Probleem lichtgevoelige schakeling

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Keires

Probleem lichtgevoelige schakeling

Bericht door Keires »

Beste mensen,

Ik heb een lichtgevoelige schakeling gemaakt, maar deze werkt jammer genoeg niet perfect.

Het schema komt denk ik uit elektuur, nu jah dat doet er niet veel toe.
Voor de BP103 heb ik de B versie gebruikt, welke dus enkel reageert op IR licht. Maar normaal gezien zou die toch moeten reageren op een LED, aangezien in dat licht ook een klein beetje IR licht zit.

De B103B geleidt niet als ik de spanning aanleg, en ook niet als ik er met een witte LED op schijn. Nu heb ik de optie dat ik over mijn BP103 een brug kan leggen. Dit werd voorzien om eventueel extern de 'sensor' te plaatsen.

Als ik deze brug leg, en ik regel mijn potentiometer zodat mijn T1 in sper komt te staan, dan staat er 11-12V op de klem 3 van mijn opamp. Wat ik dus niet goed begrijp hoe het komt dat ik geen spanningsval heb over de weerstand R5 voor de opamp. Dat je geen spanningsval over R4 is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de condensator wordt opgeladen tot de netspanning en op het punt tussen R4 en R5, +/- 12v staat.

Maar hoe komt het dat je geen spanningsval over R4 hebt? En zou het kunnen dat de BP103b stuk is of niet echt geschikt is voor deze schakeling?

Alvast bedankt!

Mvg, Keires
Bijlagen
Schema lichtgevoelige schakeling
Schema lichtgevoelige schakeling
lichtgevoelige schakelaar.GIF (17.72 KiB) 5525 keer bekeken
If I'm not back in 5 minutes... just wait longer!
statler

Bericht door statler »

Ik weet het antwoord niet maar zou je het plaatje wat kleiner kunnen maken

B.v.D

Erik.
Keires

Bericht door Keires »

Ja mijn excuses, maar mijn pc is stuk en zit nu op laptop en deze heeft geen photoshop. Ik kan het ook met paint, maar das bazari :p

Ik heb trouwens even de werking neergeschreven, aangezien ik er een verslag van moet maken, indien mijn beschrijving niet klopt, laat het dan even weten aub, ook slechte zinsconstructies mag je melden :D

Thnx!

Werking

Als een spanning van 220V wordt aangelegd aan de primaire kant van de transformator, dan zal aan de secundaire kant een spanning van 15V staan.
De condensator C4 zal nu opladen tot een spanning van 21V (V2.U).
Deze spanning komt aan de ingang van de driepuntsregelaar 78L12A te staan. Deze component zal ervoor zorgen dat de ingangsspanning van 21V omgezet wordt naar een stabiele spanning van 12V. Deze 12V wordt gebruikt voor de sturingsgedeelte van de schakeling. De sensor BP103 reageert op licht, hoe sterker het licht hoe meer stroom door de fototransistor zal vloeien. Transistor T2 wordt gestuurd door potentiometer P1. Deze potentiometer regelt de versterking van de transistor. Hoe hoger de stroom op de basis hoe meer stroom door de collector zal vloeien. Op het moment dat de fototransistor geleidt wordt de condensator C1 opgeladen. De spanning over de condensator komt over de weerstand te staan en op de + klem van de opamp CA3130. Op de min klem (2) van de opamp staat een constante spanning van 6V. Deze spanning wordt verkregen door behulp van een spanningsdeling. Op R6 en R7 staat een spanning van 12V, aangezien deze 2 weerstanden gelijk zijn, komt er een spanningsval van 6V over elke weerstand te staan. Als de spanning op de + klem positiever is dan de spanning op de - klem, dan zal de uitgang van de opamp hoog zijn. Met als gevolg dat transistor T3 in geleiding wordt gestuurd. Hierdoor vloeit een stroom door de relais, via T3, naar de massa. De relais is nu aangetrokken. Het hulpcontact van de relais wordt tegelijkertijd aangetrokken, waardoor de belasting (bijvoorbeeld een koeler) zal oplichten. Als De BP103 te weinig licht ontvangt, dan zal de stroom door de transistor sterk vermindert worden. Met als gevolg er een kleinere spanning op de + klem van de opamp komt te staan. Van zodra de spanning op de + klem lager wordt dan de spanning op de - klem, dan zal de uitgang van de opamp laag worden. Deze uitgangsspanning zal 0V zijn, aangezien klem 4 van de opamp is verbonden met de massa. Normaal zou op dit moment transistor T3 sperren, maar dit wordt tegengewerkt door de terugkoppeling die verbonden is met klem 6. De condensator C1 zal nu ontladen via R4, T2, P2 ,R6, R9 en uiteindelijk door de transistor naar de massa toe. Door deze terugkoppeling zal de lamp (onze belasting) nog even draaien tot als de stroom op de basis van T3 te laag wordt, en dus de transistor zal sperren. Om beschadiging aan deze transistor te voorkomen, wordt een diode anti-parallel geschakeld over de relais. Bij het sperren van de transistor T3, zal de spoel van de relais zich willen ontladen via T3, maar deze korte stroom is zodanig hoog dat de transistor onomkeerbaar beschadigd wordt. Dankzij de diode zal de spoel zich ontladen via de diode en niet langs de transistor. Overigens wordt de potentiometer P2 gebruikt om de ontlaadtijd (de tijd dat de koeler nog zal draaien nadat de BP103 niet meer belicht wordt). We kunnen met deze schakeling een belasting sturen van maximum 250V/10A.

Grtz, Keires
If I'm not back in 5 minutes... just wait longer!
Plaats reactie