Ik heb in het verleden een netvoeding gemaakt voor een microfoonvoorverterker. In de netvoeding zijn de 7815 en 7915 stbilisatoren gebruikt voor de symmetrische voeding van de voorverst. printen.
Tevens is er een aparte 7818 gebruikt voor de voeding van de mic's.
Af en toe doet zich er een soor zachte 'knetterende' brom voor die soms wat fluctueert. Kan dit veoorzaakt worden omdat ik de ontkoppelcondensatoren voor de ingang van de genoemde IC's destijd niet heb gelpaatst?
Zodara de spanning wordt afgezet is de brom weg, aangezien de elco's het speul nog heel even van stroom voorziet.
Alvast dank voor een reactie.
Met vr.gr.,
Morisset
brom met netvoeding in mic. voorverst.
-
Mat Janssen
- Moderator

Deze brom die je nog overhoud kan van het volgende komen.
Je hebt een te kleine buffer elco gekozen daardoor heb je nog te veel rimpelspanning aan de ingang en de 7815 laat dit nog doorspreken.
Je hebt een trafo met te veel magnetische lek die dan op de elco's wordt ingestraald.
Bekijk het eens dan horen we er nog wel van.
Je hebt een te kleine buffer elco gekozen daardoor heb je nog te veel rimpelspanning aan de ingang en de 7815 laat dit nog doorspreken.
Je hebt een trafo met te veel magnetische lek die dan op de elco's wordt ingestraald.
Bekijk het eens dan horen we er nog wel van.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Wat de trafo betreft: het is een ringkerntrafo op enige afstand geplaatst.
Over de bufferelco's: Ik had een waarde van 1000 uF, nu 2200 uF. De elco over de uitgang is 1000 uF. Wel meer dan voldoende dacht ik voor die enkele 10-tallen mA die getrokken worden.
Het probleem doet zich namelijk ook niet altijd voor maar soms.
(dimmers, halogeen, o.i.d.??) Vandaar mijn vraag over die niet geplaatste ontkoppelcond. voor de ingang van de IC's.
Over de bufferelco's: Ik had een waarde van 1000 uF, nu 2200 uF. De elco over de uitgang is 1000 uF. Wel meer dan voldoende dacht ik voor die enkele 10-tallen mA die getrokken worden.
Het probleem doet zich namelijk ook niet altijd voor maar soms.
(dimmers, halogeen, o.i.d.??) Vandaar mijn vraag over die niet geplaatste ontkoppelcond. voor de ingang van de IC's.
-
Mat Janssen
- Moderator

Ontkoppel condensatoren over de voeding zijn altijd gewenst, dat is geen probleem.
Wanneer je dimmers hoort, plaats dan over elke diode van de gelijkrichtbrug een condensatortje van 10 nF , en zet eventueel een ontstoor filter aan de 230 volt zijde van de trafo. Gebruik een netontstoorfilter die aan randaarde moet en sluit ook de randaarde aan.
Wanneer je dimmers hoort, plaats dan over elke diode van de gelijkrichtbrug een condensatortje van 10 nF , en zet eventueel een ontstoor filter aan de 230 volt zijde van de trafo. Gebruik een netontstoorfilter die aan randaarde moet en sluit ook de randaarde aan.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator