Ik heb een snelheidsregelaar voor een enkelfase motor van een dampkap.
het probleem is dat ik niet weet hoe deze aangesloten moet worden op de dampkapmotor en aan de 230V voedingsspanning.
Ik heb het schema van de printplaat volledig getekend.
Wie kan me helpen met het aansluiten van de print aan de motor en aan de voeding zonder brokken te maken ?
6 is de potmeter met een dubbelpolig maakcontact.
de waarden van weerstanden en condensators heb ik er niet op gezet omdat ik deze nog niet gemeten heb.
snelheidsregelaar van een dampkapmotor.
-
christof20
snelheidsregelaar van een dampkapmotor.
- Bijlagen
-
- schema snelheidsregelaar.jpg
- schema snelheidsregelaar.jpg (110.83 KiB) 10831 keer bekeken
-
christof20
aansluiting
Bert,
Ik heb het aangesloten zoals je zegt, niet met een motor maar met een gloeilamp als test. De max spanning over de lamp was slechts 215 volt terwijl de netvoeding 230V is. Is dit normaal ?
Het ledje ging aan bij het inschakelen van de potmeter, maar ging harder branden als de potmeter verder open gedraaid werd, terwijl de spanning op m'n lamp daalde. (ledje zou toch altijd even fel moeten branden, bij motor snel of traag denk ik?
Ik heb het aangesloten zoals je zegt, niet met een motor maar met een gloeilamp als test. De max spanning over de lamp was slechts 215 volt terwijl de netvoeding 230V is. Is dit normaal ?
Het ledje ging aan bij het inschakelen van de potmeter, maar ging harder branden als de potmeter verder open gedraaid werd, terwijl de spanning op m'n lamp daalde. (ledje zou toch altijd even fel moeten branden, bij motor snel of traag denk ik?
- Bijlagen
-
- aangesloten op een lamp ipv motor als test
- schema snelheidsregelaar aangesloten.jpg (110.94 KiB) 10790 keer bekeken
-
christof20
ik twijfel er toch aan dat het goed is aangesloten zonder...
Ik denk dat die 2 draden aan D1 toch nodig zijn, want die zijn op de print gesoldeerd en voorzien om iets op aan te sluiten.
Heeft er iemand nog een ander idee hoe motor en voeding aangesloten zou moeten worden ?
Heeft er iemand nog een ander idee hoe motor en voeding aangesloten zou moeten worden ?
-
christof20
voedingsspanning zakt met 8V
Ik heb gisteren de motor van de dampkap aangesloten op de snelheidsregelaar. Alles werkt perfect, de motor start en de snelheid is regelbaar, maar de voedingsspanning (tussen L en N) zakte wel van 226V naar 218V als de motor op hoogste snelheid draait. Motor trekt nochtans maar 7A bij hoogste snelheid.
Het zakken van de spanning is toch niet normaal, dit zal op andere toestellen in de keuken toch een invloed hebben.
De spanning is al niet echt hoog en als deze dan nog met 8V zakt twijfel ik toch opnieuw aan de correcte aansluiting van de snelheidssturing.
Jullie reacties hierop graag ?
Het zakken van de spanning is toch niet normaal, dit zal op andere toestellen in de keuken toch een invloed hebben.
De spanning is al niet echt hoog en als deze dan nog met 8V zakt twijfel ik toch opnieuw aan de correcte aansluiting van de snelheidssturing.
Jullie reacties hierop graag ?
-
christof20