Om te beginnen voor nu zo maar eens een vraagje,
Ik hier dus een flinke zware omvormer voor mijn boot liggen. Deze licht al lange tijd in de kast en de eigenaar heeft destijds besloten dat hij hem toch niet meer wilde repareren.
Nu is deze kapot gegaan om dat die slimmerik perongeluk 220 op de uitgaande kat zette terwijl de omvormer aan syltond.
Nu is uit eerst visuele inspectie gebleken dat er 2 optocoplers kapot zij aan die uitgang zijde.
Deze moet ik dus uiteraard zeker vervangen. Maar wat schatten jullie in met dit verhaal. Zal de schade beperkt zijn tot die optocoplers of verwachten jullie meer schade?
Is een behoorlijke dure omvormer en zou voor mij juist de redding zijn voor de elektrische ellende aanboord van mijn boot waar ik op woon.
Ik heb wel enige ervaring in de electronica maar ook wel weer lang geleden dat ik daar actief mee bezig was.
Dus wat verwachten jullie hier in??
Omvormer 12v 220v 2000w
Re: Omvormer 12v 220v 2000w
Hallo,
Allereerst:
Sleutel niet zelf aan dit soort vermogens elektronica als je hier geen ervaring mee hebt en/of niet voldoende kennis over hebt. Als het apparaat werkt staan er levensgevaarlijke spanning op de printplaat.
Twee:
Met een visuele inspectie alleen ben je er nog niet. Met de historie die beschrijft is er vrij waarschijnlijk er nog veel meer kapot is. Mogelijk liggen de de eind FET's er uit en met wat pech zijn er ook IC's naar de eeuwige halfgeleider jachtvelden vertrokken.
Voor dit soort reparatie's heb je ruim elektronica ervaring nodig en niet onbelangrijk de schema's en service manual, zodat je gericht kunt troubleshooten. Dit soort apparaten (uit de categorie geschakelde voedingen) zijn vrij complex om te troubleshooten en door de hoge spanningen die kunnen ontstaan niet ongevaarlijk.
Samenvatting:
Zonder de juiste ervaring en schema's is het advies niet zelf aan beginnen. Koop gewoon een nieuwe omvormer( of gebruikte op b.v. marktplaat) met het vermogen wat je nodig hebt.
Allereerst:
Sleutel niet zelf aan dit soort vermogens elektronica als je hier geen ervaring mee hebt en/of niet voldoende kennis over hebt. Als het apparaat werkt staan er levensgevaarlijke spanning op de printplaat.
Twee:
Met een visuele inspectie alleen ben je er nog niet. Met de historie die beschrijft is er vrij waarschijnlijk er nog veel meer kapot is. Mogelijk liggen de de eind FET's er uit en met wat pech zijn er ook IC's naar de eeuwige halfgeleider jachtvelden vertrokken.
Voor dit soort reparatie's heb je ruim elektronica ervaring nodig en niet onbelangrijk de schema's en service manual, zodat je gericht kunt troubleshooten. Dit soort apparaten (uit de categorie geschakelde voedingen) zijn vrij complex om te troubleshooten en door de hoge spanningen die kunnen ontstaan niet ongevaarlijk.
Samenvatting:
Zonder de juiste ervaring en schema's is het advies niet zelf aan beginnen. Koop gewoon een nieuwe omvormer( of gebruikte op b.v. marktplaat) met het vermogen wat je nodig hebt.