Beste Heren,
Voor een project moet ik een "0V <-> 5V" signaal doorsturen, via een kabelboom van ongeveer 36Mtr.
De aansturing loopt via een "open collector met een Pull-Down weerstand"...
Is het beter om die Pull-Down aan de kant van de transistor te houden, of aan de kant waar dat signaal de PIC processor ingaat ?
Ik weet nog niet, of dat er teveel verlies in het signaal zal zijn, door die 36Mtr. kabelboom.
Indien dit wel het geval zou zijn, hoe kan ik dit het beste opvangen ?
(de uiteindelijke spanning mag max 5V zijn, i.v.m. de analoge PIC ingang)
Graag hierop jullie advies.
Alvast bedankt....
Open collector met een Pull-Down weerstand...
Open collector met een Pull-Down weerstand...
Greetz,
Marten
Marten
Ik zou aan de ontvangende kant het signaal niet rechtstreeks de PIC in sturen.
Daar kan je beter nog een transistor als buffer tussen zetten. Uit ervaring weet ik dat er op zo'n lange verbinding allerlei rotzooi wordt opgepikt, dat moet je wegfilteren met een condensator.
Of dat allemaal gaat lukken hangt er vanaf wat de frequentie van het signaal is.
Daar kan je beter nog een transistor als buffer tussen zetten. Uit ervaring weet ik dat er op zo'n lange verbinding allerlei rotzooi wordt opgepikt, dat moet je wegfilteren met een condensator.
Of dat allemaal gaat lukken hangt er vanaf wat de frequentie van het signaal is.
Hoi Klaas,
Bedankt voor je reactie...
Als ik je goed begrijp, dan plaats ik de Pull-Down direct bij de open collector, daar waar het signaal vandaan komt....
en bij de ontvangende kant, een 2e transistor met ook een Pull-Down en eventueel een 100n (of een andere waarde) condensator.
Edit: schema toegevoegd...
Bedankt voor je reactie...
Als ik je goed begrijp, dan plaats ik de Pull-Down direct bij de open collector, daar waar het signaal vandaan komt....
en bij de ontvangende kant, een 2e transistor met ook een Pull-Down en eventueel een 100n (of een andere waarde) condensator.
Edit: schema toegevoegd...
- Bijlagen
-
- Open_Collector.JPG (20.18 KiB) 5420 keer bekeken
Greetz,
Marten
Marten
Dank je. Tijdens het posten zag ik dat ook ineens.
Ik dacht meer aan zo iets, zie schema.
Aan de ontvangende kant een PNP transistor. Daarmee krijg je wel een signaalomkering, maar dat is in de PIC op te vangen.
R2 is een tweede pull-up om de ingang ongevoeliger te maken. De waarde daarvan ongeveer 10 keer R3
Ik dacht meer aan zo iets, zie schema.
Aan de ontvangende kant een PNP transistor. Daarmee krijg je wel een signaalomkering, maar dat is in de PIC op te vangen.
R2 is een tweede pull-up om de ingang ongevoeliger te maken. De waarde daarvan ongeveer 10 keer R3
- Bijlagen
-
- open_collector2.gif (5.39 KiB) 5394 keer bekeken