condensatoren

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
jack82
Contacteer:

condensatoren

Bericht door jack82 »

Wie kan mij vertellen met welke formule en welke waardes de benodigde waarde van een condensator wordt berekend????

En kan je een condensator zomaar vervangen door eentje die een halve micro farad hoger of lager zit????

Gr Jack
Gaat niet bestaat niet.

Met electronica is alles mogelijk
KlaasZ

Bericht door KlaasZ »

Hangt er maar helemaal vanaf welke functie de condensator heeft.
Deze vraag is niet zomaar met een enkele formule te beantwoorden.
jack82
Contacteer:

Bericht door jack82 »

Is voor enkelfase ventilatoren.

Gr Jack
Gaat niet bestaat niet.

KlaasZ

Bericht door KlaasZ »

Okee, dan steekt het inderdaad niet zo precies. Een afwijking van 20% is nog wel aanvaardbaar.

Tip als je nog eens een vraag hebt: stel de vraag niet te algemeen, maar geef meteen de achtergrondinformatie en de situatie waar het over gaat.
jack82
Contacteer:

Bericht door jack82 »

Maar de condensators zullen toch op een of andere manier berekend worden. Ze zullen dit toch niet op de gok doen neem ik aan.

Is hier geen vuistregel voor????

Gr Jack
Gaat niet bestaat niet.

Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Daar hebben we meer info voor nodig. Is het een enkelfase motor, of een 3fase met steinmetzschakeling, of nog een andere?
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
KlaasZ

Bericht door KlaasZ »

Jack82, voordat je gaat doorvragen, geef eerst eens wat feiten.
Is het een theoretisch probleem, of een praktisch probleem?
Over welk motortype gaat het, en wat is er aan de hand?
Is de condensator kapot en moet je hem vervangen? En zo ja, is de originele waarde niet verkrijgbaar?
Kortom, maak de vraagstelling eens concreet.
jack82
Contacteer:

Bericht door jack82 »

Het gaat om beide zowel theoretisch als praktisch probleem.

Het gaat om ventilator motoren van diverse type ventilators, het zijn enkel fase motoren. Die op een of drie standen kunnen draaien.

Het gaat er niet om of de condensatoren niet meer te krijgen is.
Maar in het geval van een kapot condensator en het op dat moment niet de juiste waarde bij je hebben (Komt vaak voor) wil ik graag weten of ik zomaar een condensator met een iets lichtere of zwaardere waarde kan gebruiken.

Vaak komt het ook voor dat de waarde op de condensator niet meer te lezen is en de motor in nog zo'n goede staat verkeerd dat het zonde is deze te vervangen.

Nu wil ik graag weten of hier een vuist regel voor is.

Ik heb op dit moment een ventilator thuis staan waarvan de condensator voor de hoge stand kapot is. Nu is dit eentje van 3 micro farath maar ik heb diverse condenstaroren liggen van 2 , 2,5 , 4 helaas alleen geen van 3.

Hopelijk ben ik zo wat duidelijker.

Gr Jack
Gaat niet bestaat niet.

Flupke

Bericht door Flupke »

Natte vinger en je weet condensator waarde. Te laag is slecht aanlopen van motor.

Condensatoren in parallel is waardes optellen.
Serie: 1/C=1/C1+1/C2+... (pas ik nooit toe, maar moet werken volgens mij)

dus met wat wiskundig verstand zie je 2x2µF in serie en over dat serie boeltje 1 van 2µF.
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,,

@ jack

Om de exacte waarde van je condensator te berekenen heb je heel veel informatie nodig ,

Motor
stroom ,spanning ,cosinus phi en nog een heleboel dingen die niet zomaar op het type plaatje van de motor staan. oa. tan (phi) heb je nodig.

Je gaat uit eindelijk de fase verschuiving(en) en het blindvermogen van de condensator uit rekenen en evt. uit tekenen .

De formule die je nodig hebt om de juiste C in Uf te berekenen .
C = (Pw.(tan (phi) - tan (phi'))/(U².w) .

C= de capaciteit van de condensator.
Pw= Werkelijk vermogen.
U²=de spanning op de condensator
W= 2.pi.f = cirkel frequentie van de netspanning.

De cirkel frequentie W en Pw en tan (phi) uit rekenen is ook nog eens apart.
De cirkel frequentie is niet de net frequentie van 50 hz.

Er komt heel wat rekenwerk aan te pas.
Uit eindelijk kun je dan de juiste condensator bij de juiste spoel(en) uitrekenen.

De juiste combinatie spoel en condensator kun je uit (r)(t)ekenen in een vector diagram , of zien op een oscilloscoop .

Zelfs ervaren mensen hebben aan het uit rekenen van de juiste condensator even tijd nodig..
Je hebt veel verschillende formule's nodig , en het is veel rekenwerk

Er zijn ook nog verschillen tussen 1 fase motor berekening en een 3 fase motor , bij de laatste word de berekende waarde ook nog eens bepaald
aan de hand van ster of driehoek schakeling , bij ster gedeeld door 3 bij driehoek gedeeld door 3 en iets kleiner dan uit gerekend..

Zo'n vraag kan je ook verwachten op een school examen en geeft dus ook wel de complexiteit aan van je vraag.

Daarom word er ook wel een vuistregel toegepast +/- 50 tot 60 uF per kilowatt......
En zoals eerder vermeld als de motor niet goed aanloopt pak een condensator met een iets hogere uF waarde.

bert,
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
Plaats reactie