ik heb een transformator terug gevonden ma vind nergens een datacheet of informatie over deze transformator.
mijn vraag is voor meer informatie te krijgen.
transfo erea 14TR8 8VA
-
GvH-E
Foto? Weestandwaardes in Ohm van alle wikkelingen opnemen.
Rekening houden met wikkeling met middenaftakking.
Weet je wel zeker dat de trafo voor 230 volt geschikt is en welke aansluitingen dat zijn?
Spanning er op zetten en de sec. spanning(en) meten.
De 230 volt wikkeling ligt meestal direct om de kern en is gewikkeld met zeer dun draad t.o.v. de overige wikkelingen.
Je weet al wel dat het max. vermogen 8 VA is. (c.a. 8 watt)
Wel voorzichtig, gevaarlijke spanning!
GvH-E
Rekening houden met wikkeling met middenaftakking.
Weet je wel zeker dat de trafo voor 230 volt geschikt is en welke aansluitingen dat zijn?
Spanning er op zetten en de sec. spanning(en) meten.
De 230 volt wikkeling ligt meestal direct om de kern en is gewikkeld met zeer dun draad t.o.v. de overige wikkelingen.
Je weet al wel dat het max. vermogen 8 VA is. (c.a. 8 watt)
Wel voorzichtig, gevaarlijke spanning!
GvH-E
ik heb de transformator al getest op 230 V en hij is ervoor geschikt . mijn probleem is echter of ik ipv 12 V AC 24V AC kan maken zodat ik de grond in het midden kan leggen.
ik moet namelijk een gelijksspanning kunnen maken met een bruggelijkrichter, C en 3 pens stabilisatoren (7812, 7805, 7912)
die 24V heb ik nodig om een positief en een negatief signaal te kunnen generen.
ik moet namelijk een gelijksspanning kunnen maken met een bruggelijkrichter, C en 3 pens stabilisatoren (7812, 7805, 7912)
die 24V heb ik nodig om een positief en een negatief signaal te kunnen generen.
- Bijlagen
-
- kenplaatje.JPG (159.35 KiB) 4347 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Nee, Als je goed kijkt dan zie je dat je maar maximaal 14 volt wisselspanning kunt maken.
De trafo is maar 8 Va, dat wil zeggen dat je iets onder de 1/2 ampere dc stroom maar uit kunt komen.
Je zou met 2 keer een enkelfasige gelijkrichting een + en - 12 Volt kunnen maken. Meer hebben we je met die trafo niet te bieden.
De trafo is maar 8 Va, dat wil zeggen dat je iets onder de 1/2 ampere dc stroom maar uit kunt komen.
Je zou met 2 keer een enkelfasige gelijkrichting een + en - 12 Volt kunnen maken. Meer hebben we je met die trafo niet te bieden.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
GvH-E
Je wilt + en - 12 volt DC gestabiliseerd. Maar je schrijft nergens bij welke max. stroom.
Wanneer die benodigde stroom gering is (bijv. max. 100 mA) dan zou die trafo dat wel kunnen leveren. Maar niet veel meer.
Neem twee bufferelco's van bijv. 2200 uF (of liever 5000uF) bij 25 volt en richt enkelfasig gelijk.
Schakeling: + en - elco gezamelijk aan de 14 volt wikkeling (3) en de andere zijde wikkeling (6) via 2 diodes, ieder in de juiste richting naar elke elco. De 3 trafo is massa.
Je krijgt nu onbelast c.a. 19 volt (*) per elco. Ga van hieruit verder zoals gebruikelijk met de 7812 en de 7912. (totaal 24 volt DC)
Zolang deze spanning (*) -rimpel minimum- maar niet lager wordt dan 13 volt blijft je gestab. uitgang rimpelvrij.
Wil je een hogere stroom dan moet je een andere trafo toepassen met de gebruikelijke dubbelfasige gelijkrichting.
GvH-E
Wanneer die benodigde stroom gering is (bijv. max. 100 mA) dan zou die trafo dat wel kunnen leveren. Maar niet veel meer.
Neem twee bufferelco's van bijv. 2200 uF (of liever 5000uF) bij 25 volt en richt enkelfasig gelijk.
Schakeling: + en - elco gezamelijk aan de 14 volt wikkeling (3) en de andere zijde wikkeling (6) via 2 diodes, ieder in de juiste richting naar elke elco. De 3 trafo is massa.
Je krijgt nu onbelast c.a. 19 volt (*) per elco. Ga van hieruit verder zoals gebruikelijk met de 7812 en de 7912. (totaal 24 volt DC)
Zolang deze spanning (*) -rimpel minimum- maar niet lager wordt dan 13 volt blijft je gestab. uitgang rimpelvrij.
Wil je een hogere stroom dan moet je een andere trafo toepassen met de gebruikelijke dubbelfasige gelijkrichting.
GvH-E