Monitor systeem

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
AD_HawkTower
Contacteer:

Monitor systeem

Bericht door AD_HawkTower »

Hallo,

Ik had graag eens van jullie geweten wat mijn mogelijkheden zijn ivm. het bouwen van een monitor systeem.
Ik ben namelijk een muziekant en heb al wat podium ervaring opgedaan met onze band. Al 7 jaar lang regelen we ons geluid op podium zelf af. hiervoor ben ik zelf verantwoordelijk!
Maar in die 7 jaar is er altijd iets wat hetzelfde terug komt! Monitor geluid voor ieder bandlid zoals hij het wil!
Op dit moment hebben we een 16 kanaals mengtafel waarvan 4 stereo uitgangen! Het merk is Dynacord Powermate 1600 Afbeelding
Hier op heb ik maar 3 Aux waarvan 2 ingebruik voor effecten.
We zijn met 7 bandleden.

Mijn idee is om een soort monitor systeem te maken.
20 inputs
20 direct outputs
8 mix outputs

Waar moet er op gelet worden?
  • Ik wil niet dat het geluid dat ik instuur en na 8 aftakingen bij de direct outputs zwaar beinvloed word.
  • De 20 kanalen die ik binnen krijg moet ik dus over 8 mix outputs verdelen en dit door een soort van regelknop. En dat geluid zou ook geen kwalteit mogen verliezen.
Een voorbeeld schets!
Afbeelding

OK vooralleer jullie mij bestoken met moeilijke termen of vragen!
Ik heb een klein beetje achtergrond van electronica! dat kleinbeetje wat ik geleerd heb is al 6 jaar geleden. Kan wel met schema's overweg en heb wel ervaring met het maken van kleine simpele schakelingen.
Maar hou er toch rekening bij dat ik
  1. een noob in dit soort dingen ben.
  2. Als ik zoiets wil maken dat het toch is omdat ik aan mijn budget denk! (je zal waarschijnlijk systemen kunnen vinden in winkels, maar die zijn natuurlijk peperduur! Tenzij jullie een goedkoop systeem weten?)
  3. Ik bezit niet over manieren om printplaten te maken. Dus ik wil zoveel mogelijk werken met draadjes en solderen.
Jullie mogen mij tips, schema's enz... geven.

Ik heb al wat opzoek werk gedaan.
Maar meestal is dat een mix systeem waarbij ze maar 2-3 inputs gebruiken. Ik vraag mij eigelijk af of ik met dat schema iets kan doen? Blijven de waardes van condensators en weerstanden enz. het zelfde?
Of veranderen die bij meerdere inputs?
Uit ervaring weet ik dat je niet zomaar aftakingen kunt maken van je geluid zonder dat het beinvloed word. (Niveau verschil enz...)
Op 1 of 2 aftakingen zal het niet maken maar 8?

tja... ben er al enkele dagen (mischien wel maanden) over aan het speculeren. Misschien dat jullie mij een oplossing kunnen geven of juist niet en dat ik dan weet van experts dat mijn idee onmogelijk te realiseren valt. En dan kan ik mij daar bij neer leggen.

Alvast bedankt om dit bericht te lezen...
En laat nu maar jullie circuits maar werken :wink: [/img]
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je bent in ieder geval op de juiste plaats aangeland. Ikzelf ben ook muzikant en een mengtafel met monitor mengtafel gebruiken wij ook.We hebben het wel gekocht (soundcraft).
We kunne jou wel helpen.
Ik heb alleen nog wat vragen.
Het is zeker de bedoeling dat je met je instrumenten via input binnenkomr en via direct output naat je huidig mengpaneel gaat.
Dan mix je je signalen naar je mix output. Wat ga je daar mee doen. Want ik weet uit ervaring dat de klankkleur dan niet goed is per mix output kanaal.
Heb je een appart 8 kanaals mengpaneel hiervoor?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
AD_HawkTower
Contacteer:

Ja ik heb ook nog een digitaal 16 sporen recorder...

Maar de hoofd doel is om iedere zijn eigen moniror te creëren...
Maar nu dat het zegt ivm die klank... daar heb ik niet echt bij stil gestaan!

Ik dacht ook te werken met mijn inserts.... maar die staan achter de gain maar voor mijn EQ heb ik gemerkt!

Hmmmm .... als ik dat dan ook nog wil... zijn het teveel knoppen en pratsen dat het te ingewikkeld gaat worden?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb toch nog een schema in elkaar geknutseld voor jullie.
Ik heb maar 6 van de 20 in/outputs getekend anders werd het zo vol.
De 8 uitgangen voor de monitor staan er wel op.
Ik denk dat het ook mogelijk is om als buffer een fet te nemen i.p.v. een opamp. Als je dat wil laat het even weten dan teken ik er die ook nog bij.
Succes verder met de groep,
Bijlagen
menger_20x20x8.GIF
menger_20x20x8.GIF (18.32 KiB) 5673 keer bekeken
AD_HawkTower
Contacteer:

Hei thx!

Ik ga het eens op mijn gemak bekijken....
Ook eens kijken wat het mij zal kosten ongeveer... (ps: weet iemand waar ik de prijzen zou kunnen terug vinden?)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Conrad is een onderdelen leverancier.
Farnell ook, Nedis verkoopt ook komponenten.
Display Electronica, Coditronics, enz enz.
Plaats reactie