geen beeld op carin monitor wel op andere lcd
geen beeld op carin monitor wel op andere lcd
Hoi,
ik heb een cmos of ccd camera (verkoper zegt ccd, op camera zit stikkertje cmos) als ik die aansluit op een marquant LCD scherm dan heb ik goed beeld. Ik wil deze camera echter op het CARIN 522 scherm van mijn navigatiesysteem aansluiten. Ik heb hiervoor een interface gemonteerd met twee extra beeldsignaal ingangen, één voor DVD en één voor de camera.
Als ik de camera echter hierop aansluit en het interface laat kiezen voor de camera krijg ik totaal geen beeld.
Iemand enig idee wat de oorzaak is? heb laats van iemand gehoord dat een CMOS camera een te zwak signaal afgeeft voor een carin/vdo scherm?? is dat dan met een videosignaal versterker op te lossen?
alvast bedankt voor de reacties.
ik heb een cmos of ccd camera (verkoper zegt ccd, op camera zit stikkertje cmos) als ik die aansluit op een marquant LCD scherm dan heb ik goed beeld. Ik wil deze camera echter op het CARIN 522 scherm van mijn navigatiesysteem aansluiten. Ik heb hiervoor een interface gemonteerd met twee extra beeldsignaal ingangen, één voor DVD en één voor de camera.
Als ik de camera echter hierop aansluit en het interface laat kiezen voor de camera krijg ik totaal geen beeld.
Iemand enig idee wat de oorzaak is? heb laats van iemand gehoord dat een CMOS camera een te zwak signaal afgeeft voor een carin/vdo scherm?? is dat dan met een videosignaal versterker op te lossen?
alvast bedankt voor de reacties.
-
Mat Janssen
- Moderator

Vergelijk dan de specificaties een even van beide apparaten. Meestal kun je dan wel zien wat er aan de hand is. En als het dan is dat de camers een te laag signaal afgeeft dan hebben wij wel een schakeling voor jou die dit te kleine signaal voor jouw opkrikt.
Maar eerst even kijken of dit dan het probleem wel is.
Maar eerst even kijken of dit dan het probleem wel is.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Welke specificaties moet ik dan weten?
ik kreeg info over het scherm:
Het RGB-video signaal dat deze schermen nodig hebben is nauwkeurig gedefinieerd, en wel 0,7V bij 75 Ohm. Voorts moet op pin 12 een spanning staan van 3.5V...15.6V en op pin 8 een Video CSYNC-signaal van 3V piek met een interval van 62.2 µsec.
Als de Camera dan wel de interface dat signaal niet kan leveren heb je geen beeld, helaas...
technische specs camera:
Supply voltage/consumed power: 8-12V 100mW
Resolution ratio: 330line
Programmable I2C bus function: Color saturation, brightness and contrast radio, self balance, exposure time and 2 times gain
Illumination: 1.5Lux @F1.2
Output standard: CCIR/EIA (PAL/NTSC) standard video signal
Lens focus and visual angle: 6.0mm52¡ã
Automatic shutter: 1/60 second-1/15,000second
Functions: Automatic exposure control, automatic gain control, automatic balance adjustment, external frame synchronization, aperture adjustment, Gamma adjustment
Built-in Microphone
Reversed Image Feature/Regular Image Feature
1 video output (RCA)
1 audio output (RCA)
nog iets anders nodig aan gegevens?
ik kreeg info over het scherm:
Het RGB-video signaal dat deze schermen nodig hebben is nauwkeurig gedefinieerd, en wel 0,7V bij 75 Ohm. Voorts moet op pin 12 een spanning staan van 3.5V...15.6V en op pin 8 een Video CSYNC-signaal van 3V piek met een interval van 62.2 µsec.
Als de Camera dan wel de interface dat signaal niet kan leveren heb je geen beeld, helaas...
technische specs camera:
Supply voltage/consumed power: 8-12V 100mW
Resolution ratio: 330line
Programmable I2C bus function: Color saturation, brightness and contrast radio, self balance, exposure time and 2 times gain
Illumination: 1.5Lux @F1.2
Output standard: CCIR/EIA (PAL/NTSC) standard video signal
Lens focus and visual angle: 6.0mm52¡ã
Automatic shutter: 1/60 second-1/15,000second
Functions: Automatic exposure control, automatic gain control, automatic balance adjustment, external frame synchronization, aperture adjustment, Gamma adjustment
Built-in Microphone
Reversed Image Feature/Regular Image Feature
1 video output (RCA)
1 audio output (RCA)
nog iets anders nodig aan gegevens?
-
Mat Janssen
- Moderator

Dit is voldoende.
De camera geeft cvbs. Dit wil zeggen dat in het video ook de sync. zit .
Het video signaal is compleet met kleurinfo en helderheids info.
Meestal is dit dan 0,7 volt video en 0,3 volt sync over 75 ohm.
Je scherm verwacht
R G en B op apparte bussen en de complete sync. op een apparte bus.
Dat heb je dus niet. en daarom geen beeld op je scherm.
Je zult met een speciale schakeling R G B en compsync. uit je cvbs signaal moeten halen en naar de juiste spannings niveaus moeten brengen.
In elke TV wordt dat gedaan dus het moet te realiseren zijn.
De camera geeft cvbs. Dit wil zeggen dat in het video ook de sync. zit .
Het video signaal is compleet met kleurinfo en helderheids info.
Meestal is dit dan 0,7 volt video en 0,3 volt sync over 75 ohm.
Je scherm verwacht
R G en B op apparte bussen en de complete sync. op een apparte bus.
Dat heb je dus niet. en daarom geen beeld op je scherm.
Je zult met een speciale schakeling R G B en compsync. uit je cvbs signaal moeten halen en naar de juiste spannings niveaus moeten brengen.
In elke TV wordt dat gedaan dus het moet te realiseren zijn.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
maar het interface heeft alleen composiet ingangen (gele tulpstekker) voor camera en dvd speler, de DVD speler geeft op beide ingqangen beeld, de camera op beiden niet. Met het pal signaal van de dvd speler (een Camos DV4000)werkt ie dus wel (ook composiet met gele tulp)
De gegevens van het scherm heb ik van www.navigatiehelpsite.nl , waarschijnlijk is dit het signaal dat de computer naar het scherm stuurt. Het interface wordt tussen de navicomputer en de monitorkabel geplaatst en geeft het scherm een extern signaal ipv het signaal van de navi computer.
Ik kan van het interface niets zeggen, heb het opengeschroefd maar het is volgegoten met zwarte hars....
op de navigatiehelpsite staat ook de pinbezetting van de monitor vermeld.
De gegevens van het scherm heb ik van www.navigatiehelpsite.nl , waarschijnlijk is dit het signaal dat de computer naar het scherm stuurt. Het interface wordt tussen de navicomputer en de monitorkabel geplaatst en geeft het scherm een extern signaal ipv het signaal van de navi computer.
Ik kan van het interface niets zeggen, heb het opengeschroefd maar het is volgegoten met zwarte hars....
op de navigatiehelpsite staat ook de pinbezetting van de monitor vermeld.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Wanneer je een film gaat afdraaien via de dvd dan zet je de scope op het video signaal.
Jij meet de hoogte van het video. Dan zijn er aan de onderkant van je signaal kleine pulsjes.
Ik wil de tijd weten tussen die pulsjes. (64 usec.)
Dan wanneer je de tijdbasis langer zet dan zie je dat er tussen die pulsjes soms nog een bredere puls zit (20 msec.)
Deze tijden moet ik ook weten (ik heb ze tussen haakjes er al bij gezet omdat ze in die grote orde zijn)
Dit zelfde doe je nu ook met het camera signaal.
Ik krijg dus van jou 2 keer drie getallen.
Jij meet de hoogte van het video. Dan zijn er aan de onderkant van je signaal kleine pulsjes.
Ik wil de tijd weten tussen die pulsjes. (64 usec.)
Dan wanneer je de tijdbasis langer zet dan zie je dat er tussen die pulsjes soms nog een bredere puls zit (20 msec.)
Deze tijden moet ik ook weten (ik heb ze tussen haakjes er al bij gezet omdat ze in die grote orde zijn)
Dit zelfde doe je nu ook met het camera signaal.
Ik krijg dus van jou 2 keer drie getallen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

op naviforum inmiddels verbeterde info gekregen... zoals ik al dacht ging de persoon die me de info verstrekte uit dan de signalen die vanaf de computer verstuurd worden.
nieuwe aansluitwaarden..voor het scherm
Hallo T5,
Volgens inmiddels verkregen informatie is het CVBS (composiet) signaal berekend op 1V top-top. Dat geldt zowel voor de mini-jack als voor pin 10, waarbij pin 10 losgekoppeld wordt als de klinkstekker ingeprikt wordt.
Als het aangeboden signaal afwijkt van de aangegeven waarde, dus ook als de spanning te hoog is, kan de monitor zwart blijven. Hoe precies de toleranties zijn op de waarde van 1V kon ik (nog?) niet achterhalen.
Ik zal in ieder geval de amplitude van camera en dvd speler proberen te meten met de scope en die vergelijken.
nieuwe aansluitwaarden..voor het scherm
Hallo T5,
Volgens inmiddels verkregen informatie is het CVBS (composiet) signaal berekend op 1V top-top. Dat geldt zowel voor de mini-jack als voor pin 10, waarbij pin 10 losgekoppeld wordt als de klinkstekker ingeprikt wordt.
Als het aangeboden signaal afwijkt van de aangegeven waarde, dus ook als de spanning te hoog is, kan de monitor zwart blijven. Hoe precies de toleranties zijn op de waarde van 1V kon ik (nog?) niet achterhalen.
Ik zal in ieder geval de amplitude van camera en dvd speler proberen te meten met de scope en die vergelijken.
net even gemeten en het signaal van de DVD is pakweg 1,5 a 2 keer zo sterk (top-top) als het camera signaal
heb foto's van het scopebeeld gemaakt met excuses voor het dvd fototje, de flits was erg zichtbaar, vandaar schuine opname)
Camerasignaal:

DVD signaal

scope instellingen bij DVD meting (bij camera stond ampl/div op 5 mS)

Ik hoop dat je er iets mee kan.
heb foto's van het scopebeeld gemaakt met excuses voor het dvd fototje, de flits was erg zichtbaar, vandaar schuine opname)
Camerasignaal:

DVD signaal

scope instellingen bij DVD meting (bij camera stond ampl/div op 5 mS)

Ik hoop dat je er iets mee kan.
-
Mat Janssen
- Moderator

Dit is het z.g. beeld signaal en ik zie dat het zo rond de 16 msec. is. (60Hz)
Rek nu beide signalen eens uit zodat je een lijn kunt zien (60 usec). en maak dan nog eens twee foto's.
Dat er zoeen klein signaal uit de camera komt, kan komen doordat de kamera naar iets donkers zat te kijken.
Rek nu beide signalen eens uit zodat je een lijn kunt zien (60 usec). en maak dan nog eens twee foto's.
Dat er zoeen klein signaal uit de camera komt, kan komen doordat de kamera naar iets donkers zat te kijken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
De camera was gewoon op de lucht gericht lag op het dashboard achter de voorruit.
Je bedoeld met het signaal oprekken, dat er maar één cyclus op het beeld van de scope te zien is neem ik aaniv wijzigen dus?
en zal dan ook de amplitude zo groot mogelijk in beeld zetten en nieuwe foto's maken...
wordt vervolgd (als het even meezit vanavond)
Je bedoeld met het signaal oprekken, dat er maar één cyclus op het beeld van de scope te zien is neem ik aaniv wijzigen dus?
en zal dan ook de amplitude zo groot mogelijk in beeld zetten en nieuwe foto's maken...
wordt vervolgd (als het even meezit vanavond)
op het navi-forum kreeg ik op het bericht met de foto's de volgende opmerkingen:
Hallo T5,
Ik heb je plaatjes even naar m'n bekende in Duitsland gestuurd, die met de kennis van de systemen en z'n ervaringen op dit gebied een aantal opmerkingen had die ik maar even in onze taal omzet
Kijkend naar de instellingen van de scoop is te zien dat de spannings deling van het A-kanaal niet op CAL staat, kijk maar naar het plaatje, de regelaar met het blauwe kapje. Daarmee is een uitspraak over de werkelijk gemeten spanning niet goed mogelijk.
Voorts is het waarschijnlijk dat er een factor 10:1 zit in de de meetkop. Mocht dat niet het geval zijn, vormt deze sowieso een te grote belasting voor het signaal.
De beelden interpreterend komt hij voor het DVD signaal uit op ongeveer 600 mV top-top, terwijl het camerasignaal minder dan de helft is en dat is in elk geval te weinig. Dat betekent dat er een versterker tussen moet, die te fabriceren zou zijn met een OP-Amp. Dat vraagt wel wat handigheid, maar bij de betere electronica winkels zijn die wel te vinden.
-vraag 1, dat verhaal over het cal-knopje, bedoelt ie dat de middelste draaiknop van de amp/div op cal moet staan omdat je anders niet weet hoeveel volt/div precies weergegeven wordt?
vervolgvraag, waarvoor gebruik je dat draaiknopje dan normaalgesproken eigenlijk?
- vraag 2, de meetprobe zou een 1:10 zijn volgens hem, waar zie ik dat/meet ik dat?
alvast bedankt
Hallo T5,
Ik heb je plaatjes even naar m'n bekende in Duitsland gestuurd, die met de kennis van de systemen en z'n ervaringen op dit gebied een aantal opmerkingen had die ik maar even in onze taal omzet
Kijkend naar de instellingen van de scoop is te zien dat de spannings deling van het A-kanaal niet op CAL staat, kijk maar naar het plaatje, de regelaar met het blauwe kapje. Daarmee is een uitspraak over de werkelijk gemeten spanning niet goed mogelijk.
Voorts is het waarschijnlijk dat er een factor 10:1 zit in de de meetkop. Mocht dat niet het geval zijn, vormt deze sowieso een te grote belasting voor het signaal.
De beelden interpreterend komt hij voor het DVD signaal uit op ongeveer 600 mV top-top, terwijl het camerasignaal minder dan de helft is en dat is in elk geval te weinig. Dat betekent dat er een versterker tussen moet, die te fabriceren zou zijn met een OP-Amp. Dat vraagt wel wat handigheid, maar bij de betere electronica winkels zijn die wel te vinden.
-vraag 1, dat verhaal over het cal-knopje, bedoelt ie dat de middelste draaiknop van de amp/div op cal moet staan omdat je anders niet weet hoeveel volt/div precies weergegeven wordt?
vervolgvraag, waarvoor gebruik je dat draaiknopje dan normaalgesproken eigenlijk?
- vraag 2, de meetprobe zou een 1:10 zijn volgens hem, waar zie ik dat/meet ik dat?
alvast bedankt
-
Mat Janssen
- Moderator

nu ben je me dan dus kwijt.....
wat moet ik hoe instellen dan?
ik het de trigger op kanaal A staan als ik kanaal A wil zien... maar krijg dan GEEN lijn, maar het getoonde beeld.
Wat doe ik verkeerd?
ik zet de krokodillenbek van de probe op de buitenrand van de tulpstekker
de punt van de probe op het midden van de tulpstekker
de instellingen zoals op de plaatjes te zien is.
wat moet ik hoe instellen dan?
ik het de trigger op kanaal A staan als ik kanaal A wil zien... maar krijg dan GEEN lijn, maar het getoonde beeld.
Wat doe ik verkeerd?
ik zet de krokodillenbek van de probe op de buitenrand van de tulpstekker
de punt van de probe op het midden van de tulpstekker
de instellingen zoals op de plaatjes te zien is.
-
Mat Janssen
- Moderator