Al een lange tijd zit ik eraan te denken om zelf een elektrische ontsteking te gaan maken. Mijn idee hierbij is om een 8-channel onsteking te maken d.m.v. die luidspreker klemaansluitingen (rood/zwart).
Nu is mijn vraag alleen, hoe kan ik dit het beste opbouwen zodat ik deze 8 channels over een lange afstand (max 50 meter) tegelijk kan aanzetten? Zelf zit ik eraan te denken 8 schakelaartjes in een behuizing te bouwen, waarmee ik de channels kan aansturen. En vervolgens 1 'hoofdknop' om vervolgens stroom te laten lopen door deze channels.
Wat ik mij afvraag is, wat kan ik het beste als spannings bron gebruiken? Ik wil het liefst een draagbaar iets (denk hierbij aan een mini accu) maken. Wat voor een accu heb ik nodig om voor 8 channels genoeg stroom te leveren over 50 meter kabel per channel?
Moet ik verder nog iets met weerstanden binnenin mijn behuizing doen? Daarmee bedoel ik dus van de accu naar elk schakelaartje, etc etc.
Mijn gedachten was om een klein stukje staalwol te laten gloeien, om zo kopjes van een lucifer/kruit te ontsteken.
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan informeren.
Groeten,
Reaver
Elektrische ontsteking
- deejayke
- Contacteer:
gelijkspanning omzetten naar een wisselspanning, wisselspanning verhogen. en verdelen naar 8 kanalen.
even enkele veiligheidstips
- batterij dubbelpolig ontkoppelen van je ontsteekcircuit (liefst nog met een sleutelschakelaar).
- indicatie dat het geheel "geladen" is (dat de spanning is aangesloten)
- dan nog een aparte "fire" knop per kanaal.
hier vindt je eentje dat gebruikt maakt van een 12V batterij (spanning wordt niet omhoog getransformeerd hier).
mvg.
even enkele veiligheidstips
- batterij dubbelpolig ontkoppelen van je ontsteekcircuit (liefst nog met een sleutelschakelaar).
- indicatie dat het geheel "geladen" is (dat de spanning is aangesloten)
- dan nog een aparte "fire" knop per kanaal.
hier vindt je eentje dat gebruikt maakt van een 12V batterij (spanning wordt niet omhoog getransformeerd hier).
mvg.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro