Heb hier een blauwe led nl
3W LED met 52lm
Voltage: Type 3,25V Max 3,8V
Max current 1000mA
lumen: 22lm/350mA, 52lm/1000mA
Ligt hoek 120 graden
Ligt kleur 465nm
En als zonnecel
0,2W 4V zonne cel Heb er zo 4 kunnen eventueel alle 4 gebruikt worden.
Nu zou ik graag een schakeling willen waarbij de zonnecellen een accu opladen En je dan wanneer je wenst de led kan aansteken en ook de lichtsterkte kan regelen.
Iemand die me hier eventueel mee kan helpen ?
Led op zonneenergie
Als ik google op "Solar charging circuit " vind ik meerdere schema's van een solar - accu lader.
De simpele schema's (bv. LM317)missen vaak een overlaad beveiliging voor de accu , dat is toch geen overbodige luxe.
Voor jouw led heb je een flinke accu nodig als hij ook in de winter bij minder daglicht ook nog goed moet werken.
Voor optimaal rendement zou ik de led via een stroombron aansluiten , de led blijft met een lagere accuspanning langer helder branden.
De accu (soort/type) samen met de solar cel(len) bepalen hoe lang je led blijft branden.
De 4 solar cellen samen leveren o,8 W maximaal bij een mooie zonnige dag , maar meestal zo'n 0.2 tot 0.4 W maximaal.
De 1000 mAmp led is eigenlijk te zwaar in combinatie met je solar cellen , voor een paar uurtjes zou het net lukken.
Een 1 Watt (350mAmp) led past veel beter bij je solar panelen .
De simpele schema's (bv. LM317)missen vaak een overlaad beveiliging voor de accu , dat is toch geen overbodige luxe.
Voor jouw led heb je een flinke accu nodig als hij ook in de winter bij minder daglicht ook nog goed moet werken.
Voor optimaal rendement zou ik de led via een stroombron aansluiten , de led blijft met een lagere accuspanning langer helder branden.
De accu (soort/type) samen met de solar cel(len) bepalen hoe lang je led blijft branden.
De 4 solar cellen samen leveren o,8 W maximaal bij een mooie zonnige dag , maar meestal zo'n 0.2 tot 0.4 W maximaal.
De 1000 mAmp led is eigenlijk te zwaar in combinatie met je solar cellen , voor een paar uurtjes zou het net lukken.
Een 1 Watt (350mAmp) led past veel beter bij je solar panelen .
Laatst gewijzigd door bert@ne op do 5 mei 2011, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
alvast bedankt voor je reactie.
Is er een mogelijkheid voor te bereken als ik bv een 3 accus van 1,2V heb =3,6 V hoelang de led hier zou op branden.
En hoelang de cellen er zouden overdoen om deze te laden ?
Kan ik deze schakeling hiervoor gebruiken ?
http://electroschematics.com/4746/solar ... r-circuit/
hierbij zet ik de 4 cellen in parralel en de accus in serie ?
Is er een mogelijkheid voor te bereken als ik bv een 3 accus van 1,2V heb =3,6 V hoelang de led hier zou op branden.
En hoelang de cellen er zouden overdoen om deze te laden ?
Kan ik deze schakeling hiervoor gebruiken ?
http://electroschematics.com/4746/solar ... r-circuit/
hierbij zet ik de 4 cellen in parralel en de accus in serie ?
Deze schakeling is weer zo'n typisch lm317 schema waarin een dikke weerstand van 10 ohm 1 Watt gebruikt wordt , niet echt zuinig.
Theoretisch : Een nicad 1.2Volt accu van bv.1600 mAh kan gedurende 1 uur een stroom leveren van 1600 mA , maar ook 160 mA gedurende 10 uur of 16 mA gedurende 100 uur.
Dan is hij (capaciteit)leeg .
Bij jouw 3Watt (1000 mA) led zou je accu bij 12 aaneen gesloten branduren een 12ah accu worden , dat zijn 18 nicad batterijen van 1.2V 2000mAh.
Je solar cel levert veel minder aan de 12 ah accu en kan dus de accu niet genoeg vullen ,bij deze led is dan de accu snel leeg.
Je kunt misschien 2 solar cellen in serie en 2 parallel plaatsen, je solar cellen kunnen je accu met een hogere stroom laden je accu is sneller vol.
De soort/type en capaciteit zijn belangrijk van een accu ,een scooter accu of 3 nicad/nihm accu's voor een led.
Theoretisch : Een nicad 1.2Volt accu van bv.1600 mAh kan gedurende 1 uur een stroom leveren van 1600 mA , maar ook 160 mA gedurende 10 uur of 16 mA gedurende 100 uur.
Dan is hij (capaciteit)leeg .
Bij jouw 3Watt (1000 mA) led zou je accu bij 12 aaneen gesloten branduren een 12ah accu worden , dat zijn 18 nicad batterijen van 1.2V 2000mAh.
Je solar cel levert veel minder aan de 12 ah accu en kan dus de accu niet genoeg vullen ,bij deze led is dan de accu snel leeg.
Je kunt misschien 2 solar cellen in serie en 2 parallel plaatsen, je solar cellen kunnen je accu met een hogere stroom laden je accu is sneller vol.
De soort/type en capaciteit zijn belangrijk van een accu ,een scooter accu of 3 nicad/nihm accu's voor een led.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....