LED sterrenhemel met besturing via master PIC en RS485

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
ocram72

LED sterrenhemel met besturing via master PIC en RS485

Bericht door ocram72 »

Hallo,

Ik ben bezig met een hobbyproject om een sterrenhemel te maken met als grote voorbeeld de sterrenhemel van Reddevil.
Omdat het hobby betreft wil ik niet gewoon een kopie maken, dus heb een eigen wensenlijstje gemaakt waaraan de hemel moet voldoen:
- Blauwe en witte LEDs
- Dimbaar
- Vonkelstand, snelheid instelbaar
- Vonkelstand tot maximaal ingestelde dimwaarde
- 64 LEDs met 15 fibers per LED
(wou eerst matrix maken van 8x8, maar duty cycle van 12,5% vind ik te laag dus dat idee heb ik laten varen... maar dit aantal LEDs heb ik wel nodig om 200 lichtpunten /m2 te kunnen maken)

Zie attachment voor het blokschema dat ik in mijn hoofd heb. Hierin staat uitbreiding tot max32 slaves; zelf zou ik dus aan 5 slaves genoeg hebben.
Voor de besturing maak ik momenteel gebruik van een PIC 18F452. op mijn experimenteerprint heb ik daarvoor inmiddels de aansturing van de LCD, uitlezen rotary encoder, menu sturing mbv een knop, en dimmen van een enkel aangesloten LED voor elkaar. Zie ook http://nl.youtube.com/watch?v=9P9tkzdHVC0 voor een klein filmpje hiervan.

Ik moet nu verder met de ontwikkeling van de slave units. Hiervoor moet ik nog een keuze maken welke PIC ik hiervoor wil gebruiken. Idee is om per unit 2 UTP kabels aan te sluiten en per UTP kabel 7 LEDs. Door geen LEDs in serie te plaatsen heb ik voldoende aan 5V voeding en hoef ik geen aparte driver IC's te gebruiken volgens mij. En het geeft uiteindelijk een beter resultaat bij het twinkelen.
Ik maak me wel wat zorgen over het combineren van de voeding + RS485 in 1 kabel. Als er echt 32 slaves zouden zijn, moet er alleen al voor de LEDs 11A gaan lopen als ze allemaal vol aanstaan (25mA per LED). Dat lijkt me niet echt haalbaar door een UTP kabel, dus daar wil ik graag jullie mening over hebben. Misschien beter om voeding apart aan te sluiten.
Daarnaast vraag ik me af of het nodig is voor de RS485 aparte driver te gebruiken zoals de MAX488 oid waar ik via Google veel over lees. Er zit in de 18F452 reeds een USART dus ik dacht dat niet nodig te hebben. En heb ik ook 12V nodig voor de RS485?

Tenslotte nog een vraag over achteraf programmeren van de slaves middels ICSP: zou het mogelijk zijn dat ik alle slaves tegelijk kan programmeren als ik ze "parallel" aansluit? Ik wil namelijk zo min mogelijk kabels hebben tussen de master en de slaves, omdat ik deze waarschijnlijk niet weg kan werken anders. En ik ben van plan de slave modules achter het plafond te laten zitten waar ik dus niet supermakkelijk meer bijkan achteraf...

Mijn bedoeling is om via dit forum een beetje de vorderingen ook bij te houden en opbouwende kritiek te onvangen :)

Alvast bedankt voor het doorlezen van deze lange post!
Marco
Bijlagen
Blokschema sterrenhemel v1
Blokschema sterrenhemel v1
blokschema sterrenhemel.PNG (21.5 KiB) 16753 keer bekeken
Carpe Diem
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Kun je i.p.v. rs485 geen DMX protocol gebruiken, dat is speciaal voor verlichting.
Er zijn al diverse projecten mee gemaakt.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ocram72

Bericht door ocram72 »

bertus schreef:Hallo,

Kun je i.p.v. rs485 geen DMX protocol gebruiken, dat is speciaal voor verlichting.
Er zijn al diverse projecten mee gemaakt.

Groeten,
Bertus
Bedankt voor je snelle reaktie.
Maar is DMX niet bedoeld om 230V mee te schakelen? Ik heb me nog zo verdiept in DMX, als het niet al te ingewikkeld is, is het zeker een optie...
Carpe Diem
reddevil

Bericht door reddevil »

Ik zou voeding en sturing niet door 1 kabel sturen. Het pwm gedeelte geeft flinke storingen, ook de voeding van de pic's niet dezelfde nemen als die van de leds. Dit ook ivm storingen.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Op henne's site staat een voorbeeld met een AVR.
Dit zet DMX om naar LED sturing.

http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/light/dmxled.htm

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ocram72

Bericht door ocram72 »

reddevil schreef:Ik zou voeding en sturing niet door 1 kabel sturen. Het pwm gedeelte geeft flinke storingen, ook de voeding van de pic's niet dezelfde nemen als die van de leds. Dit ook ivm storingen.
Op zich hoef ik van de PWM geen last te hebben, PWM signaal zit alleen op de UTP's richting de LEDs. Op de RS485 bus zit alleen seriele communicatie.
Maar denk dat het inderdaad verstandiger is voeding apart te doen. Kan ik ook evtentueel een paar kleinere voedingen gebruiken voor de slaves ipv dat ik 1 grote voeding nodig heb...
Carpe Diem
ocram72

Bericht door ocram72 »

bertus schreef:Hallo,

Op henne's site staat een voorbeeld met een AVR.
Dit zet DMX om naar LED sturing.

http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/light/dmxled.htm

Groeten,
Bertus
Dat ziet er inderdaad interessant uit en valt qua kosten ook mee... hmmm nog meer keuzes dus... ga ik nog ff nachtje over slapen :wink:
Carpe Diem
Plaats reactie