Van 12 Volt naar 13,8 Volt

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
zorro

Van 12 Volt naar 13,8 Volt

Bericht door zorro »

Ik bezit een drietal batterijen van 12 Volt 17 AH. Als beginnende zendamateur zou ik graag eens zend op plaatsen waar geen stroomvoorzieningen zijn. Ik heb vernomen als je een transceiver aansluit op 12 Volt je ongeveer 50% van je zendvermogen zou verliezen (?). Vandaar mijn vraag om een schakeling om van 12 V naar 13,8 V te gaan en ook dienstig als de twee batterijen in parallel geschakeld zijn. Vermoedelijk geen gewone constructie in de veronderstelling dat het maximum zendvermogen 50 Watt bedraagt. :?: :?: :?:
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Een vol geladen accu geeft 13.7V uit. Maar afhankelijk van de lading verandert die spanning.

Je zou dat kunnen oplossen met een schakelend regelaartje maar ik weet er niet zo direct 1 die zoveel stroom aankan. (En weet ook niet wat het rendement van zo een zender is dus die 50W zendvermogen zegt me niks :p)
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
zorro

12 V naar 13,8 V

Bericht door zorro »

Hallo Stynus,

Bedankt voor uw snelle reactie, voor mij is dit ook nog nieuw. Een mens is geen PC (gelukkig behalve tijdens de proefwerken) en kan ook niet alles kennen. Toch nog bedankt, :wink:
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo Zorro,

Ik denk dat je ca. 75 % van je maximale vermogen overhoud als de spanning van 13.8 naar 12 Volt zakt.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
zorro

12 V naar 13,8 V

Bericht door zorro »

De goeie avond Bertus,

Liever 75% dan 50% verlies, als je verlies moet hebben. Alvast bedankt voor je medewerking, :D
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Voor een zender is het vermogen niet van het grootste belang.
De antenne en de positie van de antenne zijn belangrijker.
Er zijn zelfs mensen die er een sport van maken met een zo klein mogelijk vermogen een zo groot mogelijke afstand te bereiken.
Men noemt dit werken met QRP.

groeten,
Bertus

zorro

12 V naar 13,8 V

Bericht door zorro »

Dag Bertus,

Weer wat bij geleerd. Maar blijkbaar zijn VHF en UHF banden niet al te veel geschikt om lange afstanden te overbruggen (behalve met repeater) wegens het zichtbaarheid zijn tussen zender en ontvanger. HF daarentegen wel, maar ik moet nog deze materie onder de knie krijgen. Toch bedankt voor je gepaste opmerking en wat de hobbyïsten met laag vermogen lang afstand verbindingen maken was mij niet bekend. :roll:
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik heb zelf vaker op de 2 meter gewerkt (VHF).
Als het weer het toelaat heb ik vanuit Zaandam (waar ik toen woonde) met Belgie en Engeland gewerkt.
Deze weersomstandigheden (hoge en lage druk gebieden) hebben invloed op de propagatie (golf voortplanting).

Groeten,
Bertus

ax25
Contacteer:

Re: 12 V naar 13,8 V

Bericht door ax25 »

zorro schreef:Dag Bertus,

Maar blijkbaar zijn VHF en UHF banden niet al te veel geschikt om lange afstanden te overbruggen (behalve met repeater) wegens het zichtbaarheid zijn tussen zender en ontvanger.

Toch bedankt voor je gepaste opmerking en wat de hobbyïsten met laag vermogen lang afstand verbindingen maken was mij niet bekend. :roll:
Ik heb een tijd geleden ( enige jaren geleden ) getest met een kleine beam op AO-27 : heb deze opengestuurd gekregen met 10 mW input power in de antenne. De satelliet had dan een afstand tussen 1000 en 1500 km. Met 100 mW was er helemaal geen probleem meer. Voorwaarde tot slagen : geen andere stations op hetzelfde moment. In mijn geval waren het heren ( en dames ) in het ( radio ) verkeer, ik heb de tests ongehinderd kunnen uitvoeren.

Het werken met QRP dwingt tot een optimale configuratie van een en ander. Je leert er erg veel van :) .. als je er verstandig mee omgaat leer je er echt heel veel van.

Zie eens bij interesse en voor een bewijsje : http://members.home.nl/pc1l/hamradio.htm en klik op de QSL kaart van JW7FJA je kan ook een zeer kort stukje 'QRP QSO' beluisteren ..... Nog een belangrijke opmerking : de opname van mezelf is gemaakt nadat het signaal via de sat 'omhoog' ( up ) gegaan was en weer terugontvangen ( downlink ) ..

Voor vanavond vind je trouwens op de home page als het goed gaat de lancering van de Atlantis Shuttle waar ik in vroeger tijden leuke radiocontacten mee had ( ook VHF .. ).
zorro

12 V naar 13,8 V

Bericht door zorro »

Aan de volleerde Ham-mers dank u, zendamateur wordt een complexe materie, weersomstandigheden, electronica, wiskunde enz. Maar toch aan hen dat antwoorden geven een grote 'dank u'. :D
Plaats reactie