uitgangsstroom van een trafo

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
stijn etcetera

uitgangsstroom van een trafo

Bericht door stijn etcetera »

goedemiddag beste forumgebruikers.

In een projectje waar ik aan bezig ben (led-blinder) werk ik met een pwm puls met duty cycle 1/20. in totaal zou ik als alle leds branden zo'n 2 ampére trekken op de voedingstrafo. nu vroeg ik mij af of ik effectief deze uitgangsstroom moet hanteren als ik een trafo wil bestellen of mag deze en stuk lager zijn aangezien ik eigenlijk maar 1/20 keer de volledig 2 ampére nodig heb?

vriendelijke groeten

stijn
alle paddestoelen zijn eetbaar, willeswaar kun je sommige maar een keer eten.

vreemdgaan, is met het juiste been, uit het verkeerde bed stappen
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je hebt inderdaad maar 1/20 van je stroom nodig. Zeker als je een grote buffer condensator bij je voeding neemt. Ik zou toch een iets grotere nemen dan die 100 mA die er theoretisch over zou blijven omdat de laadstroom pulsen die de elko moet opladen hoger zijn dan die 100 mA.
Ga op 1/2 Amp. zitten, dan zit je zeker goed.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
stijn etcetera

bedankt mat :)

over de grootte van die buffercondensator, hoe groot is groot,... zit ik met 2200µF in de goede richting of moet het nog groter? de trafo zal er dan eentje worden van 650 mA (of daarrond, heb zonet op farnell zitten neuzen :D)

vriendelijke groeten

stijn

Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Die 2200uF is ruim voldoende voor de stroom die je nodig hebt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
stijn etcetera

okay, badankt mat :D
verder schema's samenprutsen nu maar :D

GvH-E

Bericht door GvH-E »

Misschien is 0,5 Amp. genoeg maar het is de vraag of een trafo veel meer stroom kan/wil leveren die benodigd is. De stroom is berekend naar zijn nominale stroom.
En de max. stroom loopt al op de top van de sinus.

De AC spanning zal in de toppen bij toenemende belasting zeer snel afnemen wat weer sterk ten koste gaat van de DC spanning.

Het lijkt mij een verkeerde zuinigheid gezien het geringe prijsverschil van een zwaardere trafo.
GvH-E
stijn etcetera

dus dan toch een trafo die 2 ampére kan leveren?
het probleem is niet dat ik zuinig wil zijn in prijs, het zit hem erin dat ik zo'n trafo wil om op de printplaat te monteren, en die wilde ik van omvang zo klein mogelijk om het projectje zo compact mogelijk te kunnen houden. (en het feit dat ik niet zo meteen een trafo vind die zo'n uitgansstroom kan leveren voor op en printplat speelt ook een beetje mee :D)

vriendelijkge groeten en bedankt voor de reacties :)

GvH-E

Bericht door GvH-E »

Je hebt nog nergens iets over de spanning van de trafo vermeld.
Maar zelfs bij 12 volt , 1,5 a 2 Amp. is de trafo al redelijk groot (zwaar) voor een print.

Ga je in groepen regelen dan vraag ik mij af of de spanning voldoende stabiel is om de onderlinge beinvloeding tijdens regelen te voorkomen, ook bij een zwaardere trafo van bijv. 1,5 Amp.
Regel je alles tegelijk dan valt enige spanningsdaling niet meer op.

Wil je het qua werking zeker weten dan zou je een proefschakeling kunnen maken.
GvH-E
stijn etcetera

Ik heb idd nog niets over de spanning vermeld, mijn excusses hiervoor.
de uitgangsspanning was voorzien op 24V (twee ker 12 maar deze zou ik in serie zetten want dan heb ik minder uitgangsstroom nodig). bedoeling is om 8 dots te maken van 16 helder blauwe led's. De leds mogen met voorgaande dutycycle (1/20) tot 50mA belast worden. Per dot van 16 leds zou ik ze opdelen in 4 serie's van 4 leds. --> 4 series parallel aan 50mA= 200 mA per dot, 8 dots = 8*200mA = 1,6A, vandaar de 2A uit mijn eerste post, maar toen rekende ik nog met 10 "dots". de trafo die ik in gedachten had is zo een ingegoten type voor printplaatmontage, dewelke niet zo heel veel stroom kunnen leveren.

@ GvH-E: Een proefschakeling komt er zeker en de foto's volgen, alleen it het project nog vooral in lmijn hoofd en op papier, en is er nog niets effectief uitgewerkt op breadboard of dergeljke :)

Ik hoop dat deze uitleg een beetje kan helpen

vriendelijke groeten

stijn

GvH-E

Bericht door GvH-E »

Ik kan de schakeling niet geheel volgen en heb de indruk dat je de stroombegrenzing van de leds door een pulsbreedte regeling wil gaan uitvoeren.

In dat geval regel je alleen de gemiddelde stroom, niet de piekstroom die aan een max. gebonden is. (50 mA per led?)
(Of is het een HF. regeling met smoorpoel enz. ? Waarschijnlijk niet.)
Ergens moet er in de ledketen per led een serie R aanwezig zijn die functioneert als stroombegrenzing.
Het vermogensverlies wat hierbij optreedt moet ook weer door je trafo geleverd worden.
En daarnaast kun je d.m.v. pwm de leds gaan regelen.
Je moet eerst maar eens een tek. maken. GvH-E
Plaats reactie