Iemand die kan helpen om een snelschakelsysteem te ontwerpen

Zoek je iets? Plaats het hier!
Heini

Iemand die kan helpen om een snelschakelsysteem te ontwerpen

Bericht door Heini »

Hoi,

Ik zal me even voorstellen want ik ben hier nieuw.
Mijn naam is Henri en ben 31 jaar.
Ik ben coureur en ben dus altijd druk heen en weer met techniek.
Nu mijn elektronica kennis niet zo goed is wil ik jullie iets vragen.

Ik ben van plan een snelschakel systeem te bouwen.
Dit is een systeem die mij instaat stelt om volgas zonder te koppelen door te schakelen naar de volgende versnelling.
Alle pogingen tot nu toe zijn mislukt. Ik ben niet echt thuis in de elektronica.

Het is de bedoeling de draad van de bobine te gebruiken waar de noodstop ook aan zit. Deze draad schakelt de ontsteking uit zodra hij met massa (het frame dus) kortgesloten word.

Ik wil dus een terugverende schakelaar aan het schakelpedaal maken die dus maakt als ik hem intrap. Deze schakelaar is verbonden met de nog te ontwerpen print die dus de kortsluiting regelt van de ontsteking. Deze kortsluiting dient dan ook nog instelbaar te zijn van denk zo tussen 0 en 1.5 sec (dit om in te stellen hoe de motor het beste schakelt). Dan moet de ontsteking weer inschakelen ook al is de schakelaar gemaakt. Als het kan ook een ledje die aan en uit gaat tijdens het proces. Het zou leuk zijn als dit werkend op een 9v batterij kan.

Wie kan en wil me hierbij helpen een ontwerp te maken ?

Met Vriendelijke Groet,

Henri #1 Derbi Supermoto cup

www.sobw.nl
www.tiben.nl
www.jopa.nl
www.bidalot.fr
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Hier een schema dat dat doet wat jij vraagt.
Denk er wel aan dat een 9 volts batterij snel leeg kan zijn.
Ik weet niet wat voor een relais je neemt, maar het miet er wel een zijn die tegen die hoge spanning en stroom kan wanneer je je bobine kortsluit.
Ik neem aan dat je dat soort dingen wel weet.
succes er verder mee.
Bijlagen
snelschakelen.GIF
snelschakelen.GIF (3.31 KiB) 26061 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Hier een schema dat dat doet wat jij vraagt.
Denk er wel aan dat een 9 volts batterij snel leeg kan zijn.
Ik weet niet wat voor een relais je neemt, maar het miet er wel een zijn die tegen die hoge spanning en stroom kan wanneer je je bobine kortsluit.
Ik neem aan dat je dat soort dingen wel weet.
succes er verder mee.

Is het ook mogelijk dat je dat relais vervangt door elektronica componenten. ben bang dat dat relais te traag reageert.

is 1n4001 een ledje ???
Watvoor accu zou jij nemen (licht en klein als het kan) ?
Henri
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier het aangepaste schema met een schakelfet en een led.
De 1N4001 is een diode.
Bijlagen
snalschakelen.GIF
snalschakelen.GIF (3.61 KiB) 26044 keer bekeken
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Hier het aangepaste schema met een schakelfet en een led.
De 1N4001 is een diode.
Bedankt hier kan ik wat mee.
Maar ik heb nog een vraagje.
Er staat NAAR BOBINE daar bedoel dus mee de draad van de bobine en de massa (frame). Daartussen ontstaat dus een korte tijd de sluiting.

Is het ook mogelijk dat inplaats van een maak een verbreek kontakt gebruikt word ?
:D
Zoja hoe verander ik dat ?
deze vraag omdat ik 2 type ontstekingen heb die dus verschillent zijn. de 1 moet ik maken en de ander verbreken om de motor uit te schakelen.

Vind het geweldig dat je me wil helpen (dat moest ik even kwijt :D ).

Henri
Heini

Bericht door Heini »

:D Zo ik heb de print zover klaar en hij werkt. Nu de boel nog even in een kastje bouwen en daarna monteren aan de motor. Ik zal dit geheel eerst testen op de testbank (vermogensbank).

Mat Janssen kun je het topic nog even bekijken want ik had nog een paar vraagjes ?

Groeten,

Henri
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Had ik gezien, maar ik weet nog niet goed hoe ik de serie onderbreking moet maken. Er treden nl erg hoge spanningen op tijdens het ontsteken en om die dan netjes door telaten zonder dat er iets kapot gaat weet ik nog effen niet.
1303 RS

Bericht door 1303 RS »

mat janssen schreef:Had ik gezien, maar ik weet nog niet goed hoe ik de serie onderbreking moet maken. Er treden nl erg hoge spanningen op tijdens het ontsteken en om die dan netjes door telaten zonder dat er iets kapot gaat weet ik nog effen niet.
Kun je met deze schakeling niets doen voor de hoge FLYBACK
Bijlagen
Flyback
Flyback
FLY BACK.GIF (2.15 KiB) 25997 keer bekeken
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Had ik gezien, maar ik weet nog niet goed hoe ik de serie onderbreking moet maken. Er treden nl erg hoge spanningen op tijdens het ontsteken en om die dan netjes door telaten zonder dat er iets kapot gaat weet ik nog effen niet.
Ik denk dat op de draad die ik gebruik om de ontsteking uit te schakelen geen hoge spanningen komen te staan. In de ontsteking zelf zit al een stukje elektronika (CDI Unit) die de ontsteking regelt. De draad die ik gebruik is in beide gevallen speciaal om de ontsteking uit te schakelen.

Ik hou je op de hoogte Mat Janssen hoe het allemaal afloopt. Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat ik geen motorblok heb. :cry: Dit blok is nog onderweg uit Frankrijk. Mijn hoofd sponsor heeft er nog wat dingen op ontwikkelt. De tijd begint te dringen want met 2 week heb ik mijn eerste race in Valkenswaard.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Wanneer je in het primaire circuit kunt schakelen dan kun je deze schakeling gebruiken.
@ 1303RS, Wanneer je jouw schakeling erbij bouwt dan heb je inderdaad gelijk dat de hoogspsnnings piek verdwenen is, maar dan krijg je geen vonk meer uit je bobine.
De bobine werkt bij de gratie gods dat je aan de primaire kant een spanningspiek hebt van ongeveer een 300 volt anders haal je die hoge spanning niet.
De bobine is gewikkeld voor een primaire spanning van 250 a 300 volt.
Bijlagen
snalschakelen1.GIF
snalschakelen1.GIF (3.93 KiB) 25980 keer bekeken
1303 RS

Bericht door 1303 RS »

mat janssen schreef:@ 1303RS, Wanneer je jouw schakeling erbij bouwt dan heb je inderdaad gelijk dat de hoogspsnnings piek verdwenen is, maar dan krijg je geen vonk meer uit je bobine.De bobine werkt bij de gratie gods dat je aan de primaire kant een spanningspiek hebt van ongeveer een 300 volt anders haal je die hoge spanning niet.De bobine is gewikkeld voor een primaire spanning van 250 a 300 volt.
Er zijn altijd addertjes onder het gras :wink:
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Wanneer je in het primaire circuit kunt schakelen dan kun je deze schakeling gebruiken.
@ 1303RS, Wanneer je jouw schakeling erbij bouwt dan heb je inderdaad gelijk dat de hoogspsnnings piek verdwenen is, maar dan krijg je geen vonk meer uit je bobine.
De bobine werkt bij de gratie gods dat je aan de primaire kant een spanningspiek hebt van ongeveer een 300 volt anders haal je die hoge spanning niet.
De bobine is gewikkeld voor een primaire spanning van 250 a 300 volt.
Wat is die 12V ??? Bedoel je hiermee dat deze ontsteking gevoed word door 12V (bv. accu) ???
Ik heb dus geen voeding nodig voor de ontsteking. De spoelen wekken de spanning op die nodig is.

Ik moet dus gewoon een potentiaal vrij verbreekkontakt hebben.
Ik zit met de aan/uit schakeling niet in het hoogspannings gedeelte. Zie post van me hiervoor.

Het is niet een doodnormale ontsteking. De ontsteking is een digitale ontsteking. Dat wil zeggen dat hij vervroegt en verlaat. Digitaal dus.

:D De schakeling met het maakkontakt heb ik inmiddels in een kastje en gemonteerd aan de motor. Het wachten is nu op mijn motorblok om te testen. Als jullie het interessant vinden kan ik een paar foto's posten van mijn projecten. Het gaat hierom de motorfiets van mij waar ik al 2 keer het NK mee heb gewonnen en een 125cc Speedway motor die ik aan het bouwen ben voor een talentvolle jonge man (11jaar 3e NK 2004).

Groeten,

Henri
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dan vergeet bovenstaand schema maar, want dit is voor vervoermiddelen die op een accu werkt.
En je bent dan weer gewoon bij af.
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Dan vergeet bovenstaand schema maar, want dit is voor vervoermiddelen die op een accu werkt.
En je bent dan weer gewoon bij af.
:( Jammer. Wil je er nog een paar nachtjes over slapen hoe we dit oplossen ?

Henri
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die spoelen die de spanning voor je ontsteking opwekken wordt dat nog ergens gelijkgericht of blijft dat een wisselspanning.
Heh je geen schema van je orginele ontstekings circuit.
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Die spoelen die de spanning voor je ontsteking opwekken wordt dat nog ergens gelijkgericht of blijft dat een wisselspanning.
Heh je geen schema van je orginele ontstekings circuit.
De ontsteking bestaat uit een stator (spoel) en een bobine.
Er lopen maar 2 draden van de stator naar de bobine.
Dat is alles. Maar de bobine is gelijk ook een klein computertje maar dat is allemaal ingegoten.

Dan is er nog de draad die aan de bobine zit om de motor uit te zetten.
Deze draad heeft dan een doorverbinding naar massa als de motor loopt en is verbroken als ik val en de dodemansknop (koort) los schiet.

Deze draad moet ik gebruiken. Anders liever niet.
Dus de schakeling moet een breker hebben. Ik denk dat er geen hoge spanning op de draad zit. Gewoon een stuurspanning denk ik.

Een optie is het allereerste schema te gebruiken met het relais.
Maar ik denk dat dat niet werkt vanwege de trillingen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Heb je een universeel meter en durf je dan te meten in beide toestanden? Of het een wisselspanning is of een gelijkspanning.
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Heb je een universeel meter en durf je dan te meten in beide toestanden? Of het een wisselspanning is of een gelijkspanning.
Ik kan op dit moment niet meten. Ik heb het blok nog niet terug. Ik hoop dat ik hem morgen binnenkrijg dan zal ik het zo snel mogelijk proberen te meten als hij loopt (duurt nog een paar dagen vanwege nog wat werkzaamheden aan het motorblok).

Ik weet alleen niet of ik erbij kan komen vanwege de stekkerverbinding.
Die stekkerverbinding is een speciale waterdichte en kan ik denk ik niet bij de kontakten komen.

Waarom de vraag of het een wisselspanning is ? Ben nieuwschierig.

Henri

ps. Mat is het mogelijk dat we elkaar kunnen spreken in msn ?
Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Wanneer het gelijkspanning is dan is het aan schakelen en het sturen daarvan simples dan bij wisselspanning.
En MSN heb ik niet geinstaleerd op mijn pc.
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Wanneer het gelijkspanning is dan is het aan schakelen en het sturen daarvan simples dan bij wisselspanning.
En MSN heb ik niet geinstaleerd op mijn pc.
Zo snel ik kan zal ik het nameten.

Groeten,

Henri
Heini

Bericht door Heini »

Beste Mad,

Ik heb de 2e versie geteste op de motor (die met de irf840). En jammer genoeg werkt het niet. Er staat een wissel spanning op de draad die ik moet maken met massa om de ontsteking uit te schakelen. Kan het ook zijn dat ik draden heb omgewisseld (die van naar de bobine) ?

Heb je een oplossing ?
Vast Bedankt.

Met Vriendelijke Groet,

Henri
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Vertel ons een iets meer over die wisselspanning.
B.v. hoehoog die is en of hij afhankelijk van het toeren tal ook nog veranderd?
Heini

Bericht door Heini »

mat janssen schreef:Vertel ons een iets meer over die wisselspanning.
B.v. hoehoog die is en of hij afhankelijk van het toeren tal ook nog veranderd?
Ik zal dit de komende week allemaal meten en testen.
Dat lukt nu niet meer omdat ik morgen vertrek naar de 1e race van het seizoen. Je hoort het zo snel mogelijk.

Met Vriendelijke Groet,

Henri Tiben #1 SuperMoto Cup

www.tiben.nl
www.sobw.nl
www.jopa.nl
Heini

Bericht door Heini »

:D Zo ik heb nu alles werkend gekregen. :D Maar nu is de tijd te lang. Ik kan hem niet korter instellen. Hoe los ik dit op ???

Henri
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Door de elco van 22uF kleiner te maken, dan wordt de tijd ook korter.
En wat heb je gebouwd? welke schakeling is het geworden?
Plaats reactie