CATA B-10 Inbouwventilator aansluiting

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Pete

Bericht door Pete »

Hallo,
ik heb een CATA B-10 Inbouwventilator (timer + vocht sensor) voor de badkamer gekocht maar er zit geen aansluitschema en hoe de blauwe en rode potmeters werken, bij. Ik heb nu de 220V aangesloten op de bovenste (zie foto) 2 gaten van het kroonsteentje, maar het ding werkt niet goed.
Waarvoor is de 3e aansluiting en hoe sluit ik de 220V aan, zodat alle functies werken?

Vast bedankt voor de hulp, want dan kan ik eindelijk verder!

Pete
pe5ocb

Bericht door pe5ocb »

Ik zie nu drie dezelfde foto's. Waar je eigenlijk weinig aan hebt, Zet eens een foto neer waar je duidelijk de aansluit terminals kunt zien, samen met de tekst die erop staat.
Flupke

Bericht door Flupke »

Hoi,

Ventilator heeft zo te zien geen terugslagklep of vlinderklep

3 de aansluiting is als je het licht aandoet dat de ventilator gaat draaien. Ik weet niet of lamp in serie of parallel is met die draad (voor WC’s)

bij badkamer is enkel de voeding voldoende….
Pete

Bericht door Pete »

Hallo Flupke,
ik weet ook niet hoe de stroom is geschakeld. Er komen 2 stroomdraden uit het plafond, bij het gat voor de ventilator en ik weet alleen dat als ik het licht aan doe, de ventilator gaat draaien (zoals nu de 220V draden zitten). Maar het lampje, rechtsonder gaat niet branden.

Enig idee hoe ik de 220V nog anders kan aansluiten, zodat alles wel werkt?

Groet,
Pete
statler

Bericht door statler »

Bovenste gaat je van kroonsteen moet altijd spanning opstaan dus bruine draad
Middelste is de NULL of te wel de blauwe draad
Onderste is schakeldraad of te wel zwart en daar komt dus pas spanning op als je het licht aan doet

Je mist dus 1 draad
Als ik jouw text lees staat er pas spanning op de ventilator als je het licht aanzet dus mis je de draad waar altijd spanning opstaat

Het makkelijkste wat je kan doen is een draad trekken van het bovenste gaatje naar het onderste gaatje van de kroon steen (weet wel dat je ventilator dus uit gaat als je het licht uit doet en niet zoals het hoort nog even door draaid)

Hoe het hoort is dat je er een draad bij trek waar altijd spanning opstaat en die dus aansluit op het bovenste gat van de kroonsteen en de gene die daar nu zit aansluit op het onderste gat

- PAS OP - Kijk wel eerst welke witte draad de bruine is en welke de blauwe en sluit ze goed aan (kan je in de doos zien waar deze draden uit komen)

Oftwel laat het doen door iemand die er verstand van heeft :)

DIT ALLES IS NATUURLIJK VOOR EIGEN RISICO !!!!!!

Erik.
pe5ocb

Bericht door pe5ocb »

Je moet vanaf je schakelaar of vanaf je lamp de 3e draad trekken, waar spanning op komt te staan als het licht aan staat.
Ik denk dat de blauwe potmeter voor de naloop tijd is en de rode voor de vochtigheid, is even te kijken door de blauwe de ene kant op de draaien en te wachten tot hij uitgaat en hem een stukje verder te draaien en weer kijken hoe lang het duurt.
statler

Bericht door statler »

De draad waar spanning op komt te staan als de lamp aan gaat heeft hij al !
Hij moet juist de draad trekken waar altijd spanning op staat :)
Maar die kan je ook bij schakelaar vinden de bruine draad

Erik.
pe5ocb

Bericht door pe5ocb »

Je hebt gelijk :-)
Pete

Bericht door Pete »

Bedankt voor jullie reacties,
ik ben er uit!

Groet,
Pete