Nou een fuzz effekt wordt de grootste tijd door (bass)gitaristen gebruikt, omdat hun gitaar dan dat lekkere groffe, heze, maar ook ruwe geluid. Fuzz wordt ook wel distortion en ook vaak overdrive genoemd. De echte merken die er vele varianten van hebben bedacht zijn voornamenlijk Dod, Boss, Vox, Ibanez en een enkele beginnende of al falliete bedrijven.
Bij Fuzz gaat het er voornamenlijk over dat je een verscheurd geluid hebt net als dat je een te grote input op je versterker zet, maar het probleem is als je dat doet dat je je versterker en boxen kan laten opblazen. Bij fuzz is het dus zo dat de uitgang wel naar het normale toe gaat.

Als je al wat verstand hebt van electronica zie je dat er een op-amp in het schema zit, deze versterkt het geluid. R3 regelt het level, het volume van het effekt, je zou dus kunnen zeggen dat als je die vervangt met een potmeter dat je hem zelf kan afstellen.
R4 regelt de Gain, de hoeveel heid verscheurdheid, je zou dus weer kunnen zeggen dat je die met een potmeter kan vervangen zodat je zelf de dosis kan toepassen.
De RC kring van R1, R2 en C1 regelt dat de op-amp een mooie voeding krijgt, ik raad jullie aan met deze waardes niet te experimenteren.
Als je kijkt naar het schema zie je over de inverterende ingang en de uitgang van de op-amp 2 diodes en een weerstand staan. De diodes regelen Clipping, dus ze zorgen dat het signaal van in naar uit en uit naar in gaat waardoor het normale geluid al gaat trillen en een ruig geluid geeft, de weerstand die er over staat regelt de hoeveel heid dat je het ruige wil toelaten, wil je maar een beetje of wil je dat je op Rammstein lijkt ??
Nou ik begon wel met dat dit schema voornamenlijk voor de gitaar is maar je kan je eigen stem ook aan passen met een dynamische microfoon van minimaal 100K impendantie. Kan je promelo nadoen zonder een prik drank
Je kan hem ook gebruiken om je leraar, ouders, vrienden een drijg telefoontje te sturen, maar dat raad ik eigenlijk wel af
Veel plezier bij het bouwen en experimenteren met dit schema, Greetz Stefan aka MADdie[/img]