Spanningsval???

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
nirious

Spanningsval???

Bericht door nirious »

Hallo,

I ben vandaag iets raar tegengekomen op het werk bij de connectie van een 24V relais van Finder aan een siemens PLC.

Tussen twee contacten op de PLC zit er een spanning van 24V DC
Als ik deze meette aan de contacten van de PLC dan zat er inderdaad 24V op. maar als ik de contacten verbond aan de spoel van de relais dan was er over de hele lijn nog maar 2.8V.

Ik maak één van de kabeltjes los van de spoel en ik heb opnieuw 24V.
Ik maak weer verbinding en ik heb opnieuw 2.8V.

En dat gaf dus tot gevolg dat de spoel nooit gemagnetiseerd raakte en de contacten nooit sloten

Ik heb dit met 3 ralais van hetzelfde type geprobeerd en telkens met hetzelfde resultaat.
Ik heb dan geprobeerd wat het gaf als ik er een 5V relais aan verbond.
Hier kreeg ik een spanning van 0.2V ???
Ik heb dan een 12 volt adapter genomen om de spoel te testen en hier gaf die wel degelijk +- 12V aan.
Daarna heb ik een 9V batery geprobeerd en die aan de relais aangesloten. En deze gaf eveneens +- 9 V aan, al zag je zo dat ze snel leeggezogen werd.

Kan iemand mij wat uitleg geven waarom dit zich voordoet. (De spanings val)
Laatst gewijzigd door nirious op ma 19 mei 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat je ergens draadbreuk of slecht contact hebt. OF is je kabel heeeeel :p lang?
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Kan meerdere oorzaken hebben.
Te dunne draad gebruikt van en naar het relais.
Het relais neemt teveel stroom op.
De uitgangskaart van je PLC komt in de stroombegrenzing en is dus niet geschikt voor dat type relais.
Of je programma heeft een bug zodat je eigenlijk aan/uit pulsen naar je relais stuurt ipv een niveau.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
nirious

Bericht door nirious »

ik zal het eens controleren.
Waarschijnlijk geeft de plc niet genoeg stroom om het contact blijvend aan te trekken.

De kabeltjes zijn ok.
Ik heb zelf geen toegang tot het plc programma, dus ik zal het hiermee moeten doen.

Zou een zwaardere voeding aan de PLC iets uit doen aan de stroom die hij geeft op zijn outputs?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Meet de spanning is rechtstreeks op de outputs. En de voedingsspanning van de module.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
playerbynature

Bericht door playerbynature »

Hoeveel stroom kunnen de uitgang van je PLC leveren? Dit ruikt naar spanningsverlies.
Je mag niet vergeten dat een relais eigenlijk maar een stukje koperdraad is dat opgewonden is. Kan wel wat I doorgaan.
****2 NANDS DON'T MAKE AN OR****
Plaats reactie