inductieverhitting

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
pietplof

inductieverhitting

Bericht door pietplof »

Collegae,
Heb een grote spoel ( 14 windingen) met daarover een c van 20 micro F.
't ding wordt door twee power mos-fets ( IRFP450LC ) gestuurd.
Voorgenoemde mosfets is een trafo geplaatst met drie identieke wikkelingen ( tri-filair) ongeveer 7 windingen.
Twee wikkelingen sturen de genoemde mos-fets
Een wikkeling is verbonden met de uitgang van het ic TC4421 en de andere ( met tussenschakeling van een C 0,64 micro F) met TC 4422.
Beide ic's zijn heel snelle mos fet drivers.
Aan beide ingangen ( pin 2) komt een blokgolf van ongeveer 20 Kc hetgeen de resonantiefrequentie is van de werkspoel.
Al vele ic's sneuvelen zodra de zaak wordt geactiveerd. Ze sterven in een kleine wolk rook en zijn dan laaiend heet.
Het geheel heeft al een keer gewerkt - een spijker in de grote werkspoel werd echt witheet. Wat doe ik fout ??
festina lente
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Weet je zeker dat je 100% in resonatie zit.
Wanneer je niet 100% in resonantie bent, dan is je stroom en spanning die ook door je fets gaan uit fase.
Als het geheel een beetje capacitief is is dat niet zo erg, maar als het geheel inductief is i.v.m. het niet in resonantie zijn, dan zal de bovenste fet nog stroom leveren en je zet dan de onderste fet in.
Op dat moment heb je sluiting en gaat er dus door je fet tak een reusachtige dc stroom lopen. Dit gaat zich inderdaad eerst omzetten in een temperatuur verhoging van de fets, en daarna wordt het een boem/pats.
Meet maar eens met wat stroomtangen bij de fets.
Ik stel voor om de frequentie regelbaar te maken en de zaak zo af te regelen dat je bij een onbelaste kring iets capacitief bent en bij belasting van de kring echt 100% in resonatie bent.
Daar je een parrallel kring hebt moet je de zaak afregelen op maximum spanning en of minimum stroom.
Denk er wel aan als de Q van je kring hoog is dat je opslinger spanning ook hoog is, dus je fets moeten die spanning ook aankunnen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
pietplof

inductieverhitter

Bericht door pietplof »

Als ik naar de eerste reactie kijk heb ik het vermoeden dat mijn vraag wel gesteld maar niet helder is.
Niet de grote power mosfets gaan al rokend ten onder maar wonderlijk genoeg de beide stuur ic's dus zowel de tc4421als ook ed tc 4422.
En waar ik dat moet gaan zoeken is niet helder.
Okaphone kan alleen van de wqinst op genopemde ic's een lange kerstvacantie houden.
festina lente
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Als een fet overleidt, dan maakt de drain ook meestal sluiting met de gate.
Dan komt de hogere voedingsspanning direct op het ic. Meestal kan dat ic maar 15 tot 20 volt hebben. Dus plof fet en even later plof, stuur ic's.
Geef eens een schema of als je het niet wil publiceren stuur je het aan mij via de PM, dan kijk ik erna en geef je hints om de zaak beter te beveiligen tegen dit soort dingen.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Het kan ook zijn dat de gate capaciteit van gate van de fets te groot is voor de ic's. Dat kan je oplossen door de gate weerstand te verhogen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
pietplof

inductieverhitting

Bericht door pietplof »

Ik heb even een eenvoudige schets gemaakt en deze is als aanhangsel meegesleurd.
Bijlagen
schema_inductie.jpg
schema_inductie.jpg (334.07 KiB) 5321 keer bekeken
festina lente
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hoi,
Ik heb 3 van de 4 tekeningetjes verwijderd zoals je vroeg.
Ik heb wel al een paar dingetjes gezien die wat aanpassing verdienen.
Ik zal de schakeling met wat toevoegingen aanpassen met de redenen erbij waarom.
Even geduld aub.

hier een aanzet:
Bijlagen
schema_12.pdf
(46.89 KiB) 355 keer gedownload
Plaats reactie