dummyload voor versterkers
dummyload voor versterkers
Zijn er tips om goedkoop een dummyload voor versterkers te maken. Ik weet ook wel dat ik een hoop vermogenweerstanden kan nemen, maar als je voor een vermogenversterker uit de professionele wereld zo een dummyload wil maken(1000 watt bij 8 ohm) ben je veel centen kwijt. Zeker als je er meteen al een 4tal wilt maken ofzo.
Dus zijn er misschien suggesties om dit anders te doen?
Heb al eens iets gelezen over gloeilampen en dergelijke, maar dit lijkt mij niet de oplossing. Een gloeilamp heeft bij mijn weten nog altijd een veranderlijke weerstand in functie van de temperatuur.
mvg
ronny
Dus zijn er misschien suggesties om dit anders te doen?
Heb al eens iets gelezen over gloeilampen en dergelijke, maar dit lijkt mij niet de oplossing. Een gloeilamp heeft bij mijn weten nog altijd een veranderlijke weerstand in functie van de temperatuur.
mvg
ronny
tis altijd watt 
-
Mat Janssen
- Moderator

-
janvanbree2
- Contacteer:
Je zou ook een spoel kunnen winden van koperdraad en die bijvoorbeeld in een emmer water koelen. Alleen heb je nogal wat meters draad nodig. Ik heb een keer een bank gebouwd met vermogensweerstanden en die gekoeld met stromend water. Werkt perfect en blijft ook goed werken omdat ie goed gekoeld wordt.
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
Is zuiver capacitatief belasten een optie of vinden die versterkers dat niet fijn? Met 100uF en een uitgangsspanning van 50V en 1Khz loopt er 22A en dus zon 1000W. Je zal wel de 220/380VAC elcos nodig hebben denk ik vanwege de harmonischen. Elcos zijn zon 12 euro voor 25uF/450VAC dus voor 48 euro heb je 100uF.
Misschien dat Jan of Mat zijn licht kan laten schijnen hierover
Misschien dat Jan of Mat zijn licht kan laten schijnen hierover
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zou nooit een versterker capacitief durven te belasten.
De vesterker gaat dan nl oscilleren op zijn maximale vermogen. De frequentie waarop is dan meestal erg hoog. De eindtransistoren worden dan erg heet en gaan zelfs kapot.
Versterkers in het algemeen dienen resistief (weerstand) belast te worden.
De vesterker gaat dan nl oscilleren op zijn maximale vermogen. De frequentie waarop is dan meestal erg hoog. De eindtransistoren worden dan erg heet en gaan zelfs kapot.
Versterkers in het algemeen dienen resistief (weerstand) belast te worden.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Lord Abortion
- Contacteer:
Ik ben niet echt thuis in heel die electronica-wereld, maar als je een solidstate versterker gewoon aanzet zonder load erop, dan kan dat toch geen kwaad? Enkel een te lage load is schadelijk dacht ik. Nuja, zo is het toch bij gitaarversterkers in ieder geval. Een lampenversterker zonder load echter blaast zichzelf op.
-
janvanbree2
- Contacteer:
nou waar het om gaat is dat een halfgeleiderversterker zich belast heel anders opstelt dan onbelast. En testen moet je doen onder omstandigheden die zoveel mogelijk lijken op de werkelijkheid. Dus wil je een load hebben die lijkt op een speaker. bijvoorbeeld 8, 4 of 2 ohm. Een echte speaker is niet de beste optie omdat als je bijvoorbeeld clipgedrag wil testen je de speaker zo kapot hebt...
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
-
janvanbree2
- Contacteer:
Inderdaad. Ik heb wel eens moeten testen met speakers omdat ik niks anders had, en als de dan 2 18"ers hebt van 1000w per stuk met een SPL van 99,5 dB / W / M en je wilt het clipgedrag van een bijvoorbeeld QSC Powerlight HV 4.0 testen, dan maak je wat mee!