is het mogelijk om met de pwm zender ...
is het mogelijk om met de pwm zender ...
is het mogelijk om met de pwm zender signaal een relais te schakelen
door middel van een ic
door middel van een ic
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja hoor, heel simpel.
Je bouwt een laagdoorlaat filter. De pwm door dit filter maakt een dc spanning..
En door middel van een analoge comparator kun je dan op div. punten een signaal uit decoderen, die dan op die gedecodeerde punten een of meerdere relais aan /uit zet.
Je bouwt een laagdoorlaat filter. De pwm door dit filter maakt een dc spanning..
En door middel van een analoge comparator kun je dan op div. punten een signaal uit decoderen, die dan op die gedecodeerde punten een of meerdere relais aan /uit zet.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Hier is een schema dat je voor beide problemen kunt gebruiken.
De waarde van C1 is afhankelijk van de PWM frequentie.
Een praktische waarde is 5 rc tijden van je gebruikte PWM frequentie.
Wanneer je de diodes D1 t/m D6 noet plaatse dan heb je 4 kanalen die iets doen.
Wanneer de diodes D1 t/m D6 er wel inzitten dan doet er altijd maar een kanaal iets.
Wanneer er nog vragen zijn horen we dat nog wel.
De waarde van C1 is afhankelijk van de PWM frequentie.
Een praktische waarde is 5 rc tijden van je gebruikte PWM frequentie.
Wanneer je de diodes D1 t/m D6 noet plaatse dan heb je 4 kanalen die iets doen.
Wanneer de diodes D1 t/m D6 er wel inzitten dan doet er altijd maar een kanaal iets.
Wanneer er nog vragen zijn horen we dat nog wel.
- Bijlagen
-
- comperator.GIF (6.53 KiB) 11561 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
bedankt
voor de schema ,heb een aantal vragen
zijn de onder delen los van elkaar of zit het geintergeert in een ic
,en waar zit de aan sluiting van de drie pennen want en zender heeft toch een + , - en een signaal aansluiting,mijn zender is een 2 kanaals
en hoe weet ik wat de juist waarde is voor c1 ,want je zegt het is afhankelijk van de pwm frequentie
elektron
voor de schema ,heb een aantal vragen
zijn de onder delen los van elkaar of zit het geintergeert in een ic
,en waar zit de aan sluiting van de drie pennen want en zender heeft toch een + , - en een signaal aansluiting,mijn zender is een 2 kanaals
en hoe weet ik wat de juist waarde is voor c1 ,want je zegt het is afhankelijk van de pwm frequentie
elektron
-
Mat Janssen
- Moderator

Er zitten 2 ic's in een LM311 en een LM339.
De lm311 aan het begin is om het signaal wat binnenkomt en waarvan ik niet weet hoe het eruit ziet zo te maken dat ik het kan gebruiken.
De lm339 daar zitten 4 comperatoren in dat zijn die 4 dezelfde dingen onder elkaar. Ikl heb de nummering er al bij getekend,
Dat raak ik een beetje verwart wat je dan schrijft in je verhaal. Je zegt mijn zender is 2 kanaals en heeft 3 pennen = en - en nog iets.
Je zult ontvanger bedoelen.
Maar zoals je nu praat en ik kijk naar de zin 3 pennen denk ik dat jij praat over een zender en ontvanger van een race autootje of zo. En die dingen geven helemaal geen pwm aan de uitgang maar een pulsbreedte per kanaal met als referentie 1 msec. voor de middenstand.
Ook hiervoor zijn oplossingen op dit forum al ooit gegeven.
Dus wat voor een zender en ontvanger heb je , want alleen met de juiste informatie kunnen we je goed helpen, anders is het maar een op en neer getyp en niemand heeft daar hier iets aan.
De lm311 aan het begin is om het signaal wat binnenkomt en waarvan ik niet weet hoe het eruit ziet zo te maken dat ik het kan gebruiken.
De lm339 daar zitten 4 comperatoren in dat zijn die 4 dezelfde dingen onder elkaar. Ikl heb de nummering er al bij getekend,
Dat raak ik een beetje verwart wat je dan schrijft in je verhaal. Je zegt mijn zender is 2 kanaals en heeft 3 pennen = en - en nog iets.
Je zult ontvanger bedoelen.
Maar zoals je nu praat en ik kijk naar de zin 3 pennen denk ik dat jij praat over een zender en ontvanger van een race autootje of zo. En die dingen geven helemaal geen pwm aan de uitgang maar een pulsbreedte per kanaal met als referentie 1 msec. voor de middenstand.
Ook hiervoor zijn oplossingen op dit forum al ooit gegeven.
Dus wat voor een zender en ontvanger heb je , want alleen met de juiste informatie kunnen we je goed helpen, anders is het maar een op en neer getyp en niemand heeft daar hier iets aan.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
sorry maar ik had bij een topic gelezen dat er een pwm signaal in de servo gaat ,zie hieronder dus ik dacht dan komt er uit de zender een pwm signaal,maar ik bedoelde eigenlijk de ontvanger
gelezen uit een topic
((((pwm is pulse with modulation das dus dat de breedte tussen de pulsen (blokgolf d8 ik maar ik weet et nie seker)aangeeft hoe de motor moet draaien,je hebt hier vast wel chips voor.)))
de zender is 2kanaals 27mhz (bestuurwagen)
(ontvanger :de uitgang heeft 3 pennen zoals je dat heb opgemerkt)
ik zou willen dat wanneer ik vol gas in drukt ,dat er pas na 2minuten geschakeld wordt (liefst instelbaar van 0 tm 4min)en bij remmen achterlicht vel op branden.
nogmaal sorry voor de misverstand
alvast bedankt
gelezen uit een topic
((((pwm is pulse with modulation das dus dat de breedte tussen de pulsen (blokgolf d8 ik maar ik weet et nie seker)aangeeft hoe de motor moet draaien,je hebt hier vast wel chips voor.)))
de zender is 2kanaals 27mhz (bestuurwagen)
(ontvanger :de uitgang heeft 3 pennen zoals je dat heb opgemerkt)
ik zou willen dat wanneer ik vol gas in drukt ,dat er pas na 2minuten geschakeld wordt (liefst instelbaar van 0 tm 4min)en bij remmen achterlicht vel op branden.
nogmaal sorry voor de misverstand
alvast bedankt
-
Mat Janssen
- Moderator

Zoiets al je vraagt is hier al eens aan de beurt geweest.
Ik heb even gezocht en hier zijn de plaatsen waar een verhaal staat.
Lees dit eens en als je dan overeenkomst ziet dan horen wij dat nog wel.
Mocht je toch iets anders bedoelen vertel het ons en wij bedenken wel wat.
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=210
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=469
Groeten,
Ik heb even gezocht en hier zijn de plaatsen waar een verhaal staat.
Lees dit eens en als je dan overeenkomst ziet dan horen wij dat nog wel.
Mocht je toch iets anders bedoelen vertel het ons en wij bedenken wel wat.
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=210
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=469
Groeten,
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
hoi
ik heb naar de twee site gekeken en die ene met stop licht is perfect voor mijn rc wagen heel erg mooi.
maar ik wil ook dat als ik op vol gas rijdt dat er pas na 2 minuten een schakelaar wordt geschakeld ,en bij neutraalstand moet de schakelaar weer terug gaan naar de zelfde stand
de schakeling wil ik zo klein mogelijk hebben
is daarvoor een ic nodig want heb daar geen kennis van
hoop dat je me met de vraag kan helpen
ik heb naar de twee site gekeken en die ene met stop licht is perfect voor mijn rc wagen heel erg mooi.
maar ik wil ook dat als ik op vol gas rijdt dat er pas na 2 minuten een schakelaar wordt geschakeld ,en bij neutraalstand moet de schakelaar weer terug gaan naar de zelfde stand
de schakeling wil ik zo klein mogelijk hebben
is daarvoor een ic nodig want heb daar geen kennis van
hoop dat je me met de vraag kan helpen
-
Mat Janssen
- Moderator

2min=3min
liefst dat het instelbaar is van 0 tm 3 min
de schakelaar die na 2 min pas wordt geschakeld moet ook een andere schakelaar er afvallen en bij neutraal weer op normaal stand staan
het heeft te maken dat ik een extra spanning(3Volt) er bij wil schakelen en bij neutraal moet die extra spanning weer weg vallen
liefst dat het instelbaar is van 0 tm 3 min
de schakelaar die na 2 min pas wordt geschakeld moet ook een andere schakelaar er afvallen en bij neutraal weer op normaal stand staan
het heeft te maken dat ik een extra spanning(3Volt) er bij wil schakelen en bij neutraal moet die extra spanning weer weg vallen
-
Mat Janssen
- Moderator

Dus: wanneer de motor op volle toeren is gaat de tijd in. en dan na 2 of 3 min komt het relais.
Wanneer de zaak naar neutraal gaat valt het relais af.
Wat moet ik doen waneer de tijd gestart is, maar de 2 minuten zijn nog niet verstreken en de motor is niet meer op volle toeren maar ergens tussenin?
Wat is de normale voedingsspanning hiervoor?
Wat moet ik doen waneer de tijd gestart is, maar de 2 minuten zijn nog niet verstreken en de motor is niet meer op volle toeren maar ergens tussenin?
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
mat janssen schreef:Dus: wanneer de motor op volle toeren is gaat de tijd in. en dan na 2 of 3 min komt het relais.
bv:
wanneer ik 1 min volgas ga mag het niet geschakeld worden
,bij halfvol gas na 2min mag ook niet geschakeld worden ,dus als die bij max spanning of snelheid dan schakelen van relais
de spanning van de accu is 7.2volt
ohja je vroeg ook naar de opp de rc car is 1:10