Wisselspanning

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
marcel

Wisselspanning

Bericht door marcel »

Geachte elec's

Er is mij in het verleden, wel eens ten oren gekomen dat een koffiezetapperaat kapot kan gaan, door de steker wisselend in het stopcontact te steken. Dat wil zeggen dat de fase op de fase komt en dan weer op de nul. Dit uiteraard naar verloop van tijd bij normaal gebruik.

Is dit een fabeltje, achterhaald of waarheid.

Zelf heb ik deze ervaring niet, omdat de steker er eigenlijk altijd in het wandcontactdoos zit..

Bij voorbaat dank,

Marcel.
Kennen is weten, kunnen is weten wat je doet.
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

volges my klopt da niet :wink: want de frequentie van het net is 50 (sinusvorm) dwz dat er vijftig cyclussen zijn per seconde dus negatief en een positieve alternantie en dit 50 keer per seconde, als we dan op een bepaald tijdstip gaan zien dan gaat er op de eerste geleider de positieve alternantie staan en op de andere da negatieve alternantie en op het volgende tijdstip wisselt dit... enz...

grtzzzzzzzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik zeg het is een fabeltje.
Het kan op de manier kapot gaan zoals jij dat beschrijft, als er b.v. al een slechte isolatie aanwezig is aan een kant van de draad.
Wanneer dat dan de nul is en de aarde is in de buurt en je hebt geen aardlek schakelaar dan merk je er niet veel van.
Verdraai je dan de steker dan is het raak.
Allemaal alsen en ennen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
crossover
Contacteer:

Bericht door crossover »

indeed zever in blikjes...
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
Plaats reactie