ik zou graag het stroomverbruik willen meten van elke groep (7 stuks) in de meterkast (gedurende langere tijd). Dat hoeft niet een absolute waarde te zijn, het kan ook de verhouding zijn tov het totale verbruik (wat ik af kan lezen van de centrale verbruiksmeter)
Ik zou bijvoorbeeld om elke fasedraad van elke groep een spoel kunnen plaatsen en zodoende de opgewekte spanning in de spoel meten. Met een datalogger zou ik dat kunnen opslaan.
Weet iemand een andere oplossing dan bovenstaand? Hoewel er wel verbruiksmeters bestaan voor in de groepenkast, kosten die 45,- to 150,- per stuk... dat lijkt me wat overdone. Een datalogger hoeft niet zo duur te zijn, maar een 7 kanaals logger (of 7 loggers) wordt ook duur.
Wie heeft een idee hoe dit aan te pakken?
stroom verbruik meten per groep (hoe maak je een stroommeter
-
wybelitious
-
smd_lover
- Moderator

Tegen die standaard modules met 45 euro/stuk kan je niet opklussen.
Maar goed het kan ook leuk zijn om zelf te hobbyen.
Aangezien de stroom niet in fase hoeft te zijn met de spanning en de stroom ook nogal eens niet sinusvormig is tegenwoordig, zal je steeds tegelijk metingen moeten doen aan de spanning en stroom.
Daar zou ik iets a la AC712 o.i.d. voor nemen (of liever nog iets nauwkeurigers) om de stroom te meten.
Dit signaal dan samen met het signaal van de AC spanning een microcontroller in leiden en deze steeds het produkt van de samples laten uitrekenen. Vanuit een reeks van samples kan die nu het vermogen uitrekenen.
Of je pakt een CS5451 o.i.d.
Maar goed het kan ook leuk zijn om zelf te hobbyen.
Aangezien de stroom niet in fase hoeft te zijn met de spanning en de stroom ook nogal eens niet sinusvormig is tegenwoordig, zal je steeds tegelijk metingen moeten doen aan de spanning en stroom.
Daar zou ik iets a la AC712 o.i.d. voor nemen (of liever nog iets nauwkeurigers) om de stroom te meten.
Dit signaal dan samen met het signaal van de AC spanning een microcontroller in leiden en deze steeds het produkt van de samples laten uitrekenen. Vanuit een reeks van samples kan die nu het vermogen uitrekenen.
Of je pakt een CS5451 o.i.d.
-
wybelitious
tja, ik ben met je eens dat het nabouwen van zo'n meter ongetwijfeld duurder uitkomt. Maar is zat aan iets veel eenvoudigers te denken: de verbruiksmeter van de meterkast geeft met een puls (knipperende led) aan hoeveel er gebruikt wordt. zo'n soort puls (op elke groep) zou je kunnen tellen. met 7 counters weet je dan hoe het verbruik verdeeld is over de groepen.
Ik vond van Bender (http://www.benderbenelux.com/Differenti ... waking.htm) standaard spoelen die bedoeld zijn als "current transformers" Maar hoe zou ik de (wissel)spanning uit die spoel kunnen omzetten in een frequentie?
Andere ideeen zijn uiteraard ook welkom!
Ik vond van Bender (http://www.benderbenelux.com/Differenti ... waking.htm) standaard spoelen die bedoeld zijn als "current transformers" Maar hoe zou ik de (wissel)spanning uit die spoel kunnen omzetten in een frequentie?
Andere ideeen zijn uiteraard ook welkom!
-
Mat Janssen
- Moderator