signaal versterken voor arduino gebruik

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
janbros

signaal versterken voor arduino gebruik

Bericht door janbros »

Hoi,

even een korte introductie : ik ben heftruckmechanieker en mijn hobby is prullen met gemotoriseerde 2-wielers. Ik ken wel wat van electronica en hoe componenten werken, maar hele circuits uitrekenen gaat mijn petje te boven.
Ik doe brommercross en heb al een vermogenstestbank voor de motorblokjes. Nu wil ik beginnen met een programmeerbare ontsteking en daarvoor moet ik ook het toerental van de krukas kunnen meten (het zijn blokjes met riemaandrijving en vario, dus ik kan het toerental van de krukas niet afleiden van het toerental van het achterwiel).

ik kan geen extra sensor (hall bv) ergens op de krukas zetten wegens geen plaats, dus het signaal moet van ergens anders komen. ben wat aan de slag geweest met mijn osciloscoopje, en het beste wat ik "kan vinden" is het signaal van de pickup van de ontsteking door een optocoupler te sturen. dit heeft het grote voordeel dat het motorblok of de ontsteking zo op geen enkele manier vervonden is met de arduino ivm storingen.
dit is het signaal dat ik dan heb :
Afbeelding
dit moet omgevormd worden naar een signaal voor een digitale input voor een Arduino. ik heb dit geprobeerd met een transistor omdat deze het signaal ook omdraait (maar hoeft niet echt, arduino moet enkel de pulsen tellen). dit getest in een online simulator waarbij het zou moeten werken (werkt met verschillende waardes van de weerstanden, heb maar wat ingevuld), maar in de praktijk werkt het niet en krijg ik eigenlijk een quasi identiek signaal aan de output (getest met 2N2222 transistor). link naar falstad.com :
KLIK

ik was aan het denken om een opamp te gebruiken, maar ik heb er geen en zou ook niet weten welke ik zou moeten kopen. kan iemand me helpen met mijn probleem ? liefst een voledig schema met waardes voor alle componenten. Heb al geprobeerd via tutorials zaken zelf te berekenen maar ik loop wel altijd ergens vast.
smd_lover
Moderator
Moderator

Re: signaal versterken voor arduino gebruik

Bericht door smd_lover »

Hoe ziet je schakeling er uit? Ik zie -4,99V staan , waar komt dat vandaan?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Meet het nog een keer met de scope op DC.
De stand AC veroorzaakt de negative pulsen.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
janbros

Bericht door janbros »

smd_lover schreef: vr 26 jun 2026, 20:27 Hoe ziet je schakeling er uit? Ik zie -4,99V staan , waar komt dat vandaan?
Afbeelding
op de krukas zit een nok, en als die het spoel passeert, ontstaat daar een inductie-spanning, en die wordt door een optocoupler omgezet.

signaal na de optocoupler gemeten met DC tssen S en min :
Afbeelding
en gemeten tussen S en + :
Afbeelding

toen ik de 2de foto zag dacht ik "dat is eigenlijk exact wat het zou moeten zijn" , maar ik zie het niet in het programma op de PC. dus het signaal aangesloten op de "roller-aansluiting" ipv de "krukas-aansluiting", en daarop werkt het perfect :D . en als ik de Hall van de roller aansluit op de krukas-aansluiting krijg ik ook niks. ik heb dus blijkbaar een probleem op de print tussen de arduino en de sensoren... :oops:

dus bedankt voor de tip om eens op DC te meten 8)
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Hoe heb je de probe van de scope aangesloten?
Bij de eerste foto lijkt het erop dat de polariteit verkeerd om is.
Heb je een uitgebreider schema van jouw setup, met de gegevens van de gebruikte onderdelen?

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Plaats reactie