Beschrijving van een elektronicus

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Berre

Beschrijving van een elektronicus

Bericht door Berre »

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om elektronica verder te gaan studeren, maar ik zit echter met een prangende vraag..

Wat doet nu een elektronicus later juist?
Kan er iemand mij enkele job-omschrijvingen geven van een elektronicus?

Ik weet dat je in heel veel verschillende sectoren terecht kan komen.. maar wat is nu de essentie van een elektronicus?

Programmeren zij vooral microcontrollers? en van wat dan meestal ... naar wat is de vraag het grootste?
(multimedia toestellen? of huishoudtoestellen? industriële machines...?)
Wat komt hier nog bij kijken, buiten het programmeren?

Of kom je eerder in de onderhoudsector terecht?
Is dit een job waar je later veel geld mee kan verdienen?
Ik bedoel hiermee, is het moeilijk en wordt je ervoor beloond?

Als er iemand is die mij een beetje verder kan helpen in mijn beslissing, zou ik die heel dankbaar zijn.

Groeten Berre :wink:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Re: Beschrijving van een elektronicus

Bericht door Mat Janssen »

Berre schreef:Hallo,

Ik ben aan het overwegen om elektronica verder te gaan studeren, maar ik zit echter met een prangende vraag..

Wat doet nu een elektronicus later juist?
Kan er iemand mij enkele job-omschrijvingen geven van een elektronicus?

Afhankelijk van je opleiding ga je tekenen, ontwerpen, bouwen , testen, installeren.

Ik weet dat je in heel veel verschillende sectoren terecht kan komen.. maar wat is nu de essentie van een elektronicus?

Je opleiding.

Programmeren zij vooral microcontrollers? en van wat dan meestal ... naar wat is de vraag het grootste?
(multimedia toestellen? of huishoudtoestellen? industriële machines...?)
Wat komt hier nog bij kijken, buiten het programmeren?

Afhankelijk van je opleiding en waar je dan terecht komt.

Of kom je eerder in de onderhoudsector terecht?

Opleiding en plaats waar je terecht komt.

Als er iemand is die mij een beetje verder kan helpen in mijn beslissing, zou ik die heel dankbaar zijn.

Tussen je vragen staan wat antwoorden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Op welk niveau wil je gaan studeren? MBO, HBO, universiteit?
Berre

Bericht door Berre »

HBO.

Groeten berre
stijn etcetera

Bericht door stijn etcetera »

Berre schreef: Is dit een job waar je later veel geld mee kan verdienen?
als je elektronica wilt gaan studeren (om het even welke studierichting eigenlijk) moet je dit niet doen omdat je er veel geld mee verdient achteraf. ik heb mijn studies gekozen (master elektromechanica optie automatisering) omdat ik een sterke band heb met alles wat machines en sturingen aangaat. wanneer je je studies begint me de gedachte aan veel geld verdienen is het spijtig van de gedane moeite. laat even de gedachte aan goed verdienen varen en zoek eerst bij jezelf wat je graag doet, geld komt later wel. maar das mijn mening :D als je beslist elektronica te gaan studeren, wens ik je het allerbeste toe.
vriendelijke groeten
stijn
alle paddestoelen zijn eetbaar, willeswaar kun je sommige maar een keer eten.

vreemdgaan, is met het juiste been, uit het verkeerde bed stappen
wil

Bericht door wil »

Berre schreef:Hallo,

Hoi Berre,

Als het alleen om het geld gaat kun je beter geen elektronicus worden,

Ga dan werken als manager bij een bank
als het goed gaat krijg je een miljoen aan bonus en
als het slecht gaat de helft aan oprotpremie.

Volgens mij moet je ook interesse hebben in je werk
anders duurt het lang voor je 65 bent.

Groetjes Wil
Edwin2

Bericht door Edwin2 »

Zonder interresse in je werk, zul je het niet redden.
Ik heb eens een stagiaire meegemaakt, studeerde elektrotechniek aan de
HTS, maar wist nog niet eens wat een diode was :-(

En zo`n figuur gaat een paar maanden later een ervaren elektronicus
vertellen wat hij moet doen....

En weer vallen er doden door onkunde....

Diplomas ? Wat zijn dat ? Krijg je die bij de wasmiddelen tegenwoordig ?

edit: Noem het maar gediplomeerde onkunde :-)

Groeten,

Edwin
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dat komt bekend voor.

Ik zit in men derde jaar bachelor elektronica en vorige maand kwam iemand van me in de klas nog vragen hoe een transistor werkte :s.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
PieterH
Contacteer:

Bericht door PieterH »

Ale elektronicus ben je de eerste die ontslagen wordt en sta je onderaan de ranglijst. Als je net als ik veel ervaring hebt in troubleshooting en oplossen van ontwerpfouten van anderen én kunt ZZP-en kun je wel wat doen.

Als werknemer valt meer te verdienen met ander werk, installatietechniek, PLC programmering. Of anders met ICT, technieken als embedded software wat tegenwoordig ook groot geworden is. Elektronica als vak raad ik af. Alle werk, ook ontwikkeling, gaat naar China. Overal telt kwaliteit, maar niet in de elektronicawereld. Daar wordt alles geautomatiseerd en telt de laatste cent.
Ontwikkeling high-tech elektronica, troubleshooting, EMC, ESD, embedded, magnetisme
Sjacheraar

Bericht door Sjacheraar »

Je wordt ondanks je kennis als "handarbeider" nooit beloond, je valt onder de katechorie "klootjes volk".
Na je studie zal je jaarlijks bij je werkgever nog enige cursusssen moeten doen om bij te blijven in het technischevak want dat veranderd dagelijks.
Wanneer er ontslagrondes zijn ben jij de eerste die eruit vliegt, zelfs als HBO'er ++ en na 37 jaar trouwe dienst in semi overheidsdienst.
We leven in een weggooimaatschappij waarbij nieuw kopen voordeliger is dan repareren.
De werkgever wil niet wachten tot jij het wiel hebt uitgevonden, de werkgever koopt het wiel.
Een defecte frequentieregelaar kost de helft van de nieuw prijs aan reparatie kosten en wordt gratis verwisseld en de werkgever krijgt ook nog garantie dat het werkt wat jij als technicus niet kan geven.
Wil je geld verdienen, ga dan de papieren kant van welk vakgebied dan ook op maar probeer zo min mogelijk je handen te gebruiken.
Eens zal het wel weer omslaan dat de technicus hard nodig is, maar voorlopig is het het stoppie met de gympies wat de centen opstrijkt.
PieterH
Contacteer:

Bericht door PieterH »

Helaas heeft sjacheraar gelijk. Maar niet helemaal. Niet iedereen is wegwerp-werknemer. De manager namelijk niet.

Elektronici zijn tamelijk dom bezig, op commercieel gebied dan tenminste. Mechanici maken telkens iets speciaals. Niets past op elkaar. Fabrikanten van apparatuur zorgen ervoor dat niets past. Elk apparaat zijn eigen adapter. Elk apparaat zijn eigen driver.

Wat doet de elektronicus? Die doet zijn werk. Zorgt ervoor dat alles past. Maakt het zo goedkoop mogelijk.

Wat gebeurt er? De managers raken eraan gewend dat elektronica goedkoop kan. dus denken ze dat goedkope elektronica goed is en halen ze het in China. De elektronicus heeft alles passend gemaakt en is niet meer nodig. En de elektronici verzetten zich niet tegen het ontslag, vormen geen machtsblok. Er zitten teveel nerds tussen, denk ik.

Ik heb bij een bepaalde Philips-afdeling een ontslagronde meegemaakt waarbij op alle niveaus mensen ontslagen zouden worden. Maar waar eindigde die afdeling mee? 20 projectleiders en 1 elektronicus. Klinkt grappig, maar dat is het niet.

Als elektronicus, ook HBO/WO (ik), moet je je erop voorbereiden meerdere malen ontslagen te worden. Zodra het slecht gaat ga jij eruit. Kwaliteit wordt door niet-elektronici niet herkend.

Het is zelfs zo dat als je bij Philips na een aantal jaren nog technicus bent in plaats van manager, je wordt gezien als mislukkeling.
Ontwikkeling high-tech elektronica, troubleshooting, EMC, ESD, embedded, magnetisme
Plaats reactie