Samen met zoonlief van 5 jaar ben ik een manshoog verkeerslicht (stoplicht) aan het maken waarmee hij straks op de stoep kan gaan spelen. Hij werkt keihard mee. Geweldig om te doen. De behuizing is bijna gereed. Nu de bedrading en aansturing nog.
Momenteel gaan we - wat de bediening betreft - uit van een 3-standenschakelaar (GAMMA, tbv mechanische afzuiging) die op de voet van het apparaat komt te zitten en die 3 gloeilampen van 230V aanstuurt (voeding via verlengsnoer).
Hieraan zitten 2 nadelen:
1) De schakelaar gaat van 1-2-3 = groen-oranje-rood. Echter ook 3-2-1 = rood-oranje-groen.... en dat is niet conform de werkelijkheid want na rood zou direct de groene lamp moeten gaan branden (in Nederland dan).
2) Zoonlief lijkt het leuker om het stoplicht vanaf een minder opzichtige plek te kunnen bedienen.
Voorlopig gaan we het toch maar doen zo.
Voor op termijn ben ik op zoek naar een mogelijkheid om het verkeerslicht op afstand te bedienen... mits niet al te kostbaar. Daar heb ik echter absoluut geen kaas van gegeten. Heb uren zitten Googelen maar kan niet iets passends vinden.
Mijn idee nu is dat het mogelijk moet zijn om met een eenvoudige 2 kanaalszender te kunnen bedienen. Pookje omhoog is sequentie "groen-oranje-rood". Pookje omlaag is "rood-groen". De zender stuurt een schakelaar of servo aan.... MAAR DAN??? Hoe zou een schakeling eruit kunnen zien?
Zou iemand me een stuk op weg kunnen helpen?
Alvast bedankt!
Groets,
Joost