Op afstand bestuurbaar verkeerslicht...

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Jooozzt

Op afstand bestuurbaar verkeerslicht...

Bericht door Jooozzt »

Hallo,

Samen met zoonlief van 5 jaar ben ik een manshoog verkeerslicht (stoplicht) aan het maken waarmee hij straks op de stoep kan gaan spelen. Hij werkt keihard mee. Geweldig om te doen. De behuizing is bijna gereed. Nu de bedrading en aansturing nog.
Momenteel gaan we - wat de bediening betreft - uit van een 3-standenschakelaar (GAMMA, tbv mechanische afzuiging) die op de voet van het apparaat komt te zitten en die 3 gloeilampen van 230V aanstuurt (voeding via verlengsnoer).

Hieraan zitten 2 nadelen:
1) De schakelaar gaat van 1-2-3 = groen-oranje-rood. Echter ook 3-2-1 = rood-oranje-groen.... en dat is niet conform de werkelijkheid want na rood zou direct de groene lamp moeten gaan branden (in Nederland dan).
2) Zoonlief lijkt het leuker om het stoplicht vanaf een minder opzichtige plek te kunnen bedienen.
Voorlopig gaan we het toch maar doen zo.

Voor op termijn ben ik op zoek naar een mogelijkheid om het verkeerslicht op afstand te bedienen... mits niet al te kostbaar. Daar heb ik echter absoluut geen kaas van gegeten. Heb uren zitten Googelen maar kan niet iets passends vinden.

Mijn idee nu is dat het mogelijk moet zijn om met een eenvoudige 2 kanaalszender te kunnen bedienen. Pookje omhoog is sequentie "groen-oranje-rood". Pookje omlaag is "rood-groen". De zender stuurt een schakelaar of servo aan.... MAAR DAN??? Hoe zou een schakeling eruit kunnen zien?

Zou iemand me een stuk op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt! :D

Groets,
Joost
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Als je de lampen kunt ombouwen naar 12 Volt, dan zou je deze schakeling kunnen gebruiken:

Afbeelding

Dit schema komt van deze pagina waar ook de beschrijving staat:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/20step.html

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Jooozzt

Bericht door Jooozzt »

Dag Bertus,

Dank voor je suggestie. Ik zal er van de week uitgebreider naar kijken... en vooral es denken hoe ik dit in hardware omzet. Vroeger heb ik wel eens een bedraad bordje gemaakt maar da's wel heel lang geleden.

Even snel een 1e reactie op het schema:
- 12V lampen geven onvoldoende licht denk ik. Het verkeerslicht willen we graag "net echt"... Maar wellicht kan ik een relais aansturen die 230V schakelt?
- Verder vraag ik me af waar het ingangssignaal zit om te schakelen.
- Ik zie 2 keer 3 lampen afgebeeld. Hoe zit dat? (Ik ben fijnmechanicus met beperkte kennis van elektronica...)

Enfin, nogmaals veel dank. Ik zal eerdaags op het cirquit inzoomen en de link volgen om te bestuderen.

Groet, Joost

PS Wat betekent de PM in je "voetnoot"? Vast geen Post Mortum :lol: :)
Gompy

Bericht door Gompy »

Ik heb zo mijn twijfels of het echt voor een jochie van 5 moet worden.
Zo'n kind intressert het geen ruk hoe het er uit ziet als het maar werkt.
Daar naast vind ik dat een jochie met 220 Volt op de stoep gaat spelen ook niet zo aannemelijk.
En wat is er niet leuker voor een kind van 5 als hij op wat knopjes mag drukken ipv met een draadloos sticky iets automatisch laat bedienen.
Ik heb het gevoel dat Joost zelf ermee wilt spelen en wel op een verboden manier......verkeer hinderen is een misdrijf Joost.
Stanley

Bericht door Stanley »

Hai,

Allereerst moet ik bekennen dat ik uw installatie redelijk gevaarlijk vind voor kinderen, 220V / verlengsnoer ect ect.
Ik zou zo iets voor mijn dochter van 6 niet maken, veels te gevaarlijk.

Op zich zelf is het natuurlijk wel een leuk idee, ik zou het door middel van power leds, accu ‘s (bijvoorbeeld 12V / 2A in iedere doe het zelf zaak te koop voor beveiligings installatie)
in combinatie met een stuk of wat microcontrollers (in ieder stoplicht 1) en draadloze transmissie, lijkt kostbaar en moeilijk maar valt wel mee.
Als microcontroller zou je bijvoorbeeld een 16F628A kunnen nemen
Het moeilijkste is het eventuele protocol voor de draadloze transmissie.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Het schema is bedoeld om een "kruispunt" van stoplichten te voorzien.
Een stel auto lampen zullen oof wel wat licht geven.
Dan zul je echter wel een zwaardere voeding nodig hebben.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Jooozzt

Gosch Gompy

Bericht door Jooozzt »

Dank voor je bezorgdheid... ik zal er rekening mee houden :oops:

Maaare, heb je toevallig ook nog een inhoudelijke inbreng?
Plaats reactie