Reactantie spoelen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Sram

Reactantie spoelen

Bericht door Sram »

Ik wil voor een wisselspanning een inductive belasting maken.

Volgens de formule Xi=2*pi*f*L zou de vervangweerstand bij 400Hz van een spoel van 9mH -> Xi=2*pi*400*0,009 = ~22,6 Ohm moeten zijn. Bij 115VAC zou er dus zo'n 5A moeten lopen (of minder door de ohmse weerstand van de draad).

De praktijk is dat er bij 5VAC/400Hz al 2A loopt. Ik heb dit met verschillende spoelen en verschillende 400Hz bronnen geconstateerd. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? :?:
helmich

Bericht door helmich »

met wat voor meetinstrument meet je??
Sram

Bericht door Sram »

ESI videobridge LCR meetbrug ter controle mH en Z.
FLUKE 187 DMM true RMS voor de stroom.

400Hz bron is een static inverter maar met >99% sinus.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

De zelfinductiewaarde lijkt juist te zijn volgens je meet apparatuur?
Dan blijft je stroommeter over die blijkbaar niet voor 400 Hz geschikt is?

Plaats tijdelijk een 0,1 ohm weerstand in serie met de spoel en meet met een scoop de spanning hierover en reken de effectieve stroom uit.

Is de stroom overeenkomstig je eerdere meting dan is de L waarde blijkbaar onjuist gemeten.
Het is het een of het ander.
GvH-E
Sram

Bericht door Sram »

Alles lijkt te kloppen alleen werkt het niet zoals het moet. De waarden zijn nog steeds veel te hoog en die hoge stromen lopen er echt want ik hoor mijn voeding brommen.

Ik heb deze spoel:
RD current compensated 2-choke,10A 9mH:
http://www.rs-components.nl/cgi-bin/bv/ ... t=219-3075

Kan het hier wel mee?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Dit is een smoorspoel die bedoeld is om HF signalen te filteren en niet om op een spanning van 400 Hz aan te sluiten.
Bijvoorbeeld in een voeding in serie na of voor de gelijkrichter e.d.
De gegeven spanningen zijn t.o.v. massa of tussen de wikkelingen onderling. (indien van toepassing.)
In jouw geval kan het niet anders dat de kern in verzadiging komt en dan klopt je formule niet meer.
En dat moet ook omdat deze spoel met kern alleen je storingspiek moet sperren en voor het overige een zo laag mogelijke weerstand moet vormen. Succes.
Sram

Bericht door Sram »

Bedankt voor je uitleg. Welke spoel moet ik dan wel hebben en is deze standaard te koop of moet ik ze laten maken?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

In het algemeen zijn bijv. (grotere) trafo's, TL voorschakel apparaten, eigenlijk alles met spoel (en kern) zijn inductieve apparaten.
Afhankelijk van de spanning waarop deze gewerkt hebben, bijv. 230 volt (110 volt) kun je deze ook op 400 Hz. aansluiten.

Omdat de freq. t.o.v. 50 Hz. flink hoger is mag de spanning per winding hoger worden en kun je experimenteren met de 110 volt aansluiting.
Bij twijfel kun je de scoop met weerstand (eerder beschreven) toepassen om te kijken of verzadiging van de kern optreedt.

Door de stroom te meten kun je de zelfinductie berekenen.
Hoeveel er nodig zijn alvorens je de gewenste zelfinductiewaarde hebt weet ik niet. Experimenteren dus.

Overigens, wat is het doel hiervan? Alleen experimenteren?
Als het voor het maken van een luidsprekerfilter is lijkt mij dit ongeschikt.
Sram

Bericht door Sram »

Het doel ervan is een loadbank voor wisselspanning waarbij de powerfactor (belasting per qwadrant) instelbaar is. Ik heb dus resitief, capacitief en inductief regelbaar via bv een variac.

Hiermee kan bijv een DC->AC omvormer worden getest.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

O.K. dan zet je een aantal spoelen/trafo's parallel net zolang tot de gewenste stroom loopt. Wat experimenteren lijkt mij.

Ik zou bijv. eens een oude 220/110 volt "verhuistrafo" aansluiten.
Die is bijv. 1000 VA en zou dan de 110 volt wikkeling proberen. (als die niet in verzadiging komt, anders de 220)
Maar als je een Variac toepast zie je dat vanzelf in niet liniair gedrag van de stroom bij opregelen.

Heeft deze 400 Hz. bron met hoog toerental machines te maken? Draaistroom-handgereedschappen?
Sram

Bericht door Sram »

Nee heeft niet met handgereedschappen te maken maar met 115VAC/400Hz in vliegtuigen. Wat moet ik secundair van de trafo's aansluiten dan?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Liefst primair aansluiten op de wikkeling die overeenkomt met de nominale 400 Hz spanning, stel 230 volt. (hoeveel is die spanning eigenlijk??)
Experimenteren met zomogelijk de 110 volt aansluiting.

Eventueel kun je (uitsluitend bij deze toepassing!!) ook de secundaire wikkeling nemen of zelfs een combinatie primair-sec.
Dit laatste uiteraard in de juise (tegen-)fase aangesloten.
Voorbeeld: 230 volt in serie met een 24 volt sec. wikkeling in tegenfase wordt nominaal 206 volt voor meer effect. (resultaat = meer volt per winding)

Nogmaals: de opzet is de trafokern met 400 Hz max. uit te sturen zonder dat die in verzadiging raakt. (controle met scoop)
Of bij optredende verzadiging je variac niet volledig op max. regelen.
Ik denk aan een (of meerdere) oude verhuistrafo's (1000 VA) die goedkoop zijn?

Experimenteren dus. En de trafokern aarden voor veiligheid.
Succes. GvH-E
Sram

Bericht door Sram »

Ik ga even wat proberen en houd je op de hoogte, weer bedankt zover!
Plaats reactie