnen :wink:

groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

deejayke schreef:heb net eens zo een aansteker met ingebouwd led lampje ontleed. hier zit ook geen serieweerstand in... maar ik vermoed dat het hier geen kwaad kan omdat de LED niet langer aan is dan een tiental seconden (en dan mss weer een 24uur ongebruikt). maar idd beter ALTYD een serieweerstand gebruiken)

ps: als ze ledjes aaneen kunnen solderen en aansluiten op een batterij zal een weerstandje of twee er ook nog bij kunnen :wink:

groenten
Dat is ws gedaan omdat de interne weerstand van de knoopcel zo groot is dat er maar een kleine stroom gaat lopen als je de knoopcel kort sluit. Bij het kortsluiten van een 9 volt batterij gaat er een veel grotere stroom lopen.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

of als de spanning van de knoopcel niet hoger word als het knikpunt in de grafiek van de led dan gaat het ook.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

even ter info...
de spanning over de drie knoopcellen in serie bedraagt 3,87V.
de stroom door de LED bedraagt 15mA (blijft per seconde de LED aan is zakken).

eigenschappen LED:
spanning 2,4V
stroom 100% 20mA

groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Jim

Bericht door Jim »

Blijkbaar weet jij niet veel van LED's af. Om te beginnen zou ik gewoon ff op google wat rondneuzen. Dan kom je al heel wat te weten...

De meeste 5mm en 3mm leds werken op ongeveer 3V, 20mA (dat hangt af van de kleur, blauw/wit 3.2V/20mA,rood/groen 2.3V/20mA)

Als jij van plan bent om 6 leds van ca. 2.5V in serie aan te sluiten op een 9V batterijtje.... Is het dan niet logisch dat ze niet alle 6 gaan branden????

Zet ze gewoon per 2, met telkens een weerstand van ca 200Ohm, zeker dat ze dan zullen branden ;)
paladin

Bericht door paladin »

zou je niet ook een weerstand kunnen zetten in serie met de (daarna) paralel takken?

even heel slecht uitgelegd (vrij moeilijk zonder plaatje) dus corrigeer me niet op men taal gebruik hier.. ;)
even de stroom kring in text:
de stroom vloeit dan in deze volgorde

Code: Selecteer alles

/LED>LED>LED\
9V>weerstand (200Ohm?)-LED>LED>LED- 0V(min pool)
                      \LED>LED>LED/
zo zou je dan maar 1 weerstand hoeven te gebruiken, en kun je tog alle leds voeden..

ik weet niet helemaa zeker of dit werkt, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus verbeter mij maar gou als ik het mis heb (zou eigenlijk niet mogen over zo iets met mijn opleiding..)

EDIT: uitleg in code gezet zodat de spaties niet wegvallen
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Leren jullie op school niet leren lezen of leren luisteren??
LEDS MOGEN NIET PARALLEL.
Dat staat in het begin toch ook al.
Wij zeggen dat niet voor niks!
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Elke LED is weer net wat anders dan de andere. Door ze op z'n manier aan te sluiten zal er door de ene ledstreng meer stroom lopen dan door de andere LED streng. Oftewel, niet doen en voor elke streng een weerstand zetten.
paladin

Bericht door paladin »

whoops, sorry, verkeerd begrepen dan.
maar op school leren ze ons inderdaad (vrijwel) niets meer.. :(
ik slaap nu ook door de lessen heen en haal zevens zonder te leren :S...
anywho. jah.. dan moeten het inderdaad 2 weerstandjes zijn. en dat kan haast geen probleem zijn als ze leds kunnen solderen.
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
zorro

batterijen en leds

Bericht door zorro »

Als Mat zegt dat de Led's NIET parallel mogen geschakeld worden, weet hij WEL wat hij zegt gezien zijn deskundigheid. Toch volharden is om narigheid zoeken/vragen, dus gebruikt de wijze raad die je krijgt. :D
Plaats reactie