Hulp nodig voor het ontwerp van een schakeling

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
ptieleman

Hulp nodig voor het ontwerp van een schakeling

Bericht door ptieleman »

hallo,
ik heb een schakeling waar ik niet uitkom...De schakeling moet een relais besturen welk met een puls (bv met een knop) open gaat. Het relais moet de rest van de tijd altijd dicht staan en ook als je de schakeling uit zet en je geen spanning meer hebt moet het relais, naar het aanzetten weer dicht staan.
Tot nu toe had ik ook al wat ideetjes met een geheugen ofzo maar ik ben me er niet zeker van en ik weet ook niet welke ic ik gebruiken moet.
De spanning die ik gebruik varieert tussen de 12 en 14V (een accu van een brommer), moet ik de spanning dan nog stabiliseren met een condensator om de spannings- of stroompieken te onderdrukken?:?
Alvast bedankt,
Paul
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,,

Dit kun je doen met 2 drukknoppen 1 maak (no) en een verbreek(nc).
Dit komt allemaal in serie met het relais.

Als je dan twee draden maakt over de eerste drukknop(no) en deze op een relais contact (overnamecontact) aansluit heb je precies wat jij wilt.

Als je het nu aansluit op een accu gebeurt er niets , totdat je de eerste (maak)drukknop bediend , het relais trekt aan en blijft zo totdat je de tweede(verbreek) drukknop indrukt , dan valt het relais weer af.

Over het relais kun je een diode plaatsen dat is meer dan genoeg.

bert.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
ptieleman

Bericht door ptieleman »

Bedankt voor het antwoord maar de schakeling moet perse een drukknop hebben welke het relais alleen maar openen kan dus ik dacht misschien aan een teller ic...
Stanley

Bericht door Stanley »

Bedoel je met "veilige relais schakeling" dan neem je toch gewoon een drukknop met verbreek (NC) contact inplaats van een maak (NO) contact.

Of snap ik het niet helemaal?
ptieleman

Bericht door ptieleman »

ik zal het nog een keer misschien iets duidelijker uitleggen. :roll: Ik heb een relais welk naar het indrukken van een drukknop opent. De drukknop geeft alleen maar een hoog signaal wanneer je hem indrukt. Het relais moet eigenlijk altijd dicht staan en alleen maar als je de drukknop indrukt openen. Ik denk dat ik hiervoor een memory gebruiken kan (of een geheugencel) maar ik weet niet welk ic ik hier voor gebruiken kan en of ik de stroomtoevoer tot het ic stabiliseren moet ofzo (waarschijnlijk met een condenstar denk ik).
Zou iemand misschien een schema voor me kunnen maken van zijn idee??
Heel erg bedankt,
gr Paul
Stanley

Bericht door Stanley »

Ok, nog niet geheel duidelijk.

Maar goed ik heb wel een idee wat je bedoeld.

Wanneer je een relais aansluit via een knopje (NC) normaal gesloten zal het relais altijd aangestuurd worden. Druk je het knopje in, word de spanning naar het relais onderbroken en valt deze af. waneer je het knopje los laat word de relais weer aangestuurd.

Je zou daar deze http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1931 drukknop (wissel contact) voor kunnen gebruiken.
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,

Als je door middel van een puls een relais wilt omschakelen en je wilt daar voor maar een drukknop voor gaan gebruiken, kun je een "flipflop" gebruiken.

Hier is een link naar flipflop en relais schakelingen.

Ongeveer in het midden staat een schakeling die heet " CMOS Toggle Flip Flop Using Push Button " die lijkt op wat jij vraagt...,,

http://www.bowdenshobbycircuits.info/page9.htm#4013.gif

bert.
ptieleman

Bericht door ptieleman »

Heel erg bedankt mensen het schema van bertus is precies wat ik zocht, maar ik heb nog een vraagje..
ik ga deze schakelingen binnekort bouwen en hiervoor heb ik het max vermogen van de weerstanden en de max spanning van de condensatoren (het zijn elco's toch?) nodig.
Deze kan ik toch gewoon uitrekenen door het gelijkstellen aan nul van alle stromen in een knoop? En hiervoor gebruik ik ook gewoon de maximale stroom die het ic trekt? Maar hoe moet ik dat doen bij de transistoren?
Het schema wat ik gebruik is het volgende:
http://www.bowdenshobbycircuits.info/page9.htm#4013.gif

gr Paul
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,,,

De schakeling neemt maar heel weinig stroom op je kunt er laag vermogen weerstanden voor nemen zelfs smd weerstanden zijn prima.

Voor de condensatoren moet je minimaal 1.5* de werkspanning nemen ,dus bij een 12 volt schakeling 18 Volt condensatoren , een hogere spanning mag altijd..

bert.
ptieleman

Bericht door ptieleman »

bedankt bert, ik heb alleen maar nog een laatste vraag: stel dat er per ongeluk een spanning van ongeveer 100V door de schakeling lopen zou, denk ik dat het ic stuk gaat. hoe kan ik dit voorkomen??
ptieleman

Bericht door ptieleman »

en (was ik helemaal vergeten) kan ik een smd relais gebruiken? ik denk dat dan de weerstand van het relais (het elektromagneet onder de 250 ohm is dus moet ik een 2N3053 gebruiken (staat bij het schema van de CMOS Toggel Flip Flop), toch?
gr Paul
Plaats reactie