even een korte introductie : ik ben heftruckmechanieker en mijn hobby is prullen met gemotoriseerde 2-wielers. Ik ken wel wat van electronica en hoe componenten werken, maar hele circuits uitrekenen gaat mijn petje te boven.
Ik doe brommercross en heb al een vermogenstestbank voor de motorblokjes. Nu wil ik beginnen met een programmeerbare ontsteking en daarvoor moet ik ook het toerental van de krukas kunnen meten (het zijn blokjes met riemaandrijving en vario, dus ik kan het toerental van de krukas niet afleiden van het toerental van het achterwiel).
ik kan geen extra sensor (hall bv) ergens op de krukas zetten wegens geen plaats, dus het signaal moet van ergens anders komen. ben wat aan de slag geweest met mijn osciloscoopje, en het beste wat ik "kan vinden" is het signaal van de pickup van de ontsteking door een optocoupler te sturen. dit heeft het grote voordeel dat het motorblok of de ontsteking zo op geen enkele manier vervonden is met de arduino ivm storingen.
dit is het signaal dat ik dan heb :

dit moet omgevormd worden naar een signaal voor een digitale input voor een Arduino. ik heb dit geprobeerd met een transistor omdat deze het signaal ook omdraait (maar hoeft niet echt, arduino moet enkel de pulsen tellen). dit getest in een online simulator waarbij het zou moeten werken (werkt met verschillende waardes van de weerstanden, heb maar wat ingevuld), maar in de praktijk werkt het niet en krijg ik eigenlijk een quasi identiek signaal aan de output (getest met 2N2222 transistor). link naar falstad.com :
KLIK
ik was aan het denken om een opamp te gebruiken, maar ik heb er geen en zou ook niet weten welke ik zou moeten kopen. kan iemand me helpen met mijn probleem ? liefst een voledig schema met waardes voor alle componenten. Heb al geprobeerd via tutorials zaken zelf te berekenen maar ik loop wel altijd ergens vast.