Uitgangen van PIC16F648a vallen uit.

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
katfreak2

Uitgangen van PIC16F648a vallen uit.

Bericht door katfreak2 »

Ik heb een PIC16F648a microcontroller die ik gebruik om een 5V relais via een transistor te schakelen. Het contact van dit relais schakelt een 230V relais in die enkele wisselcontacten heeft. Dit relais is een hulp relais met een zeer klein vermogen. Het verbreekcontact en maakcontact zijn beiden aangelsoten aan een vermogenrelais met vergrendelcontacten.
(dit alles is eigelijk een vermogen relais met 3 fasig wisselcontact maar deze had ik niet liggen)

Bij het inschakelen van de voeding gaat het vermogenrelais via het verbreekcontact van het hulprelais aan. Indien ik nu mijn microcontroller de opdracht geef om zijn uitgang hoog te maken schakelt het hulprelais in en zou in principe het vermogen relais dat aan het maakcontact hangt aan moeten gaan. Dit doet hij maar valt direct weer uit.

Als ik de vermogenrelais niet aansluit dan schakelt het hulprelais in en blijft actief. Dit werkt dus perfect maar vanaf dat de vermogenrelais aan het hulprelais hangen gaat het fout (valt terug uit).

mijn voeding is via een transfo en een LM7805, 1000µF, 330nF en 100nF ontkoppelt. De microcontroller is op zijn voedingsklemmen ook ontkoppeld.

Wat me opvalt is dat als het hulp relais uitvalt mijn programma niet herstart. Ik dacht eerst aan een interne reset maar dit is niet het geval. De uitgang van de microcontroller wordt gwn weer 0V maar het programma draait gewoon verder (tot ik weer met mijn startknop wil starten) het zelfde herhaalt zich. Het vreemde is als de vermogenrelais niet aangesloten zijn blijft de uitgang wel gewoon hoog.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen?? Ik dacht aan storing (wegvallen van de voeding waardoor hij reset) op de voeding maar de scoop laat zien dat dit niet het geval is.

M.V.G
Katfreak2
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Maak eens een schema van wat je precies gebouwd hebt met alle komponenten en waardes.
Heb je blusdiodes gebruikt?
Misschien moeten de wisselspannings geschakelde kontakten ook ontstoord worden?
Daarom even een tekeningetje, dat praat beter.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
katfreak2

Bericht door katfreak2 »

Dit is het schema die laat zien hoe de relais geschakeld zijn. De voeding en microcontroller zijn beiden ontkoppelt maar dit staat hier niet bij. Bij het loskoppelen van K3 en K4 werkt het aan en uitzetten van K2 perfect. vanaf dat K3 en K4 aangesloten worden valt de uitgang van de microcontroller naar 0V
Bijlagen
schema.jpg
schema.jpg (12.36 KiB) 19006 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Zet eens een weerstand parallel met de spoelen van K3 en K4.
De waarde van de weerstand is even hoog als de impedantie van de spoel bij de aangeboden frequentie.
Denk wel aan het extra vermogen van die weerstanden, ze worden warm (heet).
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,

Volgens mij klopt je schema niet, de laatste 2 relais schakelen zich aan en uit.

K1 trekt K2 aan , K3 word aangetrokken maar ook K4.

Als relais K3 aangetrokken word valt K4 af door het verbreekcontact van relais K2 , daardoor valt relais K3 weer af door verbreekcontact K4.

Dus K3 en K4 iets anders schakelen.

bert
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Als je goed kijkt, zie je maak en verbreek kontakten. Of Re4 is in, of Re3 is in, nooit beide.
Re2 bepaalt dat!.
katfreak2

Bericht door katfreak2 »

Ik denk niet dat hier het probleem ligt, alles ligt in rust getekend. bij inschakelen van de voeding gaat relais K4 aan en wordt K3 onderbroken.
bij inschakelen van K2 valt K4 uit , het verbreekcontact van K4 sluit weer en K3 kan gaan aantrekken waardoor het verbreekcontact van K3 weer opent.

De verbreekcontacten van K3 en K4 zijn gebruikt als vergrendelcontacten omdat het uitvallen trager gaat als het inschakelen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Heb je al de dempingsweerstanden geprobeerd??
katfreak2

Bericht door katfreak2 »

Dat ga ik donderdag proberen, beetje veel tijd tekort jammer genoeg maar ik laat wel iets weten als ik iets meer weet.
ik ga ook nog proberen een metalen behuizing rond de relais te zetten en te aarden, misschien dat magnetische velden mijn PIC storen
reddevil

Bericht door reddevil »

Heb je de MCLR van de pic met een weerstand aan de 5 V hangen? Of heb je deze in je programma afstaan. Deze kan gek gaan doen door het inschakelen van de relais.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
katfreak2

Bericht door katfreak2 »

De mclr pin is als ingang gebruikt en intern via de software verbonden.
Maar ik kan niet echt zeggen dat de PIC in reset gaat. op 1 van mijn andere uitgangen is een led verbonden. als ik de eerste keer op mijn start knop duw gaat de led aan, bij een 2de maal gaat de led uit en wordt mijn 5V relais via de transistor aangetrokken. Door de vermogen relais valt echter de relais direct weer uit. Het gekke is dat als ik opnieuw op de start knop duw mijn programma niet terug herbegint met die led maar direct mijn relais terug wil inschakelen. Hieruit concludeer ik dus dat mijn PIC niet gereset wordt (Bij een reset en bij het starten van het programma zet ik alle uitgangen handmatig op 0V)
reddevil

Bericht door reddevil »

Is die basis waarstand van 10K niet wat hoog die de transistor van de relais aanstuurt, ben niet zeker hoor. Kan je deze niet vervangen door eentje van 1K.
katfreak2

Bericht door katfreak2 »

Ik kan dit wel eens proberen, nominaal heeft het relais 75 mA nodig en vanaf 3.75 V schakelt hij al. bij 0.25V schakelt hij uit.

mijn basis stroom is 4.3V/10K = 0.43 mA, als HFE pak ik 200 dan is mijn Ic rond de 86 mA. genoeg voor mijn relais te schakelen.

Maar ik zal dit morgen zeker eens proberen met 1K in plaats van 10K
reddevil

Bericht door reddevil »

Klop, maar ik vind het een beetje aan de krappe kant. Als de relais iets meer nodig heeft en de transistor iets minder versterkt kom je er al niet meer. Daarom stuur ik bij een relais altijd voldoende basis stroom in. Maar morgen bij het testen zullen we het weten of het dit is.
katfreak2

Bericht door katfreak2 »

Het probleem is helemaal verholpen. Ik had de scoop aan de voeding gehangen van mijn microcontroller en schakelde de vermogen relais met de hand. Iedere keer dat ik in of uitschakelde zag ik af en toe zeer smalle pieken die in de breedte bijna niet te zien waren maar wel zeer hoog. Dus concludeerde ik dat ik storing had via het net en niet via magnetische weg want alles was omringt door een metalen behuizing die geaard was. Ik ben daarstraks om een netfilter geweest en dit tussen het net en mijn voeding gehangen. Alles werkt nu naar behoren :)

allemaal bedankt voor jullie snelle reacties

MVG
Plaats reactie