vreemde geluiden

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
cornelis

Bericht door cornelis »

Bedankt voor de snelle reactie, je had gelijk. Ik moet mezelf corrigeren; niet het uithalen van de fasedraaier. maar de daarop volgende buis laat het vreemde geluid verdwijnen. Maar ook hier heb ik alle onderdelen vervangen. Wat de gloeidraadspanning betreft, heb ik van alles geprobeerd. (wisselspanning, gelijkspanning, draden omgepoold) Die 50k potmeter heb ik vervangen door vaste weerstand van 50k, omdat ik de versterker aanstuur met een electronisch wisselfilter. Die opmerkingen over de hoogohmigheid van de fasedraaier vind ik interessant. Dit vind ik ook een zwak punt van deze versterker. Heb je misschien een idee hoe dit beter zou kunnen?Nu moet ik weer snel naar de zolder, want m'n vakantie zit er bijna op.
KT88

Bericht door KT88 »

cornelis schreef: Wat de gloeidraadspanning betreft, heb ik van alles geprobeerd. (wisselspanning, gelijkspanning, draden omgepoold)
Wat GVHE en ik bedoelen is het DC-spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad, niet de gloeispanning zelf.
Die moet je relateren aan een DC spanning zodanig dat Vkf verkleind wordt.
Zie mijn eerdere postings hierover (die niemand heeft gelezen lijkt het wel....)
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Nou, niemand! Ik heb het wel gezien hoor, ik weet wel wat Vkf is en hoe hoog dit kan en mag zijn en wat er allemaal gaat gebeuren wanneer deze te hoog is..
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GvH-E

Bericht door GvH-E »

kt88 schreef:
Wat GVHE en ik bedoelen is het DC-spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad, niet de gloeispanning zelf.
Die moet je relateren aan een DC spanning zodanig dat Vkf verkleind wordt.
Zie mijn eerdere postings hierover (die niemand heeft gelezen lijkt het wel....)
KT88: Je hebt wel gelijk, alleen toen leek de kans dat er andere onderdelen de oorzaak waren veel groter, ook al omdat de schakeling goed gefunctioneerd heeft.

KT88 bedoeld dat je een extra potentiaal vrije gloeidraad voeding zou moeten toepassen (bijv. tijdelijk een batterij voor alleen die 1e buis) en die met een spanningsdeler met elco naar massa op dezelfde spanning instellen als de kathode zodat hiertussen een minimum spanningsverschil ontstaat. (Bij de huidige DC voeding is de - aan massa? alle beetje helpen)

Wat zou je kunnen doen?
Geluid accepteren......
Bovenstaande uitproberen ter bevestiging van deze stelling.
Nieuwe buis proberen?
Ander ontwerp kiezen, de fasedraaier verder in de schakeling toepassen. Maar dat is nogal ingrijpend en niet aan de orde.
Of een extra (IC)schakeling hiervoor bouwen en direct de volgende ECC83 buizen in tegenfase aansturen. Maar ook dat is redelijk ingrijpend.
Zijn daar in die electrostaatwereld geen voorbeeldschema's van?
Met die combinatie heb ik geen ervaring.
GvH-E
cornelis

Bericht door cornelis »

Het werk is weer begonnen, dus voorlopig niet veel tijd om te knutselen.
Op zolder heb ik nog ergens een geschakelde voeding liggen en ik denk dat daar ook wel wat mee te experimenteren valt ipv met een batterij.Helemaal concreet zie ik de oplossing nog niet voor me. De kathode van de tweede buis meet 1,2 volt, dus de gloedraadspanning zal denk ik eerder aan de hoogspanning gerelateerd moeten worden. Misschien kan iemand mij vertellen hoe zo'n spanninsdeler er in dit geval uit moet zien? Op internet nog wat gezocht, maar nergens een fasedraaier met IC's tegengekomen. Misschien dat een gebalanceerde linedriver hier uitkomst kan bieden?Het "fenomeen" heeft zich trouwens uitgebreid met een fluittoon die enige tijd aanhoudt alvorens te verdwijnen.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Of de tijdelijke proef met een gestabiliseerdevoeding gaat weet ik niet.
Kan misschien ook met een netadaptor. Of tijdelijk een 6 volt accu, noem maar op. Het gaat er om dat de gloeidraadvoeding potentiaal vrij is, dus geheel "zwevend" t.o.v. alles, ook netaarde!!. Het gaat alleen om de 1e helft ECC83.

Dan moet je d.m.v. weerstanden een spanningsdeler maken zodanig dat de gehele gloeidraadvoeding op het zelfde potentiaal komt als de kathode van genoemde buis. ik schat z'n 60 volt??
Je zou hem tussen punt B (zener) kunnen weghalen, en massa.
Ik hoop dat dat punt schoon genoeg is, er mag geen signaal mee komen!

Van de + 150 volt gezien: 100K weerstand, 50K potmeter en weer 47K weerstand naar massa. De loper van de potmeter komt aan een van de gloeidraadaansluitingen. Tussen de loper en een aardpunt van de 1e ECC83 buis moet een elco, ruwweg 10 uF of meer min. 100 volt.
Op die manier kun je de gloeidr.spanning t.o.v. massa regelen tussen de 37 en 75 volt DC en afstellen +- gelijk aan de kathode spanning.

Het ontstaan van een fluittoon kan ik niet verklaren of er lekt tijdens opwarmen signaal terug via ook weer die gloeidraad???

Het moet een proef zijn, en ik geef geen garantie dat het probleem over is.... Fluit een andere buis eveneens? Nieuwe buis?
GvH-E
Plaats reactie