Digitale thermometer

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
OscuroCuervo
Contacteer:

Digitale thermometer

Bericht door OscuroCuervo »

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met het bouwen van een digitale thermometer, die ik af wil lezen dmv een computer (lpt-poort)?

Ik heb wel een aantal schakelingen kunnen vinden, maar begrijp hier vrij weinig van. Ik heb verder weinig ervaring met het bouwen van electrische schakelingen, maar wil hier graag over leren...

Heb op http://www.circuitsonline.net/ een schakeling gevonden van een digitale thermometer, maar deze is uit te lezen dmv ledjes.. dit is ook een hele ingewikkelde schakeling, en ik vraag me af of dit wel nodig is...

Bij voorbaat dank,

OscuroCuervo
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je die schakeling gebruikt en de ledjes weglaat.
De weerstanden een hogere waarde geeft en dan vanaf de collector van elke transistor naar de printerpoort ingang gaat dan heb je in ieder geval een ingang voor je programma om themperaturen uit te lezen. Het is dan wel vrij grof, je hebt 8 standen in het temperatuur gebied. Maar je hebt al iets.
Wil je preciezer en veel meer waardes tussen hoog en laag dan zul je achter de opamp een DA converter van b.v. 8 bits kunnen plaatsen en dan heb je 256 gebieden tussen hoog en laag.
Ik hoor wel wat je wilt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Ik heb nog een aantal vraagjes, ik ben niet zo bekend met alle symbolen op dat schema staan, en als ik op internet ga zoeken, krijg ik maar halve informatie, dus ik weet niet precies bedoelt met Uw uitleg, dus als u bij namen de genummerde symbolen van circuitsonline erbij kunt zetten, kan ik er misschien wat meer wijs uit...

Ik ben het wel met u eens dat een schaal van 8 stappen erg grof is...maar weer snap ik deze uitleg niet helemaal...

Mijn excuses...

OscuroCuervo
GreetingZ -=OscurO-CuervO=-
Simon

parallelle poort

Bericht door Simon »

Ik heb deze print ook gemaakt, maar snap niet hoe ik deze 256 uitgangen nu moet uitlezen en welke pinnen ik hiervoor moet gebruiken. De parallelle poort heeft toch maar 5 dataingangen? Hoe zou dit programma er in delphi ongeveer uit moeten zien?

Alvast bedankt,
Simon
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Het werkt als volgt.
Naarmate de temperatuur stijgt zal de waarde va de NTC (R1) weerstand lager worden en dus ook de spanning op pen 3 van de opamp (IC1).
De zaak is zo afgeregeld dat bij de laagste temperatuur die je wil zien alle leds uit zijn met P1.
Wanneer het warmer wordt dan zal de uitgangsspanning van ic1 pen 6 gaan dalen.
Wanneer nu de uitgangsspanning 0,7 volt lager is dan de voedingsspanning dan zal T7 in geleiding komen en D13 via R21 gaat aan.
Wanneer nu de temp hoger gaat zakt de uitgang van IC1(pen6) nog meer.
Als de spanning nu 1,4 volt onder de voedingsspanning is gedaalt dan zal ook T6 in geleiding komen. Dit omdat in serie met de basis van T6 een diode is geplaatst.
Als nu de spanning 2,1 volt onder de voedingsspanning is gedaalt dan komt ook T5 aan de beurt (2 diodes en een basis emittorovergang)
enz. enz.
Dus je beht maar 8 stappen in je temperetuur gebied.

Nu een antwoord voor Simon.
Wanneer je een echte AD converter neemt van 8 bit dan heb je 256 stappen voor hetzelfde temperatuur gebied, dus een betere resolutie.
Nu is het zo dat een printer poort op zijn 8 digitale uitgangen waar je normaal mee print ook de mogelijkheid heeft om deze 8 bits als digitale ingangen te gebruiken.
Je kunt naar dit poort adres schrijven (printen) , maar je kunt in de pc ook deze poort uitlezen. En als je dan op deze pennen je AD converter aansluit dan lees je gewoon die data.
Dus, je hebt meer ingangen dan je veronderstelde. Goed he!
En hoe het programma dan uit moet zien, dat weet je zelf wel denk ik.
OscuroCuervo
Contacteer:

Hey.

Hartelijk bedankt, ik denk dat ik er nou wel het een en ander van snap :)
ik zal eens wat uit gaan proberen, en als er problemen zijn, laat ik wel wat horen...

MvG

OscuroCuervo
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Ik heb met een student electronica de bovengenoemde schakeling bekeken, en deze zei dat voor ons doel deze nogal ingewikkeld was, en dat we inderdaad alleen het linkergedeelte van de schakeling nodig hadden, en dat we dan inderdaad een ad convertor nodig hadden.
Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om zelf een A/D convertor te maken en zo ja of u dan misschien een schema weet dat ik kan gebruiken?Ik heb op internet rondgezocht maar kan weinig vinden, zijn er ook tijdschriften waar ik evt iets in zou kunnen vinden??

BvD

OscuroCuervo
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Het bouwen van een ad convertor is best veel werk en bestaat uit heel wat componenten. Daarom vind je bijna niks op internet hierover.
De meeste mensen nemen dan ook een ic waar dat allemaal inzit.
Misschien is dat dan ook iets voor jullie.
Kijk eens in de conrad catalogus daar staan er in.
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Het zit namelijk zo, wij moeten voor profielwerkstuk deze schakeling maken. en die zeiden dat het maken van alleen een temperatuursensor alleen te makkelijk.heeft u misschien een schema voor een ad convertor die wij kunnen gebruiken ( dus met de parallelle poort , 8 uitgangen )?

mvg

A.Janssen
Mat Janssen
Moderator
Moderator

In de conrad gids:
adc08041cn
ca3162e
Je kunt er ook een bouwen: je neemt een 8 bit binaire teller.Aan elke uitgang van de teller plaats een weerstand volgens de 1 2 4 8 16 enz reeks.of een r 2r netwerk.
Deze uitgansspanning die breng je naar een ingang van een comperator.
Aan de andere ingang van de comperator staat je te meten spanning.
Wanneer nu de comperator omklapt dan is de te meten waarde bereikt en je stopt de teller.
Wanneer je nu de teller uitleest dan heb je de analoge waarde in een binaire waarde. reset de teller en begin weer opnieuw.
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

kan je misschien een schema ofzo geven, want ik weet niet wat ik me hier bij voor moet stellen.

BvD

OscuroCuervo
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier een schema van een zelf gebouwde adc.
Bijlagen
adc.GIF
adc.GIF (4.57 KiB) 33212 keer bekeken
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Wat stellen de twee dikgedrukte rechthoeken voor?? en de dikgedrukte en de twee strepen?en het vierkantje met rondje ertegenaan?

BvD

OscuroCuervo
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die dikke dingen zijn ic's met de naam hef40...
Doe andere met dat rondje is een nand ic b.v. hef 4093.
Ik denk nu persoonlijk dat deze schakeling iets te hoog is gegrepen voor jou.
Ik denk dat je maar een losse adc moet nemen. Een zoals ik al reeds genoemd had.
Want als je deze dingen nog niet weet dan denk ik dat het een zware dobber wordt.
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Ik snap wat je bedoelt, maar een thermometer alleen is volgens mij weer zo eenvoudig.. en we moeten het toch voor elkaar krijgen, ik ken wel mensen die er iets meer verstand van hebben, dus kunnen die me evt wel helpen...en dan nog... alles valt te leren denk ik...

MvG

OC
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Ik ben, met jou advies in mijn achterhoofd, naar de leraar gestapt en hem dit voorgelegd... Na veel praten gaf hij eindelijk toe en stond hij toe een ADC-chip te gebruiken... dus ik ben al een stap verder ;)
Nou zit ik alleen weer met een ander probleem, het programmeren van deze chip ( volgens hem moest dat ), daar heb je toch apparatuur voor nodig neem ik aan???? zou je me hier wat meer over kunnen vertellen, net zoals wat voor ADC ik nodig heb ( als hier veel verschil tussen zit ) en waarom...

BvD

OC
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Wanneer je een adc0804 van anlogdevices neemt dan hoef je niks te programeren hoor.
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Staat hier dan gewoon een vaste waarde in, wat betreft verhouding spanning//binaire code?? en zo ja wat is dan het bereik van ingangsspanning?? Weet alleen niet of de leraar dit te eenvoudig vindt..
want dan wordt de schakeling volgens mij vrij eenvoudig niet? dan wordt het een NTC met weerstanden en die opamp (dus linkergedeelte schakeling circuits-online) en achter die opamp een die ADC, of zie ik dat verkeerd?
Als hij dit nou te eenvoudig vind, is het dan mogelijk om een ADC te pakken die ik wel moet programmeren, en zo ja hoe werkt dit??

BvD,

OC
Mat Janssen
Moderator
Moderator

OK.
Dan neem je een pic chip b.v. PIC16F818 of PIC16F819 of PIC16F873 enz.
Daarin zit o.a. een ad converter. Je kunt dan d.m.v. software kiezen of je par. info of seriele info naar buiten brengt.
Op internet en ook hier in de afdeling digitaal vind je al het een en ander over het programeren van die ic's
OscuroCuervo
Contacteer:

ok, ik heb rondgekeken op deze site, en heb iets gevonden over het programmeren van chips, ik zal dit proberen te bouwen. welke zou jij aanraden, en wat is het verschil tussen deze PICchips?

BvD

OC
OscuroCuervo
Contacteer:

Op deze site staat een pic programmer:
http://www.geocities.com/leon_heller/pic.html
kan ik hiermee ook de chip programmeren die ik nodig heb?

OC
Mat Janssen
Moderator
Moderator

de 819 en 819 zijn ic's met 18 pinnen. bijde hebben 5 analoge ingangen en een uart mo te kunnen communiceren eventueel mat een pc.
de 819 heeft 2 keer meer programma geheugen.
De 873 heeft 28 pinnen ook 5 analoge ingangen en een uart. maar hij heeft meer extra i/o pinnen voor andere toepassingen.
OscuroCuervo
Contacteer:

Op deze site staat een pic programmer:
http://www.geocities.com/leon_heller/pic.html
kan ik hiermee ook de chip programmeren die ik nodig heb?

OC
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ja met deze programmer en de laatste versie van "ic prog" kun je de 16f819 programmeren
OscuroCuervo
Contacteer:

Hallo,

Dus als ik IC-Prog Software 1.05C Multi-Lingual download en die programmer bouw zou ik een ad-c kunnen maken, die ik dan weer aan kan sluiten op die OPAMP-uitgang en daarna doorlink naar mijn parallelle poort? Hoeveel uitgangen heeft die adc, en kan ik deze ook allemaal benutten met mijn parallelle poort? Jij zei namelijk iets over dat je uitgangen ook als ingangspinnen kon gebruiken???

MVG

OC
Plaats reactie