Ik ben bezig met een aantal pure hobby projecten voor 'redelijk professioneel' PA luidsprekerkasten te maken, nu is alles berekent uiteraard (de kasten) en nu stuite ik op de filtering.
Dit is en blijft voor mij nog steeds een moeilijk onderdeel, wat juist net zo leuk is! (vind ik dan..)
Even over de luidsprekers;
Het wordt een "2-weg" systeem met 2 x 15" woofers (aparte kamer elk) en erboven 1 hoorn (met echte driver, geen piezo!) en nu wilde ik persé het volgende "uitproberen":
Zoals onlangs vast bekend hebben 15" woofers (doorsnede van 38cm) altijd een dip in het middentonen bereik, dus voor spraak e.d. is een 12" beter inzetbaar. Nu zat ik te denken om een vrij oud, maar nog steeds toegepaste (o.a. door JBL in de Sound Factor - Jr-X serie's) schakeling door de onderste woofer iets meer door te laten lopen dan de bovenste,
Ofwel:
De onderste de pure bassen, de bovenste laat iets meer middentonen door. Nu heb ik dus vrij simpel "gewoon" 2 spoelen en 2 flinke condensator's nodig (o.i.d.) met allebei (laten we spreken van 2 aparte stroomkringen) aparte waardes.
Nogmaals, het gaat voornamelijk om een oefenproject, en ik wil met verschillende componenten gaan uitproberen, even wat over de gebruikte luidsprekercomponenten:
2 x 15" - 150 Watt (ze zeggen RMS, maar ik neem aan Maximaal, RMS zo'n 75 Watt's..) en een hogetonen driver van 25 Watt (25 ZONDER filtering, met Filtering een stuk hoger uiteraard).
De luidsprekers zijn allen 4 Ohm, dus ik dacht eraan om de woofers op een manier toch proberen in serie te schakelen? Zodat je op 8 Ohm uitkomt, i.p.v. die lastige 2 ohm (waar veel versterkers niet fatsoendelijk op werken kunnen..)
Maar oke, laten we om te beginnen uitgaan van 2 Ohm (dus parralel) goed? Nu wilde ik gewoon ongeveer weten welke componenten en met welke waardes ik hiervoor nodig heb. (mijn tweede gedachte, want het blijft LOW budget kast..) was om de onderste woofer te filteren ( heb hier 4 zware liggen, maar verder geen gegevens van :S dus lekker duidelijk, hehe) en de bovenste NIET te filteren, zodat deze 'gewoon' nog de midden/eventueel hoge tonen doorlaat.
De onderste woofer wilde ik bij de c.a. 40 Hz laten stoppen (we komen langszaam in het kickbass gedeelte
Met hele vriendelijke groet,
Edie.