12V naar 5V probleem

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Termike

12V naar 5V probleem

Bericht door Termike »

Hoi,

ik zit weer eens met een probleem.

Ik ben een project aan't maken in mijn auto. En wanneer dat de deur opengaat moet er een signaal(5V via een 7805) naar mijn PIC gaan. Tot daar toe, geen probleem. Maar het probleem betreft het volgende, om de één of andere reden blijkt in een auto overal de PLUS altijd aanwezig te zijn, en wanneer je een portier hebt, of het handschoenkastje en je sluit deze, dan valt je massa weg. Dus ipv je PLUS valt de 0V weg, contact verbroken. Wat is het resultaat? De 7805 heeft de +12V altijd, en de massa enkel als het portier open is. Met als resultaat dat wanneer het portier gesloten is, en de massa dus niet meer verbonden is dat er op de uitgang van de 7805 de volledige voedingsspanning komt, alsof hij de Uin rechtstreeks op Uuit zet.

Ik heb al vanalle schakelingen geprobeerd er de massa simpelweg van te ontkoppelen maar alles resulteerde ofwel in geen voedingsspanning, ofwel in de volledige ingangsspanning.

Iemand enig idee? Het kan simpel zijn denk ik maar ik geraak er niet uit...

Alvast merci!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Hoeft inderdaad noet erg moeilijk te zijn als het altijd over je ingangen gaat voor je pic schakeling.
Je moet er wel voor zorgen dat je pic altijd netjes gevoed wordt op 5 volt.
Dus deze spanning moet je direct halen b.v. via een hoofdschakelaar van je accu en de echte massa (0V).
Je ingangen hebben dan nog "het probleem."
Dit los je als volgt op.
Je zet geen 7805 ervoor, maar gewone weerstanden.
Twee weerstanden in serie. een van 10Kohm en een van 3K9.
Zie tekeningetje.
In de software moet je dan wel low als waar programeren.
Bijlagen
12naar5.GIF
12naar5.GIF (1.82 KiB) 16197 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Termike

Bericht door Termike »

Er zit geen lamp tussen, maakt dat uit in je schakeling. De lamp heb ik ertussenuit gehaald, dus ik heb rechtstreeks 12V in de deur, die heb ik ook altijd. En de massa komt er pas als de deur geopend wordt...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik denk niet dat je rechtstreeks 12 volt op de schakelaar hebt staan die dan naar massa schakeld. Ergens zit er dan nog iets anders moet je bij elke keer dat je de deur opendoet of een nieuwe accu kopen of een andere schakelaar. :lol:
Maar verder moet het wel werken.
Termike

Bericht door Termike »

Ja ok, je hebt gelijk, er ZAT iets tussen maar dat heb ik er tussenuit gehaald. Er zat een 10W lampje tussen, dat heb ik ertussenuit gehaald waardoor ik nu rechtstreeks die 12V en massa heb!

Maar hoe jij het tekent kan ik het niet maken. Want jij rekent nog steeds dat ik kan aftakken op een vast massapunt maar dat is niet. Je moet het zo bekijken, er komen 2 draden naar een (vroegere) lamp, +12V en de massa. Die massa komt er pas als de deur geopend is, anders is die massa afwezig dus ik kan er niets op aansluiten want ze is er niet. Want die 3K9 weerstand is aangesloten, op een constante massa, maar dan werkt de hele schakeling niet meer natuurlijk.

Maar wat ik aan't denken was, was dat ik van mijn vaste 12V en massa punt, een constante 5V bron maak. Dan leg ik van die bron een 10K weerstand naar mijn PIC. Die zal dus zo altijd een massa zien. Maar wat ik dan wou doen is van die poort van de PIC verder gaan naar die "variabele" massa. Dus wanneer de deur niet open is is er 5V want die 0V is een open contact. Wanneer de deur opengaat zal er een massa zijn en hangt die pin rechtstreeks op de 0V. Ok, ik zal in mijn PIC met omgekeerde logica moeten werken maar dat lijkt me niet echt een probleem... Dit zou toch ook moeten werken hé? Dan gebruik ik dus niet de +12V van de deur, maar de +12V en de 0V van mijn centraal punt waar altijd spanning aanwezig is.

Merci alvast
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Teken eens even wat je precies gaat maken, dan zie je direct wat er fout kan gaan met jouw idee.
Laat die tekening ook hier even zien.
(tekenen kun je met paint)
Termike

Bericht door Termike »

Wel ik denk dat het zoiets gelijk de tekening hieronder moet worden. Zo kan ik nog steeds met gewone logica werken ipv omgekeerde logica. Ik denk niet dat ik iets verkeerd doe met deze schakeling hé?

Ze werkt op mijn breadbord, enkel ben ik niet zeker of die 4K7 niet een 2K2 moet worden aangezien ik nu met 5V werk, en daarvoor met 12V

Merci voor de hulp al
Bijlagen
12 naar 5.JPG
12 naar 5.JPG (7.58 KiB) 16128 keer bekeken
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo termike,

jouw schakeling werkt als het aardcontact spanningsloos is.
Als er op het aardcontact 12 Volt komt te staan, dan is het jammer voor de transistor die dan defect raakt.
Je zou een extra weerstand tussen contact en basis moeten zetten.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Termike

Bericht door Termike »

Er kan nergens 12V meer komen. Alles zal continu 5V hebben(dit via de hoofdcontactpunten in de auto die altijd 12V hebben en dus onafhankelijk zijn van de deur). Dit om de simpele reden dat de 12V in de deurconnecter eigelijk geen nut heeft omdat die altijd aanwezig is. Deze doet niets speciaals omdat de deur open is. De massa aansluiting in de deurconnector doet dat wel. Daarom laat ik de 12V links liggen en zal er dus geen 12V in deze schakeling aanwezig zijn.

Of bedoelde je iets anders?
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Als de deurschakelaar het lampje niet meer bediend en er geen 12 volt op de open schakelaar kan komen klopt het.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Termike

Bericht door Termike »

Ok, die schakeling werkt perfect nu. Nu heb ik nog 2 vragen.

1.)
Bij een transistor als schakelaar gebruik je op de basis bij 5V een 2K2 weerstand en bij 12V een 4K7 om de transistor in saturatie te brengen. Wat moet je nu doen indien je voedingspanning, indien de wagen stil ligt 5V geeft, en als hij draait 12V geeft. Wetende dat de uitgangsspanning naar de PIC toe niet meer dan 5V mag zijn?

2.)
Voor het probleem van hierboven, is mijn PIC dus stuk gegaan. Ik had op één pin in mijn auto uitgemeten, en indien ik men centrale bediening gebruikte kwam er op de bewuste draad 5V. Nu blijkt als de auto draait, of een tijdje draaide dat er op die bewuste draad dus 12V komt te staan. En nu mijn vraag: Ik denk dat ik uit deze paragraaf van de datasheet van de 16F628A begrijp dat Vih minimum (0.25*Vdd)+0.8V moet zijn. In mijn geval dus ietsje meer dan 2V. Begrijp ik dat dus goed dat de PIC 2V als een HIGH bekijkt? Want in dit geval zet ik er een LM317 voor, die een spanning maakt van 2.5V. En dan maakt het niet uit ofdat de bewuste pin nu 5V of 12V is. Of zou ik beter met een zenerdiode moeten werken?

Alvast bedankt!
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

1) 2K2 weerstand moet met zowel 5 als 12V werken.

2) Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar als het voor een ingang is dan best een zener diode.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Termike

Bericht door Termike »

Ja kijk, ik had een PIC geinstalleerd in mijn deur. Dit om mijn coming hoime voor mijn auto te maken. Ik had een draadje gevonden in mijn auto die(toen hij een hele dag niet had gedraaid) 5V gaf, wanneer ik de centrale vergrendeling gebruikte. Dus ik had vanaf dit punt afgetakt en via een 10k weerstand aangesloten aan mijn PIC. Nu blijkt dus, wanneer ik mijn auto startte, dat het project niet meer, en nooit meer heeft gewerkt, en na wat uitzoekwerk bleek dus dat er op die bewuste draad, 12V kwam te staan. Met als resultaat, de PIC is stuk nu. Daarom wil ik dus de spanning begrenzen die die bewuste draad komt, tot max 5 à 5.5V. In de datasheet las ik dus dat de PIC vanaf 2V dit als een HIGH bekijkt. Dit klopt toch hé?

En nu zag ik wel dat als ik er een zener voorplaats dat ik een redelijk lage voorschakelweerstand nodig is. Dit gaat misschien voor een belasting zorgen op die bewuste kabel, en aangezien ik niet weet wat er achter die kabel zit dacht ik dus dat een zener of een LM317 de kabel te zwaar zouden belasten met als mogelijk resultaat dat de centrale vergrendeling niet meer werkt, of zelfs stuk geraakt. Daarom zocht ik eigenlijk een oplossing met een hoge ingangsweerstand zodat de stroom erg minimaal is. Snap je wat ik bedoel?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dan zou ik een andere draad zoeken.
1 waar permanent 12V opstaat. En daar een 7805 op zetten.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Termike

Bericht door Termike »

Die is er jammer genoeg niet... Dus het moet met die pin. Maar als ik het nu aansluit volgens bijgevoegd schema, werkt het dan?
Bijlagen
12 naar 5.JPG
12 naar 5.JPG (10.35 KiB) 16049 keer bekeken
Termike

Bericht door Termike »

Het werkt dus blijkbaar niet. Als ik via de Collector van de 2e transistor naar de PIC ga, valt heel de uitgangsspanning van de transistor in duigen.

Ik heb wel getest als ik er een AND gate tussen zet, met 1A en 1B op de het signaal dat de pic dan moest hebben aansluit, dat de uitgang van de transistor niet in duigen valt. Hoe komt dit? De ingangsweerstand van een PIC een stuk lager dan die van een simpele and gate?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Als je de pic niet goed initialiseerd, dan kon je wel eens die pin als uitgangs pin hebben gedeklareerd.
Twee uitgangen aan elkaar, dan wint die die 0 is.
Termike

Bericht door Termike »

Neen, want daarvoor werkte het. Het is enkel als ik de collector naar de pic breng, als ik de collector naar 2 ingangen van een AND poort, en DIE uitgang dan naar de pic werkt alles perfect.

Het lijkt alsof er echt iets plat gaat... Is die 4K7 op de 2de transistor misschien geen goede waarde?
Termike

Bericht door Termike »

Na wat meetwerk ben ik de volgende erg vreemde situatie tegen gekomen. Indien ik rechtstreeks 5V op de ingang zet, dan vloeit er 0.5mA in de poort van de PIC, en doet het programma wat het hoort te doen.

Als ik daarentegen via die schakeling van hierboven werk, zodat de puls die soms 5V soms 12V is kan omzetten naar altijd 5V, dan vloeit er naar diezelfde pin van de PIC 33mA wat dus meer is dan de pic kan verdragen, en de spanning valt dan onmiddellijk naar 0V.

Enig idee hoe dit zelfs maar kan? Als ik de pin naar de pic niet aansluit, en dus gewoon met op de collector van de 2e transistor meer ik echt perfect 5V. Sluit ik die dan aan aan de PIC valt de spanning naar iets meer dan 0V en stroomt er 33mA. Erg vreemd toch?? Je zou denken kortsluiting maar dat is niet want als ik die aparte schakeling ertussenuit laat en dan de pic rechstreeks aansluit aan een 5V bron dan werkt alles wel.

EDIT: Heb 2 methodes geprobeerd na wat te googelen.

1.) De methode met een zenerdiode. Een 5V1 zenerdiode die de ingansspanning altijd africht op 5V1. Dit is mooi, maar de zenerstroom bij een ingangsspanning bedraagd bij 300ohm(wat al vrij veel was volgens de bereking) 30mA.

2.) de methode met antiparallele diodes:

Code: Selecteer alles

+5V
               |
              ---
               ^
              /_\
               | 
               |
ingangs -- R --o---- PIC
signaal        |
5V soms       ---
12V            ^
              /_\
               | 
               |
              GNDD
Dit blijkt dat als ik R 4k7 neem slechts 1,2mA vereist van mijn ingangssignaal dus dat is erg goed.

Is deze 2de oplossing een goede bruikbare schakeling?
Plaats reactie