Hallo,
Ik heb een akoestische jazzgitaar waar ik 2 elementen heb op staan.
Een piezo element om de akoestische klank te versterken, en een magnetisch element om meer een elektrische gitaar klank te krijgen.
Ik heb deze 2 signalen op 1 female stereojack gesoldeerd, waarbij de piezo op L zit, magnetische op R, en een gemeenschappelijke aarding.
Op het einde van de stereokabel splits ik weer in 2 mono kabels die ik naar 2 verschillende versterkers stuur.
Mijn probleem is nu dat het piezo signaal lijkt te lekken naar het andere kanaal. Als ik elektrisch speel lijkt het piezo signaal erbij gemengd. Kan het dat via die gemeenschappelijke aarding toch signaal lekt? Of weet iemand waar mijn fout zit?
(ben geen kenner op elektronica gebied, dus kan iets heel banaal zijn)
Stereo jack probleem
-
GvH-E
Door het verlies over je gemeenschappelijke massa en de redelijk grote versterking van het dynamische element treedt overspraak op.
Mogelijkheden;
1 Probeer (!) twee kabels vanaf de gitaarjackplug met gemeenschappelijke massa naar de versterkerinputs verder elektrisch gezien vrij van elkaar.
Er is overigens (zoals nu ook al) kans op brom omdat tussen de gescheiden versterkers onderling een vereffeningsstroom kan optreden die brom veroorzaakt.
Plaats die 2 versterkers in detzelfde netaansluiting.
2: Breng 2 jackpluggen aan met geheel gescheiden bedrading, ook de massa tussen de pluggen en elementen onderling geisoleerd houden.
3: Plaats na het dynamisch element (in de gitaar) een extra voorversterker met een ongeveer gelijk uitgangssignaal als die van de piezo voorversterker.
De signaaluitgang mag over dezelfde gemeenschappelijke massa van de jackplug.
Omdat het signaal sterk is er minder kans op overspraak en brom.
Zeker wanneer nu geen last van brom wordt ondervonden.
Ik hoop dat je hiermee wat verder komt. Succes, GvH-E
Mogelijkheden;
1 Probeer (!) twee kabels vanaf de gitaarjackplug met gemeenschappelijke massa naar de versterkerinputs verder elektrisch gezien vrij van elkaar.
Er is overigens (zoals nu ook al) kans op brom omdat tussen de gescheiden versterkers onderling een vereffeningsstroom kan optreden die brom veroorzaakt.
Plaats die 2 versterkers in detzelfde netaansluiting.
2: Breng 2 jackpluggen aan met geheel gescheiden bedrading, ook de massa tussen de pluggen en elementen onderling geisoleerd houden.
3: Plaats na het dynamisch element (in de gitaar) een extra voorversterker met een ongeveer gelijk uitgangssignaal als die van de piezo voorversterker.
De signaaluitgang mag over dezelfde gemeenschappelijke massa van de jackplug.
Omdat het signaal sterk is er minder kans op overspraak en brom.
Zeker wanneer nu geen last van brom wordt ondervonden.
Ik hoop dat je hiermee wat verder komt. Succes, GvH-E
Bedankt,
Heb het opgelost gekregen door een extra switch te plaatsen die tussen de 2 elementen schakelt. Het is een DPDT switch dus mijn aarding zit ook gescheiden zo. Nu is mijn uitgang gewoon mono, dus moet ik gewoon als ik wissel de jack in de andere versterker pluggen of werken met een line selector.
Bedankt voor de reactie!
Heb het opgelost gekregen door een extra switch te plaatsen die tussen de 2 elementen schakelt. Het is een DPDT switch dus mijn aarding zit ook gescheiden zo. Nu is mijn uitgang gewoon mono, dus moet ik gewoon als ik wissel de jack in de andere versterker pluggen of werken met een line selector.
Bedankt voor de reactie!