Auto accu fitnes

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
henklith

Auto accu fitnes

Bericht door henklith »

Hallo electronica vrienden, ik zoek een schakeling die van de 12V akku spanning een hogere spanning maakt, om een andere accu te "druppel leden".
Ik heb op mijn Mercedes forum daar al het onderstaande bericht over gestuurd, vraag is natuurlijk weet iemand iets geschikts met een redelijk rendement, de stroom die geleverd moet worden is enkele tientallen miliamperes, want de schakeling moet wel een paar weken kunnen blijven werken.
Onderstaan dus even dat bericht in mijn Mecedes forum.
Groet, henk lith
-----------------------------------------------------------------------------
Niet alleen in een donkere box, maar ook nog eens geen stopcontact.
Hoe hou je je accu dan fit.
Lekker simpel is natuurlijk om dat ding te gaan transporteren naar huis, en hem daar te vertroetelen.
Dat maakt dan in elk geval dat je een goede bekende wordt van de fisiotherapeut.
Dus dat doen we even niet :o))
Ik zit te denken om een wat lichtere nicad akku van zeg 20/30 Ah
te gaan gebruiken om de druppellading uit te trekken.
Wat we dan nodig hebben is een schakelingetje die de 12V van de (laat ik hem maar even nicad noemen) ophoogt naar 14 a 14,5 volt.
Probleem met deze spannings "ophogers" is dat ze meestal een slecht rendement hebben, met 80% zou al heel blij zijn.
Ik ga daar de komende donkere dagen voor de herfst eens mee aan de gang,
maar misschien is er ook wel iemand die daar al de nodige ervaring mee heeft dan hoort ik dat graag.

Wordt vervolgd Henk
Please note, although no boardcode and smiley buttons are shown, they are still useable
stardriver
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

Je wilt een accu in de garage hebben, en die druppelladen?
Wat dacht je van een solarpaneltje, simpel boven tegen de
deur `geplakt` ?
Voor een beetje druppelladen zal dat voldoende zijn.

Groeten,

Edwin2
henklith

Bericht door henklith »

Hoi Compy, bedankt voor de suggestie, ik ga die chip even bestuderen, ik weet niet wat ze kosten, ik had al een 555 op het oog, die kost in elk geval geen (exusee le mot) drol :o))
Edwin, natuurlijk is dat de meest voor de handliggende oplossing, die dingen zijn er zelfs speciaal voor ontworpen, maar mijn garage box staat niet direct naast mijn huis, maar in een woonwijk verderop, en in de grote stad, wat denkie, als de jeugd ook maar iets ziet wat uitsteekt, precies dan gaan ze dat onderzoeken, en dat valt dan meestal in het nadeel uit van dat letterlijk "uitstekende" product :o(

Waarom ik zo moeilijk doe, is om te voorkomen dat ik met zware accu's moet gaan sjouwen, inplaats daarvan neem ik de veel lichtere hulp accu even mee, om thuis weer op te laden en een week of 3 a 4 te laten funtcioneren, als dat lukt.

Ik heb uitgerenkend dat een 70Ah accu zelf ontlaadt met 0,2 miliampere continu
Ik weet niet of ik dat goed uitgerekend heb, ik ben uitgegaan van 1% ontlading per dag, dat is dacht ik een practijk gegeven.

Groet, henk
stardriver
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

Hallo Henk,

ja, zo`n vermoeden had ik al. re situatie.
Misschien plat op het dak van de garage leggen ? Werkt ook efficienter.
Het snoertje moet wel onzichtbaar zijn te verstoppen lijkt mij.
Kijk, dan kun je het waarschijnlijk doen met c.a. 10 a 20 Ah, ipv 70 Ah.
Ook veel goedkoper.
En het bespaart gesleep met de accu.

Gat zagen in de deur van zo ongeveer 10 x 20 cm met stevig plexiglas erachter
met daarachter het paneeltje is denk ik ook geen optie :-)

Tja, dan een step-up converter en een laadschakeling.
En dat dan aan de autoaccu aansluiten.
Maar laat dat geen twee weken aaneen staan, zonder de auto te gebruiken,
want dan start `ie niet meer.

Hmmm.... kan ook automatisch afschakelen.
Dus iedere keer dat je de lader op de autoaccu aansluit, begint `ie overnieuw
bijvoorbeeld max 12 uren te laden, en schakelt af.

Hoeveel Ah staat er in de auto ? 70 ? Zat er bij mij ook in, en heb er 100 Ah
van gemaakt, toen de eerste aan vervanging toe was.
Kijk, de eerste 30 Ah heb je dan `over`
Dus als je dan 10 uren 3 Ampere uit de autoaccu trekt, heb je nog steeds de
originele 70 Ah over, en is er niets aan de hand.

Groeten,

Edwin2
henklith

Bericht door henklith »

Hoi Edwin, mijn collega's zijden al tegen mij,,, Henk als jij met een probleem komt is dat altijd een luxe probleem :o)

De auto waar ik het over heb is een van mijn hobby auto's, een 220SE mercedes (6 cylinder) van 1964, en ik gebruik die auto maar 4 of 5 keer per jaar, tussendoor nog een keer naar de APK, en voor de rest staat die bink maar in het donker :o))
Maar het is altijd lek om wat creatiefs te bedenken om het probleem op te lossen, vandaar mijn iedee om een mobiel energie bronnetje te maken, de kleine hulpaccu, en de daardoor gevoede lader.
Hoeft allemaal niet morgen af, en het is hobby!

Ik slaap er nog een nachtje over, ook dat iedee van jou om die cellen ergens aan de wand achter plasic of zo te monteren.
Ik ga is kijken wat die kant en klare zonneladers kosten, zie ze een enkele keer wel is op een oldtimerbeurs, maar dan zijn ze juist verschikkelijk duur, beurs aanbieding noemen ze dat :o))

Groet Henk
stardriver
Flupke

Bericht door Flupke »

Hoi,

Mss moet je is de watersport zoeken?
Bvb dit:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1

Heb thuis crosswagen buiten staan die 6 maanden stil staat zonder lader en start nog.
Wel maak ik altijd 1 kabel los. Grote verschil is dat mijn motor een compressie loze 4 cilinder is dewelke versleten is.
henklith

Bericht door henklith »

Hoi Flubke,, klopt ik maak tegenwoordig ook altijd even de min los als ik de auto "uitgelaten" heb.
Watersport inderdaad ook altijd perikelen rond de energie voorzieningen.
Op een boot kan je nog wel wat zoonecellen kwijt :o))
Dank voor je reaktie He!
Groet, henk
stardriver
Plaats reactie