Hallo, ik heb een probleempje met een omroepinstallatie waar ik niet uit kom.
Wij hebben een omroepinstallatie binnen het bedrijf waar de gehele dag door muziek op staat en af en toe iets omgeroepen wordt. Het systeem is Amerikaans, merk Valcom.
De luidsprekers hebben een voeding van 24Vdc en een line-in aansluiting.
Alle luidsprekers hangen "achter elkaar", dat wil zeggen 1 gezamelijke voeding en 1 line signaal. Dit is gewoon standaard bij dat systeem.
Nu moesten er laatst een tweetal luidsprekers bij komen, en die heb ik zelf samengesteld uit een standaard plafondluidspreker en die wordt aangestuurd door een versterkermodule van KEMO. Omdat de voedingsspanning van de KEMO module tussen 6 en 16 Volt moet zijn, heb ik er een L7812 spanningsregelaartje voorgezet. Dat werkt perfect, en in totaal ben ik bijna 60% voordeliger uit als met Valcom.
Maar nu het probleem, als ik de volumeknop een beetje opschroef (van 10 naar ongeveer 20%) begint heel de installatie te "rommelen".
Ik dacht eerst dat de voeding te zwaar belast werd, maar uit metingen bleek dat de spanning niet verder dan 18Volt daalde!
In de Valcom versterkertjes zit tussen de line-in en de versterker een scheidingstrafo, bij de KEMO versterkers niet.(de trafo heeft een primaire weerstand van 181 ohm en secundair 506 ohm, daarom denk ik aan een 1:5 verhouding)
Kan het zijn dat daarom het line-signaal in elkaar zakt en deze storing veroorzaakt?
De stroom van de gestabiliseerde voeding is ruim voldoende, die kan 2.4Amp leveren maar gemeten levert hij nu max 1.8Amp.
Over het line-signaal is met een potentiometer van 10K een volumeregeling gemaakt, kan het daar an liggen? En dan misschien in combinatie met het ontbreken van een scheidingstrafo?
Ik hoop dat iemand me een verklaring kan geven voor het "rommelen" van het geluid.
Groeten, John.
omroepinstallatie en achtergrondmuziek
-
Mat Janssen
- Moderator

Het meten van de verhouding gaat NIET met een weerstandsmeting. Draaddikte is dan de belangrijke factor. Met een spanningsmeting gaat het wel. Zet er een kleine bekende ingangswisselspanning op en meet dan de uitgangsspanning. Als je dan deze 2 getallen op elkaar deelt, dan heb je de echte verhouding van de trafo.
Dat er in elke luidspreker versterker box een trafootje inzit in niet verwonderlijk. Dit is gedaan om aardlussen van de doorverbonden voeding met het audio signaal te voorkomen.
Je zult in elke versterkerluidspreker box inderdaad een klein audio trafootje moeten plaatsen om dit probleem te voorkomen.
Dat er in elke luidspreker versterker box een trafootje inzit in niet verwonderlijk. Dit is gedaan om aardlussen van de doorverbonden voeding met het audio signaal te voorkomen.
Je zult in elke versterkerluidspreker box inderdaad een klein audio trafootje moeten plaatsen om dit probleem te voorkomen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Nee hoor, ook als je een voeding gebruikt en die doorlust. Maak maar eens een tekeningetje en schrijf er bij elke 0 maar eens bij wat daar de stroom is en wat er allemaal gebeurd als die stromen zich optellen en wat de "muziek nul" dan gaat doen met die opgetelde stromen. Je moet er vanuitgaan dat de gebruikte nul draad weerstand en zelfinductie heeft.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Als ik er een "ground loop isolator" tussen zet (in het line signaal) is het dan waarschijnlijk opgelost? Ik bedoel die dingen die ze in de auto gebruiken om storingen te verhelpen.
Onderstaande tekst komt letterlijk van een webshop:
"Bij het aansluiten van de PC op de stereoinstallatie of de TV, of bij het aansluiten van een autoradio op een versterker, ontstaat vaak brom. Dit is vrijwel altijd het gevolg van een aardlus. Dit is op te lossen met deze aardlus-isolator. Deze laat het signaal gewoon door maar verbreekt de galvanische verbinding die de aardlus veroorzaakt. Eenvoudig tussen de kabel te prikken. "
http://www.elektronica-online.nl/productimages/3115.jpg
Dit is een behuizing met aan weerszijde een audiokabeltje met tulppluggen. Ingang l+r en een uitgang l+r.
Groeten, John.
Onderstaande tekst komt letterlijk van een webshop:
"Bij het aansluiten van de PC op de stereoinstallatie of de TV, of bij het aansluiten van een autoradio op een versterker, ontstaat vaak brom. Dit is vrijwel altijd het gevolg van een aardlus. Dit is op te lossen met deze aardlus-isolator. Deze laat het signaal gewoon door maar verbreekt de galvanische verbinding die de aardlus veroorzaakt. Eenvoudig tussen de kabel te prikken. "
http://www.elektronica-online.nl/productimages/3115.jpg
Dit is een behuizing met aan weerszijde een audiokabeltje met tulppluggen. Ingang l+r en een uitgang l+r.
Groeten, John.
-
Mat Janssen
- Moderator