LED-schakeling

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
gokart

LED-schakeling

Bericht door gokart »

Hallo,

Wie zou mij willen helpen met een net schema voor een LED-schakeling? Ik heb dit nog nooit gedaan en het is voor anderen een eitje.

Het gaat om een schakeling met totaal 7 LED-lampjes.

Jullie kennen die fietslampjes wel, met 3 led-lampjes aan elkaar: http://www.rtvdordrecht.nl/wp-content/u ... .51-PM.png

Hiervan wil ik er 2 aan elkaar (doorgeschakeld zegmaar) plus een grotere LED-lamp, ook op 3 Volt. De 7 lampjes moeten met 1 on/off switch allemaal tegelijk aan en uit gezet kunnen worden.

Het geheel wil ik op een 9 V batterij laten draaien, dat kan toch? Grote LED-lamp (3V), plus 2 keer de fietslampjes (3V + 3V) = 9V

Wie kan mij helpen,? Zou supervet zijn!
christoforius

Bericht door christoforius »

Als het de bedoeling is om zoveel mogelijk rode LED's op een 9V batterij te zetten dan kan je aangezien een rode LED een spanningsval heeft van 1,9V, 4 LEDS in serie zetten met een weerstand van 70 Ohm (voor 20mA).

Eventueel kan je meerdere van deze "ketens" parallel zetten om meer LED's te hebben.

Wat je wel aan de hand hebt is dat de spanning van de batterij zal zaken narmate deze ontladen word. De lichtsterkte zal dus zaken naarmate de batterij ontladen word.
Plaats reactie