Lader voor ni-mh accupacks

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
dompie

Lader voor ni-mh accupacks

Bericht door dompie »

Hallo,

Na bijna elk onderwerp waar het woordje lader in staat te hebben gelezen heb ik nog niet gevonden wat ik zoek :( dus zal ik het maar ineens eens vragen:

Ik ben dus op zoek naar een schema om zelf een lader te bouwen om mijn batterijpacks te kunnen laden.

De packs varieren tussen de 6 en 10 cellen (zowel C als D cellen) 1,2V/4000mAh

De lader zou minstens 3 packs gelijk moeten aankunnen (ik gebruik voor het varen nl 6 packs per dag en deze zouden op maximum 2 nachten geladen moeten zijn) en deze bij het aansluiten eerst ontladen, daarna 4 uur laden aan 1A om dan over te schakelen op 200 a 400mA om de packs op pijl te houden.

Ook zou het mogelijk moeten zijn om de lader om te schakelen naar snelladen vanaf een autoaccu zodat deze op verplaatsing minstens 2 packs tegelijk kan laden in max 2uur.

Ik besef dat dit niet zo simpel zal zijn zoiets te maken maar aangezien ik hier nog een hele hoop componenten liggen heb hoop ik toch goedkoper uit te komen dan de 75 euro die zo een lader kost in de winkel en waar je dan amper 1 pack per keer kan laden. :?

Alvast iedereen bedankt voor de hulp
cheeta

Bericht door cheeta »

wat jij wilt kan gewoon niet. je kan accus niet ff zomaar 2 tegelijk laden dan krijg je 2 aparte laders in 1 behuizing.
dompie

Bericht door dompie »

Wel, ik dacht gewoon aan het principe van de Multi6 lader die ik hier staan heb, deze heeft uitgangen van 50mA, 90mA, 150mA, 180mA en 500mA. Om hiermee mijn batterijpacks op te laden ben ik een hele week bezig zodat ik nooit een compleet wedstrijdsweekend kan varen.
Stanley

Bericht door Stanley »

Hm, lijkt mij een leuk projectje.

Je zou een (multi)lader moeten maken welke pic gestuurd word.

Dus met BV een 16F877 welke een ADC aan boord heeft zou je een aantal accu 's moeten kunnen laden en ontladen.

Je moet voor de pic dan nog wel een progje maken.

De hardware moet bestaan uit een regelbare stroom en spanning 's bron

Stan
dompie

Bericht door dompie »

Wel, hier zit dus mijn probleem he; standaar electronica met weerstandjes, elcokes enzo lukt nog wel maar ik denk niet dat het me daar mee gaat lukken :?

Als iemand me al aan een schematje kan helpen voor 1 accu-pack zo te laden bouw ik er desnoods een stuk of 4 :lol:
Plaats reactie